Rauma Marine Constructions aloittaa tanskalaisautolautan rakentamisen etuajassa

Raumalainen laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy (RMC) aloittaa Mols-Linienille toimitettavan matkustaja-autolautan rakennustyöt etuajassa.

Tuotanto aloitetaan viikkoa suunniteltua aikaisemmin. Aikaistettu aikataulu selittyy ripeästi edenneillä suunnittelulla ja hankinnoilla.

Rakennustyöt aloittava steel cutting -seremonia järjestettiin Rauma Marine Constructionsin telakalla 7.3.2017. Perinteisessä ja näyttävässä steel cutting -seremoniassa juhlistettiin hetkeä, jolloin laivan ensimmäiset teräsosat polttoleikataan ja rakentaminen alkaa. Samalla poltettuun osaan merkittiin päivämäärä ja poltonaloittajan puumerkki. Polttomerkittävä teräspala on tulevan laivan yksi rakenneosa.

Tanskalaiselle Mols-Linien yhtiölle rakennettava matkustaja-autolautta on 158 metrinen ja sen matkustajakapasiteetti on yhteensä 600 matkustajaa. Kapasiteettia kasvatettiin suunnittelutyön edetessä.

”Laivan matkustajakapasiteettia on kasvatettu suunnittelun aikana 200 matkustajalla. Nyt se vastaa paremmin laivan käyttötarkoitusta”, kertoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Heikki Pöntynen.

Aikaisemmista suunnitelmista poiketen matkustaja-autolautta aloittaa valmistuessaan liikennöinnin kahdella reitillä.

”Autolautan pääasiallinen reitti on Bornholmin saaren ja Sjellannin välillä, reitillä Köge - Rönne, mutta suunnitelmissa on, että autolauttaa käytetään osan vuotta myös Bornholmin ja Saksan välisellä reitillä Rönne - Sassnitz”, sanoo Carsten Jensen, Mols-Linien yhtiön toimitusjohtaja.

Aluksen sopimuksen mukainen hinta on 68 miljoonaa euroa ja autolautta toimitetaan tanskalaiselle tilaajalle alkukesästä 2018. Matkustaja-autolautta rakennetaan kokonaisuudessaan Raumalla ja sen työllistämisvaikutus on noin tuhat henkilötyövuotta.

”Me olemme ylpeitä voidessamme todeta, että meiltä tilattu matkustaja-autolautta on valmistumassa aikataulussa, sovitun budjetin ja vaatimusten mukaisesti”, toteaa Pöntynen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Satu Irisvik, Miltton Oy, 050 367 9559, satu.irisvik@miltton.fi
Heikki Pöntynen, toimitusjohtaja, RMC, 050 550 9665, heikki.pontynen@rmcfinland.fi

Rauma Marine Constructions (RMC) on kesällä 2014 perustettu raumalainen, kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö. RMC on erikoistunut monitoimimurtajien, matkustaja-autolauttojen ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.