Pk-yrityksiä tuettava koronaepidemian aiheuttamassa käyttöpääomakriisissä – Vaken ulottuvilla tehokas työkalu

Täydentävää, joukkorahoituspohjaista lainarahoitusta tukemalla Valtion kehitysyhtiö Vake voisi helpottaa pk-yritysten tukalaa tilannetta.

Yle Uutisten julkaisemassa jutussa Suomen Yrittäjät kertoo koronaepidemian ajavan suomalaisia pk-yrityksiä kassakriisiin. Elinkeinoministeri Mika Lintilä on puolestaan luvannut maanantaina julkistaa yritysten pelastuspakettia.

Pahimmillaan tilanne johtaa aiemmin menestyneiden, mutta koronaviruksen johdosta tilapäiseen kassakriisiin joutuneiden pk-yritysten maksukyvyttömyysmenettelyihin. Rahoitusahdingosta aiheutuvat haitalliset vaikutukset kansantaloudelle ja hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteille voivat olla merkittäviä.

Koronavirus tulee aiheuttamaan vähintään vuoden 2020 ajan merkittäviä käyttöpääomatarpeita pk-yrityksille. Samaan aikaan rahoituksen kysynnän lisääntymisen myötä sijoittajien kollektiivinen paniikki aiheuttaa sen, etteivät rahoitusta hakevat yritykset välttämättä saa kerättyä rahoituskierroksiaan täyteen.

Pk-yrityksiä rahoitetaan enenevissä määrin joukkorahoituslain puitteissa lainamuotoisesti, yhteistyössä perinteisten rahoituslaitosten ja Finnveran kanssa. Lainamuotoisessa joukkorahoituksessa ammattimaiset ja ei-ammattimaiset sijoittajat lainaavat rahaa pk-yrityksille digitaalisen rahoitusalustan kautta.

Rahoituksen kysynnän kasvaessa voimakkaasti rahoitusalustojen sijoitusvolyymi ei vallitsevissa olosuhteissa riitä täyttämään pk-yritysten pankkirahoitusta täydentäviä rahoitustarpeita.

Suomen Yrittäjien yhteistyökumppani ja ainoana joukkorahoituspohjaisena lainarahoituksen välittäjänä pankkien ja vakuutuslaitosten kanssa yhteistyötä tekevä Fundu on tänään välittänyt Valtioneuvoston kansliaan esityksen pk-yritysten tukemisesta tässä tilanteessa. Esityksen keskiössä on, että ilmastorahastoon varattuja varoja kohdennettaisiin kiireellisessä tilanteessa pk-yrityksille.

”Esitämme, että valtioneuvosto ryhtyy kiireellisesti valmistelemaan esitystä, jossa pk-yritysten rahoitusta tuetaan siten, että Valtion kehitysyhtiö Vake Oy:n 2,3 miljardin euron tasetta vapautetaan tilapäisesti pk-yritysten pankkirahoitusta täydentävään rahoitukseen, alkuvaiheessa 25-40 miljoonalla eurolla siten, että Vake sijoittaa pk-yrityksiin hajautetulla portfoliolla digitaalisen rahoitusalustan kautta. Vaken tasetta pystyttäisiin näin osaltaan hyödyntämään pk-yritysten rahoituskriisin hallinnassa ja sijoitukselle on odotettavissa kohtuullinen tuotto”, kertoo Fundun toimitusjohtaja Lasse Vuola.

Fundun näkemyksen mukaan malli tulisi ulottaa kaikkiin Joukkorahoitus ry:n jäseniin, jotka toimivat vastuullisella liiketoimintamallilla, ja jotka voivat todistaa luottoprosessinsa toimivuuden.

”Suomalaisista suurista institutionaalisista sijoittajista yksi on jo tehnyt päätöksen ryhtyä valmistelemaan 3,0 miljoonan euron lisäsijoitusta rahastoon, joka sijoittaa yhtiömme Fundun kautta haettuihin yrityslainoihin”, Vuola jatkaa.

Tiedustelut:
Lasse Vuola, Fundu, toimitusjohtaja

lasse.vuola@fundu.fi

Fundu Platform Oy

Fundu Platform Oy (Fundu) on vuonna 2014 perustettu Suomen Yrittäjät ry:n valtakunnallinen yhteistyökumppani. Fundu tekee yhteistyötä yli kymmenen pankin ja 20 vakuutusyhtiön kanssa. Tyypillisin Fundun kautta tapahtuva rahoitus on vakuudeton osuus yrityksen kokonaisrahoitustarpeesta siltä osin, kun yrityksen ja/tai Finnveran takaukset eivät riitä. Fundun ankkurisijoittajana toimii sijoitusrahasto, jonka sijoittajia ovat ammattimaiset sijoittajat ja ankkurisijoittajana on LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö. Rahaston historiallinen tuotto on ylittänyt huomattavasti tuottotavoitteen 6,0 % p.a.