Pääsiäisenä viikonloppureissu? Näin pakkaat käsimatkatavarat fiksusti

Pääsiäisen pyhät tarkoittavat ihanan pitkää viikonloppua, ja niinpä moni suomalainen suuntaakin pikaiselle kevätmatkalle. Matkahakukone momondo.fi paljastaa, että tänä vuonna suosiossa ovat etenkin vauhdikkaat eurooppalaiset kaupunkikohteet, ja suomalaisten haetuin viikonloppukohde on Lontoo. Jos monen muun suomalaisen tavoin suuntaat pääsiäisenä viikonloppureissuun, momondo vinkkaa myös miten matkatavarat pakataan vaivatta ja nopeasti.

Viikonloppumatkojen yksi kestosuosikeista on Lontoo. Kuva: E01

Kun Suomessa vielä värjötellään pakkasen ja lumen keskellä, monessa eurooppalaisessa kaupungissa kevät on jo huomattavasti pidemmällä. Pidennetyt viikonloput kuten pääsiäinen tarjoavat loistavan mahdollisuuden nopeille pyrähdyksille toinen toistaan sykähdyttävämpiin eurooppalaisiin kaupunkeihin. ”Kansainvälisen kyselymme perusteella kaupunkilomat ovat vuoden 2016 ehdoton suosikki suomalaisten keskuudessa, eikä pääsiäinen ole mikään poikkeus. Tänä vuonna pääsiäisen lomakohteet sijoittuvat entistä lähemmäksi, sillä kaikki suosituimmat kohteet ovat Euroopan sisällä, ja uutena kymmenen kärkeen on noussut naapurimme Tukholma”, momondon Suomen maajohtaja Minttu Oramaa selventää.

Suomalaisten tämän vuoden haetuimmat pääsiäislomakohteet (suluissa viime vuoden sijoitus):

1. Lontoo (2.)
  2. Berliini (1.)
  3. Praha (6.)
  4. Amsterdam (4.)
  5. Barcelona (3.)
  6. Rooma (7.)
  7. Kööpenhamina (9.)
  8. Pariisi (5.)
  9. Tukholma (uusi)
  10. Budapest (8.)

LYHYELLE LOMALLE EI KANNATA PAKATA LIIKAA TAVARAA

Jos suunnittelet pääsiäisviikonlopulle pikavisiittiä kaupunkikohteeseen, pakkaamiseen ei kannata käyttää turhaa aikaa ja vaivaa. ”Pakkaaminen on monelle suuri stressitekijä lomalle lähtiessä. Kun suunnittelemisen ja pakkaamisen hoitaa ajoissa, se tapahtuu lähes huomaamatta”, Oramaa ohjeistaa. ”Viikonloppureissuun riittää melkeinpä aina pelkät käsimatkatavarat, kun pakkaamisen hoitaa fiksusti ja loogisesti.”

Oramaa neuvookin valmistelemaan pakkaamisen hyvissä ajoin esimerkiksi tekemällä listan kaikesta tarvittavasta. ”Tekemällä pakkauslistan etukäteen tärkeät tavarat muistuvat mieleen helpommin”, Oramaa sanoo. ”Älä myöskään pakkaa mukaan mitään turhaa, vaan pidättäydy aiemmin listaamissasi tavaroissa.”

Myös lentoyhtiön tai lentokentän sivuilta kannattaa tarkistaa ohjeet käsimatkatavaroissa kielletyistä esineistä, ja varmistaa ettei laukkuun ole jäänyt mitään teräviä esineitä, tuoreita eläinperäisiä tuotteita tai nesteitä liian suurissa pakkauksissa. ”Nesteet kannattaa jättää laukkuun erillisessä pussissa helposti saataville, jotta ne saa nopeasti kaivettua esille turvatarkastuksessa”, Oramaa jatkaa.

Viimeisenä vinkkinään Oramaa suosittelee kokeilemaan vaatteiden rullaamista viikkaamisen sijaan. Näin vaatteet vievät helposti vähemmän tilaa, varsinkin jos pakkaa ne ikään kuin tyhjiöön – vaatteet rullalle, minigrip-pussiin ja pussi niin tiukasti kiinni, että ilma puristuu pussista pois.

Haetuimpien kohteiden tiedot perustuvat momondo.fin kautta haettuihin lentoihin, joiden matkustusajankohta sijoittuu 24.–28. maaliskuuta 2016 väliselle ajalle.

Lisätiedot:

Ulla Helander
Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:
momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, Frommer’s,  The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 31 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi
iPhone- ja Android-laitteille.