Rauman telakalla Wasalinen uuden matkustaja-autolautan rakentaminen jatkuu vilkkaana

Wasalinen uuden matkustaja-autolautan, Aurora Botnian, rakentaminen Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla etenee koronaviruksen aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta.

– Viimeisten lohkojen kokoaminen on alkamassa ja rungon koonti sekä konehuoneiden ja autokansien varustelu jatkuvat vilkkaana. Puolan Gdanskista toimitetaan Aurora Botniaan yhteensä seitsemän lohkoa, joista kolme saapui huhtikuun lopulla. Saapuneiden lohkojen varustelu on nyt käynnissä, kertoo uudisrakennusprojektin NB6002 projektipäällikkö Johanna Kaijo.

Hyttien rakentaminen on niin ikään aloitettu Raumalla. Elokuussa telakalle toimitetaan asennusta varten muun muassa keulaportti sekä muita varusteita kuten laitaovet ja liikkuva autokansi.

Wasalinen projektissa työskentelee RMC:n oman henkilöstön lisäksi tällä hetkellä lähes 400 verkoston henkilöä ja he edustavat yli kymmentä kansalaisuutta. Koronatilanne on aiheuttanut haasteita lisä- ja vaihtomiehitykseen.

– Toivomme, että hallituksen maanantaina 4. toukokuuta tekemät päätökset työvoiman liikkuvuuden helpottamisesta auttavat tähän tilanteeseen, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo.

– Aluksemme tulee olemaan maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta. On ilo seurata rakennuksen etenemistä ja miten hyvin projekti edistyy. Erinomainen yhteistyö telakan ja alihankkijoiden kanssa näkyy kaikkialla, ja rakentaminen etenee aikataulun mukaisesti kaikista haasteista huolimatta, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Seuraava merkittävä etappi Aurora Botnian rakentamisessa on syksyllä tapahtuva vesillelasku.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jyrki Heinimaa, toimitusjohtaja, Rauma Marine Constructions

Laura Virtanen, johdon assistentti, Rauma Marine Constructions
tel. +358 50 528 0068

laura.virtanen@rmcfinland.fi

Peter Ståhlberg, toimitusjohtaja, Wasaline
tel. +358 40 5592353

peter.stahlberg@wasaline.com

Catarina Fant, Head of Marketing & Events, Kvarken Link
tel.+358 46 921 5811
catarina.fant@wasaline.com

Rauma Marine Constructions (RMC) on kesällä 2014 perustettu raumalainen, kokonaan suomalaisessa omistuksessa oleva laivanrakennusyhtiö. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, monitoimimurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon. Lisätietoja osoitteesta www.rmcfinland.fi.

Kvarken Link Oy:n omistama Wasaline on maailman pohjoisin varustamo, joka kuljettaa matkustajia ja rahtia päivittäin Vaasan ja Uumajan välillä. Wasalinen uusi laiva, joka on rakenteilla Raumalla, toimitetaan toukokuussa 2021. Lisätietoja: www.wasaline.com. Lisätietoja uudesta laivasta: www.kvarkenlink.com