Pandan Vaajakosken tehtaalla valmistettiin maailman ensimmäinen lakutuoli

Palkittu suomalainen muotoilija Yuki Abe suunnitteli Pandan lakritsista Suomen maukkaimman designtuolin. Tiettävästi maailman ensimmäinen lakritsista valmistettu tuoli syntyi viidestäkymmenestä kilosta kotimaista lakritsia. Lakutuoli on esillä Helsinki Design Weekillä huomenna perjantaina 13. syyskuuta päätapahtumapaikalla Paasikivenkatu 3:ssa.

Kotimainen makeisbrändi Panda on valmistanut lakritsia Jyväskylän Vaajakosken tehtaalla miltei 100 vuoden ajan perinteisellä reseptillä. Viime vuonna Panda-lakritsista tuttu kukkamainen muoto, Lakukka, sai Suomalaisen Työn Liitolta Design from Finland -merkin ensimmäisenä makeisena. Nyt vaajakoskelaisesta lakritsista on suunniteltu uniikki designtuoli, joka on tiettävästi ensimmäinen lakritsista valmistettu tuoli koko maailmassa.

Lakutuolin on valmistanut leikkisästä ja yllätyksellisestä muotokielestään tunnettu kalustemuotoilija Yuki Abe, jolle makeismuotoiluprojekti oli uran ensimmäinen. Abe sanoo lakritsin olevan ehdottomasti eriskummallisin materiaali, josta muotoilija on huonekalua suunnitellut. Aben mukaan haastetta lisäsi se, että juuri tuoliin liittyy yhtenä kodin käytetyimmistä kalusteista paljon odotuksia.

Makeismuotoilussa ja huonekalumuotoilussa on lopulta paljon samaa, sillä sekä tuolissa että makeisessa yksi tärkeimmistä asioista on tuntuma – tuolissa istuintuntuma ja makeisessa suutuntuma. Molemmissa muodolla on valtava vaikutus kuluttajan odotuksiin ja kokemukseen”, Abe kertoo.

Pandan business manager Vesa Vainion mukaan idea lakutuolista syntyi, kun Pandalla pohdittiin, kuinka makeistalon pitkää lakritsimuotoilun perinnettä voisi vaalia ja viedä leikkisästi uusiin mittasuhteisiin.

Halusimme luoda Vaajakosken tehtaan lakritsista niin herkullisen designtuolin, että sen nähdessään miettii, tekisikö mieli istahtaa vai sittenkin puraista. Lakutuolin päälle voi kyllä istua, mutta ei ehkä kannata ainakaan valkoiset housut jalassa”, Vainio sanoo.

Pandan ja Yuki Aben lakutuoli on esillä Pohjoismaiden suurimmilla muotoilu- ja arkkitehtuurifestivaaleilla Helsinki Design Weekillä. Tuoli on nähtävissä perjantaina 13. syyskuuta HDW:n päätapahtumapaikalla Paasikivenkatu 3:ssa.

Vesa Vainio, Business Manager
Panda / Orkla Suomi
+358 50 394 6693
vesa.vainio@orkla.fi

Panda

Jo yli satavuotias Panda tunnetaan omintakeisista makeisista, ilahduttavasta asenteesta ja tehtaastaan Jyväskylän Vaajakoskella. Vuosien varrella Panda on valmistanut ikisuosikkeja konvehdeista maukkaimpaan lakritsiin ja rakeisiin sekä yllättäviä innovaatioita porkkanamarmeladista viiden kilon suklaaharkkoon. Makeismatkaa jatketaan tekemällä hyvää ympäristö huomioiden. Suomen lisäksi Pandan tärkeimpiä markkina-alueita ovat Pohjoismaat, Pohjois-Amerikka, Iso-Britannia ja Keski-Eurooppa. Makeistehdas perustettiin vuonna 1920 SOK:n toimesta. Nykyisin Panda on osa Orkla Suomea.

Orkla Suomi

Orkla Suomi tuo suomalaisiin koteihin laadukkaita ja maukkaita ruoka-, snacks- sekä makeistuotteita niin arkeen kuin juhlaan. Yli 20 tuotemerkkiimme kuuluvat muun muassa Taffel, Panda, Felix, Grandiosa, Oolannin ja Kantolan. Valmistamme suklaa- ja lakritsituotteita Vaajakoskella ja perunatuotteita Ahvenanmaan Haraldsbyssä. Vuonna 2023 Orkla Suomi työllisti noin 440 henkilöä ja liikevaihtomme oli 270 miljoonaa euroa. Orkla Suomi Finland Oy Ab on osa Orkla-konsernia, joka on listattu Oslon pörssiin.

Yuki Abe

Yuki Abe (s.1974) on tunnettu suomalainen kalustemuotoilija, jonka Sisustusarkkitehdit SIO palkitsi vuoden 2021 kalustesuunnittelijaksi. Yuki Abe on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta sisustusarkkitehdiksi ja kalustesuunnittelijaksi vuonna 2005 ja opiskellut sitä ennen sekä Lahden muotoiluinstituutissa että Tokiossa (Musashino Art University). Abe toimii muotoilujohtajana Lumoassa ja on suunnitellut kalusteita mm. Viverolle, Selkalle ja Barrisolille.