Parhaat rannat niille, jotka eivät pidä makoilusta

Aarresukellusta, uimahyppyjä kallionkielekkeeltä ja ikivanhojen raunioiden tutkimista – nämä rannat tarjoavat toimintaa, kun hiekalla makailu kyllästyttää. Matkahakukone momondo.fi poimi Trip Finder -palvelustaan listan rannoista, joilla on tarjottavaa hiekkarantojen ja laineiden lisäksi.

Possujen uimahetki Bahamasaarilla.

Täyspäiväinen makailu hiekalla kauniisti ruskettuen ei vastaa kaikkien käsitystä unelmalomasta. Näitä ihmisiä silmällä pitäen momondo listasi rantalomakohteet, jotka tarjoavat muutakin kuin valkoista hiekkaa ja auringonpaistetta. Lisää vaihtoehtoja rantalomille löytyy Trip Finder -haulla, jonne on lisätty yli 170 uutta rantakohdetta.

TULUM, MEKSIKO

Jukatanin niemimaalla sijaitseva Tulum on kokenut kasvupyrähdyksen viime vuosikymmeninä, mutta se on pystynyt säilyttämään aiemman boheemin charminsa, joka alun alkaen houkutteli hippejä kaikkialta maailmasta.

Tulumissa riittää niin paljon tekemistä, että rantapyyhkeen levittämiseen ei edes välttämättä riitä aikaa. Mielenkiintoisimpia aktiviteetteja on lähteä tutkimaan perusteellisesti yhtä viimeisistä mayojen rakentamista ja asuttamista kaupungeista, jotka kohoavat dramaattisesti 12-metristen kallionkielekkeiden ylle Karibianmeren rannalla.

Historiallisten raunioiden lisäksi tarjolla on joogaretriittejä, luolasukellusta, fuusiomeksikolaista vegaaniruokaa ja shoppailua viehättävissä putiikeissa – sekä niin paljon mezcalia kuin tarvitset pysyäksesi väliamerikkalaisten biittien tahdissa.

SHARM EL-SHEIK, EGYPTI

Hylkysukellusta Egyptissä. Kuva: Ben eBaker

Jos rantavedessä kahlailu ei riitä, mikset sukeltaisi mieluummin Punaisenmeren salattuihin syvyyksiin? Koralliriuttojen lomassa snorkkelointi Ras Mohammedin kansallispuistossa tuo eteesi uskomattoman värikkään pinnanalaisen maailman.

Jos olet kuitenkin valmis sukeltamaan syvemmälle, Punaisenmeren pohjassa lepää Englannin laivaston kauppalaiva SS Thistlegorm. Alus upposi alueelle vuonna 1941, ja sen löysi kymmenen vuotta myöhemmin itse Jacques Cousteau. Kuivempia harrastuksia silmällä pitäen Sharm on vain kivenheiton päässä Siinain vuoren, Gizan ja Niilin henkeäsalpaavista nähtävyyksistä.

MYKONOS, KREIKKA

Maailman parhaat rantabileet pidetään Kreikan saaristossa Mykonoksella. Paradise Beach on tunnettu ympäri maailmaa äärimmäisestä bilemeiningistään, mutta koko saari rannoilta Mykonoksen keskustaan on omistautunut hauskanpidolle.

Aamulla pulahdus raikkaassa Egeanmeressä saa sinut taas jaloilleen – tai voit viettää päivän palautuen varjossa etsittyäsi sopivan paikan mukulakivetyiltä sivukaduilta.

SAN SEBASTIÁN, ESPANJA

Baskimaan lomaparatiisin San Sebastiánin rannat ovat kieltämättä kauniita. Arkkitehtuuri – barokista Belle Époqueen ja edistykselliseen nykyrakentamiseen – on tyrmäävää. San Sebastiánin todellista avantgardea ovat kuitenkin lukemattomat Michelin-tähden saaneet ravintolat ja tapas-tavernat.

Baskimaa onkin pintxo-herkkujen kotipaikka. “Pintxo” tarkoittaa piikkiä, ja se on ruoka, joka voi sisältää esimerkiksi mereneläviä, Iberian kinkkua ja voimakkaita juustoja, tai melkein mitä tahansa muuta vartaaseen tai hammastikkuun laitettua syötävää.

RAILAY, THAIMAA

Auringonnousu Railayn länsirannalla. Kuva:
Mark Fischer

Rantalomasta ei välttämättä aina irtoa paljon jännitystä – ellet sitten satu lomailemaan Rai Leh’n niemimaalla rosoiset kalkkikivikielekkeet ympärilläsi. Tarjolla on kalliokiipeilyä, sukellusta, luolien tutkimista ja melontaa. Jos tämä ei riitä, voit kirjaimellisesti hypätä jorpakkoon – edessä on 30 metrin pudotus. Täydellisen maisemanvaihdoksen saat lähtiessäsi viidakkovaellukselle mantereella Krabissa.

SAINT-MALO, RANSKA

Saint-Malon suojavallit. Kuva: bortescristian

Laskuveden aikaan Bretagnessa sijaitsevan Saint-Malon rannat ovat ihanan leveitä ja tasaisia, mutta ne ovat toissijaisia verrattuna tämän satamakaupungin muurien sisäänsä kätkemiin tarinoihin. Saint-Malo oli tärkeä satamakaupunki 1600- ja 1700-luvuilla, ja se oli erityisesti tunnettu merirosvojen ja kaapparilaivojen palkkasotureiden kotisatama.

Ryöstellen kanavaa ylös matkaavia englantilaisaluksia malolaiset haalivat omistukseensa jopa neljänneksen Ranskan kultavarannoista – ja Aurinkokuningas ottikin aina yhteyttä rahanpuutteen yllättäessä. Kuningas luotti tähän Bretagnen kolkkaan myös toisenlaisia aarteita, ostereita, kaivatessaan. Läheinen Cancalen kalastajakylä on edelleenkin tunnettu näistä herkkupaloistaan.

MAJOR CAY, BAHAMASAARET

Pelkkä ajatuskin hiekasta varpaittesi välissä voi saada sinut kavahtamaan, mutta tämä Bahamasaarten kolkka voi olla muutamien rannalla otettujen haparoivien askelten arvoinen. Asumaton Big Major Cayn saari, joka tunnetaan – ilmeisistä syistä – Pig Beachina, on muutaman kymmenen villin sian ja porsaan kotipaikka.

Vaikka kukaan ei tiedäkään, miten possut sinne alun perin joutuivat, ovat ne sopeutuneet täysin rantapummin elämäntyyliin – ja voit uida ja ottaa aurinkoa niiden kanssa.

Lisätiedot:

Mia Lavanti
Miltton
mia.lavanti@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille.