Pyhätunturilla kuvattiin suuri kansainvälinen mainostuotanto

Suomessa kuvattu vuoden 2012 kuluessa ennätysmäärä mainostuotantoja

Suomen elokuvakomissio on onnistunut yhteistyössä alueellisten elokuvakomissioiden kanssa houkuttelemaan huomattavia kansainvälisiä tuotantoja Suomeen. Venäläinen teleoperaattori kuvasi Pyhätunturilla suuren mainoselokuvan, jonka tuotantopalveluista vastasi kotimainen tuotantopalveluyhtiö Woodpecker Film. Kuvaukset työllistivät noin 65 suomalaista sekä vilkastuttivat Pyhätunturin matkailuyrittäjien liiketoimintaa.

Suomessa kuvattavilla elokuva-, TV- ja mainostuotannoilla on mahdollista luoda merkittävää liiketaloudellista ja imagollista hyötyä matkailu- ja palvelusektorille sekä työllistää audiovisuaalisen alan toimijoita.

Elokuvateollisuus tukee työllistymistä ja matkailualaa
Pyhätunturilla kuvattiin marraskuun alussa suuri mainoselokuva venäläiselle teleoperaattori Beelinelle. Talvimainoksen kuvaukset työllistivät noin 20 audiovisuaalisen alan osaajaa, 15 esiintyjää sekä 30 avustajaa, joista useat olivat paikallisia. Kuvausten tuotantopalveluista vastasi helsinkiläinen Woodpecker Film ja tuottaja Jukka Valtanen.

”Suomi on nykyisin mainoskuvauksien kannalta kilpailukykyinen, ja alan tulevaisuuden näkymät ovat positiiviset”, kertoo Jukka Valtanen.

Mainoselokuvatuotannon työllistävän vaikutusten lisäksi myös matkailuala hyötyy tuotannoista. Beelinen kuvaukset vilkastuttivat tuntuvasti Pyhätunturin alkutalven majoitus- ja ravintolapalveluiden kysyntää. ”Kuvaukset osuvat usein sesonkiaikojen ulkopuolelle, jolloin ne ovat hyvinkin tärkeä tulonlähde Lapin matkailualan yrittäjille”, sanoo Pyhätunturi Oy:n toimitusjohtaja Miia Porkkala.

Mainostuotannot nostavat Suomen kiinnostavuutta myös matkakohteena. Elämysmatkailu nähdäänkin yhtenä tulevaisuuden merkittävimmistä matkailun muodoista.

Suomen elokuvakomissio kansainvälisen kilpailukyvyn asialla
Suomen elokuvakomissio työn tavoitteena on kasvattaa Suomen tunnettuutta houkuttelevana kuvauspaikkana. Vuosi 2012 on tuonut mainostuotannon lisäksi myös ennätysmäärän muuta elokuva-alan tuotantoa Suomeen. Suomen Lapissa on vuoden aikana kuvattu kuutta kokoillan elokuvaa ja lukuisia tv-ohjelmia sekä koti- että ulkomaisille TV-kanaville.

Suomen edellytykset nousta käytetyksi kuvausmaaksi ovat vahvat, sillä audiovisuaalisen alan ammattilaisten tarjonta on erinomainen. Lisäksi korkeatasoinen infrastruktuuri ja teknologia tekevät Suomesta luotettavan toimintaympäristön.

Päivi Söderström, Suomen elokuvakomissio, paivi.soderstrom@leofinland.fi, p. 040 134 6852

Suomen elokuvakomission toimintaa toteutetaan Location / Destination Finland -hankkeella, jota koordinoi Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEO. LEO koordinoi valtakunnallista Matkailun ja elämystuotannon klusteriohjelmaa (OSKE), joka edistää matkailualan uudistumista. Valtakunnallista OSKE-ohjelmaa hallinnoi työ- ja elinkeinoministeriö.

Location / Destination Finland -hankkeen taustajoukoissa ovat mukana kaikki Suomessa toimivat alueelliset elokuvakomissiot, Suomen elokuvasäätiö, audiovisuaalisen alan tuottajien järjestö SATU ry, Suomen elokuvatuottajien liitto, Matkailun edistämiskeskus ja Finnish Film & Audiovisual Export FAVEX ry. Hankkeen mahdollistaa opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallinen luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma (ESR), rahoittajaviranomaisena ELY-keskus.