Paolina Russo on ensimmäisen Zalando Visionary Award -palkinnon voittaja

• Lontoolaislähtöinen muotibrändi Paolina Russo on nimetty ensimmäisen Zalando Visionary Award -palkinnon voittajaksi. Brändi esittelee mallistonsa Kööpenhaminan muotiviikolla elokuussa 2023.
  • Brändi toi esiin luovuutensa ja innovaationsa mallistoilla, jotka yhdistelevät käsityöläistekniikoita sekä teollisia valmistusmenetelmiä. Näin brändi kuroo umpeen perinteisen käsityötaidon ja teknologian välistä kuilua.
  • Zalando Visionary Award juhlistaa tulevaisuuden tekijöitä ja antaa suunnittelijoille mahdollisuuden esitellä luovuuttaan, innovaatiotaan ja yhteiskunnallista panostaan.

BERLIINI, 5. KESÄKUU 2023 // Tänään Zalando, Euroopan johtava muodin ja lifestylen verkkoalusta, julkistaa Paolina Russon ensimmäisen Zalando Visionary Award 2023 -palkinnon voittajaksi yhteistyössä Kööpenhaminan muotiviikkojen kanssa. Paolina Russon ja Lucile Guilmardin vuonna 2021 perustama, Lontoosta kotoisin oleva brändi rakentuu poikkeukselliselle luovuudelle, jonka keskeisenä painopisteenä ovat neuleet. Näin brändi pyrkii näyttämään esimerkkiä käsityötaitojen uudelleen henkiin herättämisessä. Paolina Russo osoitti näkemyksellisyyttä ja innovatiivisuuttaan elinvoimaisilla ja monipuolisilla neulemallistoillaan. Mallistoissa yhdistyvät käsityötekniikat ja teolliset valmistusmenetelmät, jotka kurovat umpeen perinnekäsityön ja teknologian välistä kuilua laajentaen muotoilun rajoja.

Tuomaristoon teki erityisen vaikutuksen brändin lähestymistapa yhteistuotantoverkostoonsa. Paolina Russo suhtautuu toimitusketjuunsa luovina kumppaneina: vierailemalla valmistajien luona ja työskentelemällä kasvotusten tehtaalla brändin perustajat voivat oppia toimitusketjunsa prosesseista ja asiantuntemuksesta, ja näin luoda vaatteita, jotka muuttavat käsitystä siitä, mitä perinteiset neuleet voivat olla. Lisäksi brändi on osoittanut kiinnittävänsä erityistä huomiota ympäristövaikutuksiin varmistamalla eettisen hankinnan, käyttämällä ainutlaatuisia luonnonkuituja ja tekemällä yhteistyötä sertifioitujen valmistajien kanssa..

Paolina Russo sanoo: "Olemme todella innoissamme Zalando Visionary Award -palkinnosta. Tällaisen palkinnon korkeiden standardien täyttäminen vie meidät lähemmäksi tavoitettamme: käsityötaidon modernisointia ja perinteisten tekniikoiden uudelleenajattelua innovaatioiden ja vastuullisten muotituotteiden avulla. Voittaminen rohkaisee meitä jatkamaan kestävän brändin rakentamista ja juhlistaa vaihtoehtoista työskentelytapaa, joka ei tue osaltaan muotialan puutteita. Emme malta odottaa, että pääsemme toteuttamaan ensimmäisen catwalk-show’mme ja jakamaan työmme suuremmalle alustalle ja yleisölle."

Zalando Visionary Award -palkinnon voittajan valitsi kansainvälinen raati, joka koostui ajatusjohtajista, Zalandon edustajista ja Kööpenhaminan muotiviikon showkomiteasta. Mukana olivat Brand Advisor Dio Kurazawa, Highsnobietyn Creative and Buying Director Herbert Hofmann, muotistailisti Leah Abbott, Zalandon Director of Designer and Luxur Lena-Sophie Röper ja Kööpenhaminan muotiviikon toimitusjohtaja Cecilie Thorsmark.

Palkinnon voittajana Paolina Russo vastaanottaa 50 000 euron palkinnon ja pääsee esittelemään mallistonsa Kööpenhaminan muotiviikolla elokuussa 2023 osana virallista esitysaikataulua. Zalando tarjoaa rahallista tukea näytöksen tuotantoon, jotta Paolina Russon visio voidaan tuoda catwalkille, ja näin korostetaan brändin omistautumista luoda tulevaisuuden mallistoja.

Zalandon Director of Designer & Luxury Lena Sophie Röper sanoo: "Olemme iloisia voidessamme julkistaa Paolina Russon Zalando Visionary Award -palkinnon ensimmäiseksi voittajaksi. Kisaan osallistui todella innovatiivisia ja eteenpäin katsovia kykyjä, joista Paolina Russo erottui silmiinpistävällä ammattitaidollaan sekä kyvyllään luoda mallistoja, jotka yhdistävät perinteiset käsityötaidot futuristiseen estetiikkaan, lopputuloksenaan valikoima katseet kääntäviä kuvioita ja muotoja. Odotan innolla malliston esittelyä catwalkilla elokuussa Kööpenhaminan muotiviikolla.”

Herbert Hofmann, Highsnobietyn VP Creative and Buying, sanoo: "On hienoa nähdä, kuinka Paolina Russolla on vahva suhde luovien kumppaneidensa kanssa. Tämä on erittäin tärkeää sellaisen toimitusketjun luomisessa, joka tuottaa innovaatioita vastuullisilla prosessien kautta. Paolina Russon luomukset ovat inspiroivia paitsi materiaalien, muotojen ja värien käytön ansiosta, myös koska brändi on sitoutunut muodin tulevaisuutta edistävien vaatteiden luomiseen. On ollut ilo olla osa tätä matkaa, enkä malta odottaa näkeväni, mitä tulevaisuus tuo tullessaan Paolina Russolle."

TIETOA ZALANDOSTA

Zalando (https://corporate.zalando.com) on Euroopan johtava muodin ja lifestylen verkkoalusta. Berliinissä vuonna 2008 perustettu Zalando tarjoaa muotia päästä varpaisiin yli 51 miljoonalle aktiiviselle asiakkaalle 25 markkina-alueella. Valikoimiimme kuuluu vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa. Merkkivalikoimaamme lukeutuvat sekä kansainvälisesti tunnetut nimet että paikalliset brändit. Zalandon verkkokauppa on kohtaamispaikka inspiraatiolle, innovaatiolle ja ostoksille. Euroopan muodikkaimpana teknologiayhtiönä Zalando pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja tarjotakseen kokonaisvaltaisen muotielämyksen asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen sekä kaikille niille, jotka ovat muovaamassa Zalandon tarinaa. Tavoitteenamme on toimia muodin lähtöpisteenä ja kestävänä alustana, jolla on positiivinen nettovaikutus ihmisille ja maapallolle.

TIETOA ZALANDO VISIONARY AWARD -PALKINNOSTA

Zalando Visionary Award on jatkoa ja kehitystä Zalando Sustainability Award -palkinnolle. Palkinto antaa tunnustusta tulevaisuuden tekijöille sekä suunnittelijoille mahdollisuuden esitellä paitsi kestävän kehityksen ponnistelujaan myös omistautumistaan luovuudelle, innovaatioille ja positiiviselle sosiaaliselle vaikutukselle, mikä tukee heitä mielekkään muutoksen aikaansaamisessa muotiteollisuudessa. Zalando Visionary Award -palkinto perustuu kolmeen peruspilariin: luovuuteen ja muotoiluun, sosiaaliseen vaikuttamiseen ja innovaatioon. Ollakseen sopivia palkintoon hakijoiden on osoitettava, kuinka he ovat aikaansaaneet muutoksia yhdessä tai useammassa vaatimuspilarissa sen lisäksi, että he täyttävät Kööpenhaminan muotiviikon kestävän kehityksen vaatimukset. Zalando Visionary Award -palkinnon voittajan valitsee kansainvälinen tuomaristo, joka koostuu alan ajatusjohtajista, Zalandon edustajista ja Kööpenhaminan muotiviikon näytöskomiteasta. Voittaja pääsee osaksi Kööpenhaminan muotiviikon virallista esitysaikataulua ja saa 50 000 euron palkinnon sekä rahallisen tuen näytöstuotantoon.

TIETOA PAOLINA RUSSOSTA

Paolina Russo on Lontoosta lähtöisin oleva brändi, jonka perustivat vuonna 2021 Paolina Russo ja Lucile Guilmard. Brändi on ruusunsävyinen superleikkaus Russon nuoruudesta kanadalaisessa esikaupungissa ja Guilmardin ranskalaisista kansanperinteistä. Muistot nuoruuden urheilujoukkueista ja tee-se-itse -taide- ja askarteluprojekteista antavat viimeisen silauksen brändin avantgarde-vaatteille. Lontoolaisesta Central Saint Martins -taideyliopistosta hankittujen kandidaatin ja maisterin tutkintojen, L'Oreal Creative Young Talent Award -palkinnon voittamisen ja moniprojektiyhteistyön Adidaksen kanssa aloittamisen jälkeen Russoa ja Guilmardia ovat määritelleet yhä enemmän harkittu käsityötaito, kestävä kehitys ja innovaatiot tekstiilien kehityksessä. Yhdistämällä Russon juuret neuletöissä Guilmardin nykyaikaisiin leikkausmenetelmiin ja yhteiseen askarteluinnostukseen, Paolina Russo palaa vaatteissaan teinivuosien leikkisään röyhkeyteen.

TIETOA KÖÖPENHAMINAN MUOTIVIIKOISTA

Kööpenhaminan muotiviikko (CPHFW) on Pohjois-Euroopan suurin muotiviikko, joka järjestetään kahdesti vuodessa: tammi-helmikuussa ja elokuussa. Viidenneksi globaaliksi muotiviikoksi mielletty Kööpenhaminan muotiviikko toivottaa tervetulleeksi johtavan kansainvälisen lehdistön, alan ostajat ja johtajat neljään näytösten, esitysten, installaatioiden ja tapahtumien täyteisiin päiviin CIFF x Revolver -messujen ohella. Kestävä kehitys on Kööpenhaminan muotiviikon painopiste, ja muotiviikko pyrkii tekemään merkittäviä muutoksia innostaakseen ja kannustaakseen alaa nopeuttamaan kestävän kehityksen ponnistelujaan. Tammikuussa 2020 Kööpenhaminan muotiviikko julkisti kunnianhimoisen, kolmivuotisen kestävän kehityksen Sustainability Action Plan -toimintasuunnitelman. Samalla esiteltiin innovatiivinen vaatimusjärjestelmä brändeille, jotta ne olisivat osa suunnitelman virallista aikataulua, joka otettiin käyttöön Kööpenhaminan AW23-muotiviikolla. Action Plan -suunnitelma päivitetään ja julkaistaan uudelleen joka kolmas vuosi, minkä ansiosta Kööpenhaminan muotiviikko on johtava muotiviikko kestävän kehityksen saralla.

ZALANDO VISIONARY AWARD -PALKINNON SS24 JURYN JÄSENET:

Lena Sophie Röper - Zalandon Director of Designer & Luxury

Cecilie Thorsmark - Kööpenhaminan muotiviikkojen toimitusjohtaja