Nooralotta Neziri tukee Klarnan tavoitetta opettaa senioreille verkko-ostamisen taitoja koronatilanteen pahentuessa

Huippu-urheilija Nooralotta Neziri on liittynyt mukaan Klarnan loppukesästä lanseeraamaan Shoppaa seniorin kanssa -aloitteeseen, joka kannustaa suomalaisia auttamaan lähipiirinsä eläkeikäisiä tutustumaan verkkoshoppailun maailmaan. Klarnan keväällä toteutetun tutkimuksen mukaan jopa 75 prosenttia eläkeikäisistä on kiinnostunut nettishoppailusta ja suurin osa kaipasikin läheisten apua alkuun pääsemiseksi. Neziri uskoo netin hallitsemisen helpottavan monen ikäihmisen elämää ja vähentävän monen huolta vanhemmista sukulaisistaan.

Koronapandemian alku rajoitti monen riskiryhmäläisen vapautta liikkua kodin ulkopuolella. Tämä lisäsi monen huolta omista vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, kun edes kaupassa käynti ei ollut suositeltavaa. Myös pika-aituri Nooralotta Neziri kantoi huolta isovanhemmistaan.

“Puhuimme isovanhempieni kanssa, että olisin tilannut heille ruokaostokset kotiin netistä ja onneksi heidän lähellään asuu muita sukulaisia. Tietysti, jos tilanne olisi mennyt pahemmaksi, olisi ollut huojentavaa tietää, että he osaavat tehdä itse ruokaostoksensa netin kautta”, Neziri kertoo.

Klarna halusi omalta osaltaan vastata tähän yleiseen huoleen senioreiden nettitaidoista käynnistämällä heinäkuun lopulla Shoppaa seniorin kanssa -kampanjan, joka kannustaa eläkeikäisten läheisiä opettamaan vanhempiaan ja isovanhempiaan tekemään verkko-ostoksia.

“Tutkimuksemme mukaan vain kolmannes yli 65-vuotiasta suomalaisista kokee osaavansa tehdä verkko-ostoksia itsevarmuudella. Me kaikki tiedämme kuinka helppoa on tilata verkosta tarvitsemamme asiat, mutta senioreille netti voi tuntua jopa pelottavalta paikalta. Kaikki ansaitsevat mahdollisuuden ostaa tarvitsemiaan ja haluamiaan asioita helposti”, tiivistää Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Myös Neziri on huomannut, että internet voi tuntua pelottavalta paikalta ikäihmisille. Hän kuitenkin uskoo, että pelko hälvenee mitä enemmän verkossa surffaa ja huomaa, ettei peruuttamattomia virheitä voi tehdä kovin helposti.

“Mielestäni on harmi, ettei useampi seniori-ikäinen hyödynnä verkkokauppojen tarjoamia mahdollisuuksia. Se helpottaisi heidän elämäänsä ja toisi myös vapautta, jos esimerkiksi liikkuminen on iän myötä vaikeutunut. Olen iloinen, että Klarna aloitti tämän kampanjan ja pystyn tukemaan sitä”, Neziri lisää.

Shoppaa seniorin kanssa -aloitteen verkkosivu sisältää muun muassa ensikertalaisen verkko-ostajan muistilistan, etäopastusta helpottavan puhelinohjeen sekä Lupa shoppaa -verkkotestin kaltaisia materiaaleja, joiden avulla aloitteleva verkko-ostaja voi kehittää osaamistaan ja osoittaa taitonsa. Kampanjaa tukee myös muut suomalaiset yritykset, kuten Dermosil, Finlayson, Fiksuruoka.fi, Novita ja Vallila. Neziri teki Lupa shoppaa -testin isovanhempiensa kanssa. Voit kokeilla myös itse testiä läheisten eläkeikäisten kanssa.

Tietoa kyselytutkimuksesta

Klarna toteutti tutkimuksen puhelinhaastatteluina ja online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3-paneelissa. Kysely toteutettiin 12.–22.6.2020. Tutkimukseen osallistui 650 iältään 65–84-vuotiasta suomalaista. Kyselyn otos on kansallisesti edustava sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Klarna Press Office, press@klarna.com

Klarnasta

Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 200 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä.Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu 5,5 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta Euroopan arvokkaimman finctech-yrityksen ja yhden maailman suurimmista yksityisistä fintechyrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 3 000 työntekijää ja se toimii 17 maassa. Lue lisää: klarna.com