Rettig Group myy Boren hollantilaiselle Spliethoff-varustamolle

Rettig Group Oy Ab myy varustamoliiketoimintansa Bore Oy Ab:n hollantilaiselle Spliethoff’s Bevrachtingskantoor B.V. -varustamolle. Kaikki Boren liiketoiminnot, mukaan lukien Boren koko henkilökunta, yhdeksän RoRo-aluksen laivasto ja Bore-tavaramerkki siirtyvät Spliethoffille. Konsernin 24,8 prosentin omistusosuus Försäkringsaktiebolaget Alandiassa ei sisälly kauppaan vaan jää Rettig Groupin omistukseen.

Kokonaan käteisenä suoritettava kauppa on tarkoitus saattaa päätökseen 30.6.2016. Kauppa ei vaadi kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Vuosina 20142015 onnistuneesti toteutetun uudelleenjärjestelyn tuloksena Boren liiketoiminta keskittyy pelkästään RoRo-segmenttiin. Yhtiö vuokraa yhdeksää RoRo-alustaan linjaoperaattoreille ympärivuotiseen rahtiliikenteeseen Pohjanmerellä, Itämerellä, Välimerellä ja Karibianmerellä.

Spliethoff liikennöi yhteensä yli sadalla aluksella maailmanlaajuisesti. Suomalainen RoRo-linjaoperaattori Transfennica on kuulunut Spliethoff-konserniin vuodesta 2002 lähtien.

Tämä on mielenkiintoinen askel Boren liiketoiminnan kehityksessä. Boresta tulee nyt osa isompaa varustamoa, jolla on myös pitkät perinteet varustamotoiminnasta. Lisäksi kauppa antaa Rettig Groupille joustavuutta kehittää nykyisiä liiketoimintoja tai laajentua kokonaan uusiin liiketoimintoihin, joihin Rettig Group voi pitkäjänteisenä omistajana tuoda lisäarvoa”, sanoo Rettig Groupin toimitusjohtaja Tomas von Rettig.

”Spliethoffin lähestyminen ja kiinnostus Borea kohtaan on tunnustus viime vuosien saavutuksistamme. Olemme osoittaneet Boren tavaramerkin vahvuuden, joka perustuu yhdeksään RoRo-alukseemme sekä pätevään ja motivoituneeseen maa- ja merihenkilöstöömme. Puhtaasti varustamoliiketoimintaan keskittyvän Spliethoffin osana Bore voi kehittää laivastoa ja liiketoimintaa ja siten vastata merikuljetusalan tulevaisuuden haasteisiin”, sanoo Boren toimitusjohtaja Håkan Modig.

”Transfennican myötä RoRo-segmentistä on viime vuosien aikana kehittynyt tärkeä osa Spliethoff-konsernin liiketoimintaa. Transfennica tarjoaa RoRo-linjaoperaattorina merikuljetuspalveluita Manner-Euroopan ja Suomen välillä. Boren tuella voimme nyt vahvistaa asemaamme tällä markkinalla ja kehittää uusia mahdollisuuksia”, sanoo Spliethoff-konsernin kaupallinen johtaja Michael van den Heuvel.

”Bore on yhtiö, joka täydentää nykyistä liiketoimintaamme. Toivotamme Boren henkilöstön tervetulleeksi Spliethoff-konserniin. Uskomme, että Bore tulee menestymään osana konserniamme. Analysoimme jatkuvasti kasvumahdollisuuksia olemassa olevilla markkinoilla ja Bore on selvästi sellainen mahdollisuus”, toteaa Spliethoff-konsernin talousjohtaja Michel Fransen.

Lisätietoja: www.rettig.fi tai:

Tomas von Rettig, toimitusjohtaja, Rettig Group Oy Ab tai Håkan Modig, toimitusjohtaja, Bore Oy Ab, puh. 040 745 5276

Michel Fransen, talousjohtaja, Spliethoff Group tai Michael van den Heuvel, kaupallinen johtaja, Spliethoff Group: +31 20 4488400

Josefina Tallqvist, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, Rettig Group Oy Ab, puh. 040 745 5276, sähköposti: josefina.tallqvist@rettig.fi tai www.rettig.fi

Rettig Group on suomalainen perheyritys, joka tuottaa arvoa sukupolville. Tavoittelemme pitkäjänteistä ja kestävää arvon kasvua riskien hajautuksella ja vahvalla taseella. Rettig Groupiin kuuluvat sisäilman säätölaitteiden valmistaja Rettig ICC, kalkkikivipohjaisten tuotteiden toimittaja Nordkalk, RoRo-merikuljetuspalveluita tarjoava Bore, Rettig Groupin osakkuusyhtiönä toimiva Alandia-vakuutusyhtiö ja Rettig Groupin sisäinen sijoitustoiminta Anchor. Vuonna 2015 Rettig Groupin liikevaihto oli 898 miljoonaa euroa ja yhtiö työllisti noin 4200 henkilöä 28 maassa.

Bore Oy Ab on vuonna 1897 perustettu varustamo, joka on Rettig Group Oy Ab:n kokonaan omistama tytäryhtiö. Boren laivastoon kuuluu yhdeksän RoRo-alusta, jotka purjehtivat Suomen lipun alla. Boren laivasto koostuu hyvin huolletuista ja ympäri vuoden liikennöivistä jääluokan 1A tai 1A Super aluksista. Bore RoFlex® -alukset ovat uranuurtajia kestävässä ja taloudellisessa varustamotoiminnassa. Boren liikevaihto vuonna 2015 oli 40 miljoonaa euroa, sidottu pääoma 204 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 214.

Johan Fredrik Spliethoff perusti vuonna 1921 Spliethoff Bevrachtingskantoor B.V.:n, joka toimi Baltiasta kuljetettavaan puutavaraan erikoistuneena laivameklarina. Tänään Spliethoff-konserni liikennöi yli 100 alusta, jotka liikennöivät ympäri maailman. Konserni on tunnettu laadusta sekä jatkuvasti ajan tasalla pidetystä laivastosta, jonka miehistöt ovat erittäin päteviä. Alukset räätälöidään markkinaan sopiviksi läheisessä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Suomalainen RoRo-linjaoperaattori Transfennica on osa Spliethoff-konsernia vuodesta 2002.