Nuoret aikuiset keskittävät ostoksensa kauppakeskuksiin - Tulevaisuuden shoppailija arvostaa laajaa tarjontaa ja viihtyvyyttä

Modernilla kuluttajalla on tarpeita, jotka tulevaisuuden kauppakeskuksen on otettava huomioon kaupankäynnin saadessa uusia muotoja. Uudistuneen kauppakeskus Forumin toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan kaupunkilaiset kaipaavat kauppakeskukselta laajempaa valikoimaa ja toivoisivat sinne lisää viihtyisiä oleskelutiloja.

Kauppakeskukset, kivijalkaliikkeet ja verkkokauppa elävät murroksen aikaa. Nuoret aikuiset ovat kokeneita verkkoshoppailijoita, keskustan ulkopuolelle avataan suuria kauppakeskuksia ja samaan aikaan vaatimukset keskustaa ja sen tarjontaa kohtaan kasvavat. Kauppakeskus Forum pyrkii tarjoamaan modernille kaupunkilaiselle kokonaisvaltaisen ostokokemuksen olemalla elävä kaupunkikortteli Helsingin keskustassa. Lokakuussa auenneet uudet 0- ja K-kerrokset toivat asiakkaiden saataville runsaasti uudistuneita liikettä sekä lähes 6000 m² lisää liiketilaa. Lisäneliöiden lisäksi Forum julistaa keskustan uuden ajan alkaneen ja asettaa tavoitteekseen elävöittää omalta osaltaan Helsingin keskustaa. Tulevaisuuden ydinkeskusta nähdään vilkkaana ja värikkäänä.

Tulevaisuuden kauppakeskus tarjoaa laajan valikoiman tuotteita ja elämyksiä

Forumin teettämän kyselytutkimuksen mukaan keskustassa käytetään eniten aikaa ystävien tapaamiseen, ostosten tekemiseen ja ruokailuun. Keskustan parhaiksi puoliksi listataan kaikkien tarvittavien palvelujen läheisyys ja hyvät liikenneyhteydet.

Tulevaisuuden Helsingin keskustalta toivotaan enemmän ohjelmaa ja ajanvietettä. Yli kolmannes (36,5 %) kaipaa keskustalta viihtyisämpiä oleskelutiloja. Eniten oleskelutiloja kaipaavat nuoret, kun taas yli puolet (50,6 %) 23–35-vuotiaista nuorista aikuisista toivoo lisää konsertteja ja ravintoloita. Tarjotakseen hyvät viihtymismahdollisuudet kaikille asiakkailleen, Forum on panostanut muun muassa laajaan ravintola- ja liiketarjontaan sekä perheitä helpottaviin lastenhoitotiloihin.

Yli neljännes (26,3 %) vastaajista toivoi tulevaisuuden kauppakeskuksilta suurempaa tarjontaa. Eniten laajemman tarjonnan perään kuuluttivat 23–35-vuotiaat, jotka keskittävät tutkimuksen mukaan suurimman osan ostoksistaan kauppakeskuksiin. He tekevät kuitenkin muita ikäryhmiä todennäköisemmin ostoksia verkkokaupoissa, joista ostetaan eniten musiikkia tai kirjoja. Kyselytutkimuksen mukaan kauppakeskukset ovat kuluttajille suosittuja ostospaikkoja: varsinkin urheilu- ja vapaa-ajan tarvikkeet, vaatteet sekä hygienia- ja kosmetiikkatuotteet ostetaan todennäköisimmin kauppakeskuksista.

"Forumille monipuolinen tarjonta on aina ollut tärkeää. Olemme elävä kaupunkikortteli, emme perinteinen kauppakeskus. Tarjoamme kuluttajille laajan liike- ja ravintolavalikoiman lisäksi esimerkiksi lääkäripalveluja, kulttuuria Amos Anderssonin museossa ja Yrjönkadun uimahallin tilat. Kehittyvät palvelut tulevat olemaan tärkeässä roolissa myös Forumin tulevaisuudessa", kertoo Forumin kauppakeskuspäällikkö Lars Eklundh.

Huom. Liitteestä ladattavissa koonti Forumin teettämän kyselytutkimuksen tuloksista.

Kyselytutkimuksen tiedot

Tutkimukseen osallistui 998 15–70-vuotiasta henkilöä pääkaupunkiseudulta, ja sen toteutti tutkimuspalveluyritys Cint lokakuussa 2014.

Lars Eklundh, kauppakeskuspäällikkö

lars.eklundh@forum.fi

+358 500 458 694

Pia Rosvall, markkinointipäällikkö