Puolijohdetoimittaja onsemi esittelee tuoreen tehoratkaisun datakeskusten energiatehokkuuden parantamiseen

Uusin puolijohdeteknologia tarjoaa massiiviset, jopa 10 terawatin energiasäästöt.

Mitä uutta: Tekoälyn käytön lisääntyessä datakeskukset tulevat vaatimaan yhä enemmän virtaa vastatakseen kasvaviin prosessointivaatimuksiin. Näin ollen energiatehokkuuden parantaminen on eriarvoisen tärkeää. Onsemin uusimman sukupolven T10 PowerTrench® ja EliteSiC 650V MOSFET -transistori luovat tehokkaan ratkaisun, joka tarjoaa vertaansa vailla olevan hyötysuhteen ja korkean lämpötehokkuuden datakeskussovelluksissa.

Miksi tämä on tärkeää: Perinteiseen verkkohakuun verrattuna tekoälyä tukevan hakukoneen haku vaatii yli kymmenkertaisesti enemmän tehoa, minkä takia datakeskusten tehontarpeen odotetaan nousevan maailmanlaajuisesti arviolta 1 000 terawattituntiin alle kahdessa vuodessa[1]. Yhden tekoälyn tukeman pyynnön käsittelemiseksi energiaa muunnetaan neljä kertaa verkosta prosessoriin, mikä voi johtaa noin 12 prosentin energiahäviöön. Käyttämällä T10 PowerTrench ja EliteSiC 650V MOSFET-transistorin tarjoamaa ratkaisua datakeskukset voivat vähentää niissä syntyviä tehohäviöitä arviolta yhdellä prosentilla. Jos ratkaisu otetaan datakeskuksissa käyttöön maailmanlaajuisesti, se voisi vähentää energiankulutusta 10 terawattitunnilla vuodessa, mikä vastaa lähes miljoonan kotitalouden vuotuista energiatarvetta.[2]

Miten se toimii: EliteSiC 650V tarjoaa ylivoimaisen kytkentäsuorituskyvyn ja alhaisemmat laitekapasitanssit, joilla saavutetaan korkeampi hyötysuhde datakeskuksissa ja energian varastointijärjestelmissä. Edelliseen sukupolveen verrattuna tämä uuden sukupolven piikarbidi (SiC) MOSFET voi puolittaa porttivarauksen ja pienentää sekä lähtökapasitanssiin varastoitua energiaa (Eoss) että lähtövarausta (Qoss) 44 prosenttia. Koska niissä ei ole häntävirtaa sammutuksen aikana ja ne toimivat erinomaisesti korkeissa lämpötiloissa, voivat ne myös vähentää merkittävästi kytkentähäviöitä verrattuna superjunction (SJ) MOSFETeihin. Tämän ansiosta asiakkaat pystyvät pienentämään järjestelmän komponenttien kokoa ja samalla lisätä toimintataajuutta, mikä vähentää järjestelmän kokonaiskustannuksia.

T10 PowerTrench puolestaan on suunniteltu käsittelemään suuria virtoja, jotka ovat ratkaisevia DC-DC-tehomuunnosvaiheissa, ja se tarjoaa suuremman tehotiheyden ja erinomaisen lämpösuorituskyvyn kompaktissa koossa. Tämä saavutetaan suojatun porttikaivannon muotoilulla, jossa on erittäin alhainen porttivaraus ja alle 1 milliohmin RDS (on). Lisäksi pehmeästi palautuva runkodiodi ja alempi Qrr minimoivat tehokkaasti signaalin värähtelyn, ylitykset ja sähköisen kohinan, mikä takaa optimaalisen suorituskyvyn, luotettavuuden ja kestävyyden myös rasituksen aikana. T10 PowerTrench täyttää myös autosovelluksissa vaaditut tiukat standardit, mikä on olennaista 48 V -järjestelmissä.

Yhdistelmäratkaisu täyttää myös tiukan Open Rack V3 (ORV3) -perusmäärittelyn, jota hyperscale-operaattorit vaativat tukeakseen seuraavan sukupolven suuritehoisia prosessoreita.

”Tekoäly ja sähköistyminen muokkaavat maailmaamme ja lisäävät energiantarvetta huimasti. Tehopuolijohteiden innovoinnin nopeuttaminen energiatehokkuuden parantamiseksi on avainasemassa näiden teknologisten megatrendien mahdollistamisessa. Näin varmistamme vastuullisen energiansaannin myös tulevaisuudessa”, sanoo onsemin Power Solutions -ryhmän johtaja Simon Keeton. ”Tämä uusi ratkaisumme voi vähentää huomattavasti energiamuunnosprosessin aikana syntyviä tehohäviöitä ja vaikuttaa merkittävästi seuraavan sukupolven datakeskusten vaatimuksiin

[1] IEA-raportti, Electricity 2024

[2] Perustuu Yhdysvaltain energiaministeriön arvioon kotitalouksien energiankäytöstä.

Yhteydenotot:

Krystal Heaton
Director, Head of Public Relations
onsemi
Krystal.Heaton@onsemi.com

onsemi edistää mullistavia innovaatioita, jotka rakentavat parempaa tulevaisuutta. Yritys keskittyy autoteollisuuden ja teollisuuden loppumarkkinoihin ja nopeuttaa muutosta megatrendeissä, kuten ajoneuvojen sähköistämisessä ja turvallisuudessa, kestävissä energiaverkoissa, teollisuusautomaatiossa sekä 5G- ja pilvi-infrastruktuurissa. onsemi tarjoaa monipuolisen ja innovatiivisen tuotevalikoiman, joka tarjoaa älykkäitä teho- ja anturiteknologioita, joilla ratkaistaan maailman monimutkaisimpia haasteita, ja johtaa tietä turvallisemman, puhtaamman ja älykkäämmän maailman luomiseen. onsemi kuuluu Fortune 500® -yrityksiin, ja se on mukana Nasdaq-100 Index®- ja S&P 500® -indekseissä. Lue lisää osoitteessa www.onsemi.com.