Sähköautot tulevat, mutta missä niitä voidaan ladata? Lataaminen mahdollista jo lähes 30 Nesteen asemalla

Neste arvioi, että vuonna 2030 maailmanlaajuisesta autokannasta 10 prosenttia on sähköautoja. Tulevaisuudessa osa ajoneuvoista kulkeekin edelleen perinteisillä polttoaineilla, osa uusiutuvilla ja osa sähköllä ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Jo nyt sähkö- ja hybridiautojen lataaminen on mahdollista lähes 30 Neste-asemalla.

Yksi sähkö- ja hybridiautojen latauspisteen hankkineista on kauppias Jari-Pekka Koponen. Hänellä on Nesteen liikenneasemat kolmella paikkakunnalla: Hankasalmella, Hartolassa ja Joroisissa.

“Asemillamme on ollut jo noin vuoden verran sähköautojen latauspisteet. Ne sopivat hyvin liikeideaamme, sillä asemamme ovat matka-asemia, joilla ihmiset viettävät usein hieman enemmän aikaa. Keskimääräinen puolen tunnin latausprosessi on hidas verrattuna polttonesteiden tankkaamiseen, eivätkä kaikki jaksa näin pitkää latausaikaa. Siksi on tärkeää, että ihmiset voivat odotellessaan käydä vaikka lounaalla tai tehdä muita ostoksia”, Koponen kertoo.

“Mielestäni on hyvä olla muutoksen etujoukoissa, vaikka Suomessa on vielä erittäin vähän sähköautoja. Poliittisilla päätöksillä ja lainsäädännöllä voidaan nopeuttaa sähköautojen yleistymistä, mutta en usko tämän olevan kauppiaalle kannattavaa liiketoimintaa vielä pitkään aikaan. Paljon riippuu siitä, kuinka nopeasti keskituloiset saadaan mukaan sähköautojen ostajiksi ja kuinka nopeasti akkuteknologia kehittyy. Perinteiset polttonesteet todennäköisesti hallitsevat liikkumisen markkinoita vielä vuosikymmeniä”, Koponen uskoo.

Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan kaikkia ratkaisuja

“Näemme sähkö- ja hybridiautojen yleistymisen hyvänä asiana, sillä ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan kaikkia mahdollisia ratkaisuja. Vaikka sähköautot lisääntyisivät henkilöautoliikenteessä nopeastikin, uskomme uusiutuvan dieselin olevan jatkossakin kilpailukykyinen ratkaisu liikenteen päästöjen vähentämiseen. Tästä hyvä esimerkki on kokonaan jätteistä ja tähteistä valmistettu Neste MY uusiutuva diesel™, jolla voidaan saavuttaa jopa 90 % pienemmät kasvihuonekaasupäästöt perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tuotetta on saatavilla jo kahdeksalta kevyen liikenteen asemalta ja 12 raskaan kaluston Neste Truck -asemalta”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoista vastaava johtaja Sam Holmberg.

“Noin 70 % dieselistä käytetään raskaassa liikenteessä, jossa kysyntä kasvaa edelleen, ja valtavia volyymeja vetävät lento- ja laivaliikenne ovat vasta avautumassa vähäpäästöisemmille ja uusiutuville polttoaineille. Kun ympäristöä koskevat panokset kasvavat, ympäristöystävällisiä ratkaisuja onkin kehitettävä kaikilla rintamilla”, Holmberg summaa.

Sähkö- ja hybridiautojen latausmahdollisuus löytyy tällä hetkellä noin 30 Nesteen asemalta. Neste K -liikenneasemien osalta tavoitteena on seuraavien vuosien aikana asentaa sähköauton latauspisteet kaikille Neste K -asemille.

Neste Oyj

Kaisa Lipponen

Viestintäjohtaja

Lisätietoja: Sam Holmberg, johtaja, Marketing & Services -liiketoiminta-alue Suomi, Neste, puh. 050 458 4078