Reinot ja Ainot palaavat myyntiin – noin 75 prosenttia tuotteiden arvosta säilyy Suomessa

Finlaysonin keväällä ostamat Reino- ja Aino-tossut kokoaa jatkossa italialainen toisen polven perheyritys. Muutos on luonteva, sillä tossujen materiaalit tulivat aiemminkin pääosin Italiasta. Jatkossa klassikkotossujen arvosta noin 75 prosenttia kotiutuu Suomeen mm. tuotekehityksen ja suunnittelun muodossa. 25 prosenttia jää Italiaan, jossa tossut kootaan. Reino-brändin toinen aiempi omistaja Tuire Erkkilä luotsaa Reinoja ja Ainoja liiketoimintajohtajana Finlaysonilla.

Finlaysonin omistajat ostivat keväällä legendaaristen Reino- ja Aino-tossujen liiketoiminnan. Klassikkotossujen kokoamiseen etsittiin kumppania niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Kumppani löytyi lopulta Pohjois-Italiasta, jossa tossut kokoaa jatkossa perheyritys Calzaturificio Emanuela. Pääosa tossujen materiaaleista valmistettiin aikaisemminkin Suomen ulkopuolella: kengänpohjat tehtiin Tsekissä ja tuttu ruutukangas Italiassa. Reinojen ja Ainojen suunnittelu, tuotekehitys ja myynti säilyvät Suomessa.

”Tuomme rakastetut tossut suomalaisten jalkoihin tismalleen entisellään. Reinojen kangas, pohja ja muut materiaalit tulivat aiemminkin ulkomailta, minkä jälkeen tossut koottiin Suomessa. Ainoa muutos on, että nyt ne kootaan Italiassa, jossa tossuissa käytettävä kangaskin valmistetaan”, kertoo Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila.

Italialainen Calzaturificio Emanuela on valmistanut erilaisia kotikenkiä yli 50 vuoden ajan. Perheyrityksen tehdas sijaitsee Ravennan maakunnassa Bagnacavallon kunnassa, joka on asukasluvultaan Forssan kokoinen. Tossujen kokoonpanon siirtyessä Italiaan niiden arvosta 25 prosenttia jää Italiaan ja 75 prosenttia säilyy edelleen Suomessa tuotekehityksen, suunnittelun ja muun työn muodossa.

Pitkän uran Reinojen ja Ainojen parissa tehnyt Tuire Erkkilä jatkaa työtään Finlaysonilla – tossut myyntiin tänään

Reinot ja Ainot ovat edelleen tutuissa käsissä, kun Tuire Erkkilä siirtyi kaupan myötä Finlaysonille Reinoista ja Ainoista vastaavaksi liiketoimintajohtajaksi. Erkkilä toimi tossuja aiemmin valmistaneen yrityksen toisena omistajana vuodesta 2004 lähtien. Finlaysonilla Erkkilä varmistaa, että tossut säilyvät suomalaisille tutussa muodossa jatkossakin.

”Ajoimme itsemme ahtaalle, sillä tuotantokustannukset Suomessa olivat myyntihintaan nähden korkeat. Tämä yhtälö ei ollut yksinkertaisesti enää mahdollinen. Tossuja on tarinan aiemmissakin vaiheissa koottu muun muassa Italiassa, Ranskassa ja Englannissa. Nyt Reinojen ja Ainojen tarina jatkuu ja tossut kootaan Italiassa, josta kangaskin tulee”, kertoo Erkkilä.

5. marraskuuta tulee myyntiin Reino-kengät kolmessa värissä, perinteinen ruskearuutu, mustaharmaa ja vaaleanpunainen. Jouluksi tulee myyntiin myös perinteinen punaruutuinen skotti Aino. Tossuja myydään Finlaysonin myymälöissä ja verkkokaupassa sekä Prisman myymälöissä ja verkkokaupassa.

”Harvalla tuotteella on samanlaista historiaa ja asemaa suomalaisten arjessa kuin Reinoilla ja Ainoilla. Meille on kunnia saada tuoda laadukkaat tossut jälleen kaikkien suomalaisten saataville”, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Tuire Erkkilä, liiketoimintajohtaja Reino & Aino, Finlayson Oy
p. 040 0832650 tai sähköposti tuire.erkkila@finlayson.fi

Jukka Kurttila, luova johtaja, Finlayson Oy
p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Sampo Päällysaho, käyttötavarakaupan johtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 010 768 0665 tai sähköposti sampo.paallysaho@sok.fi

Tuotekuvat: https://mediabank.finlayson.fi/kollaasit/?_uc=reinot-ja-ainot

Tehdaskuvat: https://mediabank.finlayson.fi/kollaasit/?_uc=reinoaino-italia-ravenna

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle, jossa silloin oli pari tuulen pieksemää tupaa ja valjastamaton koski. Muutaman vuosikymmenen kuluttua samalla paikalla oli Pohjoismaiden suurin teollinen yritys, jolla oli oma kirkko, sairaala, koulu ja palokunta. Tänä päivänä Finlaysonilla ollaan vakuuttuneita siitä, että ainoa oikea tapa kunnioittaa yrityksen historiaa, on toimia yhtä vastuullisesti, rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kuin sen varhaiset omistajat. Finlaysonilla on Suomessa 24 myymälää. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan.