onsemi investoi Tšekin tasavaltaan end-to-end-järjestelmän piikarbidin tuotantoon kehittyneitä tehopuolijohteita varten

Entisiin teollisuusalueisiin investointi toisi Keski-Eurooppaan tarvittavat tuotantovalmiudet energiatehokkaiden sirujen valmistamiselle ja vastaisi näin tulevaisuuden tarpeisiin sähköistymisen, uusiutuvien energialähteiden ja tekoälyn saralla.

TIIVISTELMÄ

• onsemin suunnittelema jopa 2 miljardin dollarin (noin 1,8 miljardia euroa) monivuotinen investointi lujittaa kehittyneiden tehopuolijohteiden toimitusketjua ympäri Eurooppaa ja maailmaa.
  • Vertikaalisesti integroitu piikarbiditehdas tuo alueelle kehittyneitä pakkausvalmiuksia ja lujittaa onsemin kykyä vastata puhtaiden ja energiatehokkaiden puolijohderatkaisujen kasvavaan kysyntään parhaalla mahdollisella tavalla.
  • onsemi tekee yhteistyötä Tšekin hallituksen kanssa valmistellakseen kannustinpakettia, jolla tuetaan investointeja.
  • Investointi olisi yksi Tšekin historian suurimmista yksityisen sektorin investoinneista sekä yksi ensimmäisistä kehittyneen puolijohdevalmistuksen investoinneista Keski-Euroopassa.

Sähköistyminen, uusitutuvat energialähteet sekä tekoäly ovat maailmanlaajuisia megatrendejä, jotka linkittyvät toisiinsa ja luovat ennennäkemättömän kysynnän kehittyneille tehopuolijohteille, joilla voidaan optimoida energian muuntaminen ja hallinta. Vastatakseen näihin haasteisiin onsemi on julkaissut suunnitelmansa perustaa huipputekninen, vertikaalisesti integroitu piikarbidin (SiC) tuotantolaitos Tšekin tasavaltaan. Laitoksessa tullaan valmistamaan yhtiön älykkäitä tehopuolijohteita, jotka ovat välttämättömiä sähköajoneuvojen, uusiutuvien energialähteiden ja tekoälydatakeskusten sovellusten energiatehokkuuden parantamisessa.

"Investoimalla entisiin teollisuusalueisiin voimme luoda keskieurooppalaisen toimitusketjun vastataksemme paremmin asiakkaidemme tarpeisiin sekä tarjota innovatiivisia teknologioita, jotka parantavat heidän sovellustensa energiatehokkuutta”, sanoo onsemin toimitusjohtaja Hassane El-Khoury. ”Tšekin hallituksen kanssa tiiviissä yhteistyössä tehtävä laajennus tehostaisi myös älykkäiden tehopuolijohteiden tuotantoa, jotka ovat tärkeässä asemassa mahdollistamassa, että Euroopan Unioni pystyy saavuttamaan tavoitteensa vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.”

"onsemin päätös laajentaa toimintaansa Tšekissä on selkeä osoitus maamme houkuttelevuudesta ulkomaisten sijoittajien silmissä ja vauhdittaa merkittävästi taloutemme kehitystä”, sanoo Tšekin tasavallan teollisuus- ja kauppaministeri Jozef Síkela. ”Tämä investointi ei pelkästään vahvista asemaamme puolijohdeteollisuuden saralla vaan voi myös edistää autoteollisuuden kehitystä ja auttaa meitä sopeutumaan sähköisten ajoneuvojen yleistymiseen.”

onsemi panostaa vahvasti Eurooppaan ja Tšekin tasavaltaan

onsemin suunnitelmat laajentaa piikarbidin tuotantoa investoimalla entisiin teollisuusalueisiin usean vuoden aikajänteellä jopa 2 miljardia dollaria (noin 1,8 miljardia euroa) on osa yhtiön aikaisemmin julkaisemaa pitkän aikavälin investointitavoitetta. Tämä investointi on jatkumoa yhtiön nykyisiin toimintoihin Tšekin tasavallassa, joihin kuuluvat piikiteiden kasvatus, pii- ja piikarbidikiekkojen valmistus (kiillotettu ja EPI) sekä piikiekkotehdas. Tehdas pystyy tuottamaan tällä hetkellä yli kolme miljoonaa kiekkoa vuodessa sekä yli miljardi sähkölaitetta. Valmistuttuaan investoinnit voivat kasvattaa Tšekin bruttokansantuotetta yli 270 miljoonaa dollaria vuodessa (noin 250 miljoonaa euroa).

Lopullisten viranomais- ja kannustinhyväksyntien1 kokoamisen jälkeen investointi tulisi olemaan yksi Tšekin historian suurimmista yksityisen sektorin investoinneista ja voi edistää entisestään Zlínin alueen vaurautta ja taloudellista dynamiikkaa. onsemi on yksi ensimmäisiä yhtiöitä, jotka ovat investoineet kehittyneiden puolijohteiden valmistukseen Keski-Euroopassa. Investoinnin kautta yritys edistää alueen strategista asemointia EU:n puolijohteiden arvoketjussa ja todistaa, että kaikki EU-maat voivat hyötyä eurooppalaisesta sirulainsäädännöstä. Ilmoitus on myös osoitus onsemin strategisesta mukautumisesta eurooppalaisia siruja koskevan säädöksen yleistavoitteisiin, jotka koskevat markkinaosuuden kasvattamista ja teknologista kehitystä EU:n puolijohteiden toimitusketjujen kestävyyden vahvistamiseksi jatkuvasti kasvavan kysynnän keskellä.

Tehopuolijohteiden innovoinnin edelläkävijä

Piikarbidi on tärkeä materiaali suuritehoisissa ja korkean lämpötilan sovelluksissa, ja sitä on erittäin vaikea valmistaa. onsemi on yksi harvoja valmistajia maailmassa, joka kykenee valmistamaan SiC-pohjaisia puolijohteita kiteiden kasvattamisesta aina kehittyneisiin pakkausratkaisuihin saakka. Laajentamalla tuotantoaan Tšekin tasavallassa onsemi pystyy tarjoamaan nopeammin asiakkailleen toimitusvarmuutta, mikä vahvistaa sen johtoasemaa älykkäiden energiaratkaisujen saralla. Integraation ansiosta onsemi voisi myös hyödyntää viimeisimpiä edistysaskeleitaan tutkimus- ja kehitystyössä maksimoidakseen valmistuksen ja tuotannon tehokkuuden.

1 Mukaan lukien Tšekin tasavallan hallituksen hyväksymä investointikannustin ja sen ilmoittaminen Euroopan komissiolle.

Yhteydenotot:

Krystal Heaton
Director, Head of Public Relations
krystal.Heaton@onsemi.com

Lenka Stralkova
Public Relations, Czech Republic
(420) – 606-731-834
lenka.stralkova@onsemi.com

Parag Agarwal
Vice President - Investor Relations & Corporate Development
investor@onsemi.com

onsemi edistää mullistavia innovaatioita, jotka rakentavat parempaa tulevaisuutta. Yritys keskittyy autoteollisuuden ja teollisuuden loppumarkkinoihin ja nopeuttaa muutosta megatrendeissä, kuten ajoneuvojen sähköistämisessä ja turvallisuudessa, kestävissä energiaverkoissa, teollisuusautomaatiossa sekä 5G- ja pilvi-infrastruktuurissa. onsemi tarjoaa monipuolisen ja innovatiivisen tuotevalikoiman, joka tarjoaa älykkäitä teho- ja anturiteknologioita, joilla ratkaistaan maailman monimutkaisimpia haasteita, ja johtaa tietä turvallisemman, puhtaamman ja älykkäämmän maailman luomiseen. onsemi kuuluu Fortune 500® -yrityksiin, ja se on mukana Nasdaq-100 Index®- ja S&P 500® -indekseissä. Lue lisää osoitteessa www.onsemi.com.