Ohjelmistokehitys ja UX lyövät kättä - Cresense ja Symbio sopivat strategisesta kumppanuudesta

Ohjelmistokehitys- ja laadunvarmistustalo Symbio sekä palvelusuunnittelutoimisto Cresense ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta. Yhdistämällä innovatiivisen ohjelmistokehityksen ja käyttäjäkokemuksen suomalaisyritysten tarjonta tiivistyy entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Ohjelmistokehitys- ja laadunvarmistustalo Symbio sekä käyttäjäkokemus- ja palvelusuunnittelutoimisto Cresense ovat sopineet tiiviimmästä strategisesta yhteistyöstä. Symbion teknologian ja laadunvarmistuksen huippuosaaminen sekä Cresensen syvään asiakasymmärrykseen perustuva suunnittelumalli auttavat asiakkaita yhä menestyvämpien tuotteiden ja palveluiden luomisessa.

Symbio ja Cresense ovat tehneet yhteistyötä jo useita vuosia. Yritysten yhteisosaaminen on ollut avainasemassa useissa innovaatioissa, joissa käyttäjäkokemuksella on keskeinen rooli, kuten mm. Suunolle toteutetussa Ambit -GPS-urheilukellossa. Muita yritysten yhteisiä asiakkuuksia ovat mm. Aktia, ABB, Comptel, Kone, Nokia ja YLE.

Yhteistyömalli haastaa perinteiset toimintatavat

Kiristyvä kilpailu ja kiihtyvää tahtia muuttuvat markkinat kyseenalaistavat perinteiset toimintamallit ja haastavat yrityksiä luomaan uuden lähestymistavan tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle.  Nopeasti kehittyvä ja monimuotoistuva ohjelmistokehitys vaatii asiakkailta usein osaamista, jota heillä ei ole. Samalla teknologiaehtoinen suunnittelu on muuttunut asiakas- ja käyttäjäehtoiseksi.

“Ohjelmistokehitystä ei voi enää tehdä käyttäjistä irrallaan, minkä vuoksi on olennaista integroida UX- eli käyttäjäkokemuksen suunnittelu osaksi kehitysprosessia. Käyttäjäkokemuksen ymmärrys ei ole tärkeä vain kuluttajille suunnatuissa laitteissa ja palveluissa, vaan myös teollisuudessa, jossa hyvä käytettävyys lisää tehokkuutta ja parantaa turvallisuutta toteaa Symbio Suomen toimitusjohtaja, Jouni Toijala.

”Haemme kasvua. Kumppanuus Symbion kanssa mahdollistaa Cresenselle pääsyn entistä suurempiin ja kokonaisvaltaisempiin kehityshankkeisiin. Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme tarvittaessa myös implementoinnin nykyisen tutkimus- ja suunnittelutyön lisäksi, ”Cresensen toimitusjohtaja Marko Rapeli kertoo.

Saumattoman yhteistyön syventämiseksi Symbio ja Cresense muuttivat yhteisiin toimitiloihin huhtikuun alussa. Johto, myynti- ja asiantuntijatiimit pääsevät näin jatkuvaan ja aktiiviseen vuorovaikutukseen, jonka hyödyt näkyvät asiakkaille mm. yhtenäisenä tarjoamana.

Yhtiöiden välinen kumppanuus kattaa toiminnan globaalisti. Helsingin toimiston lisäksi yhtiöt jakavat yhteisen konttorin myös San Josessa Yhdysvalloissa, ja Cresense suunnittelee toimintansa laajentamista myös muihin maihin, joissa Symbiolla on jo toimintaa.

Symbio

Symbio on vuonna 1994 perustettu kansainvälinen tuotekehityspartneri, joka auttaa asiakkaitaan laadukkaiden tuotteiden ja tulevaisuuden innovaatioiden kehittämisessä. Yhdistämällä huippuluokan teknologiaosaaminen, kehittyneet globaalit jakeluverkostot ja räätälöidyt ratkaisut, mahdollistetaan ohjelmistojen korkealaatuinen tuotekehitys nopeasti, kustannustehokkaasti ja innovatiivisesti. Symbion asiakkaita ovat mm. Volvo, Intel, Microsoft, YLE, Aller, Evernote ja Square. Symbiolla on kahdeksan kehityskeskusta ja toimistoa eri puolilla Yhdysvaltoja, Eurooppaa ja Aasiaa. www.symbio.com

Cresense

Vuonna 2001 perustettu Cresense Oy on asiakaskeskeiseen palvelusuunnitteluun erikoistunut yritys. Cresense auttaa yrityksiä luomaan käyttökokemukseltaan ylivertaisia palveluita, joilla lisätään organisaation tehokkuutta ja kilpailukykyä sekä kehitetään brändiä. Asiakkaisiin kuuluu mm. Nokia, KONE, Rovio, Supercell, F-Secure ja Suunto. Yhtiön toimistot sijaitsevat Helsingissä, Singaporessa sekä San Joséssa. www.cresense.com