Sähköpotkulaudat saapuvat tänään Helsinkiin – kuka tahansa voi ottaa yhden käyttöönsä

Helsingin kaduilla voi nähdä nyt sähköpotkulautoja, kun ruotsalainen start-up VOI tuo sähkökäyttöiset potkulaudat kaikkien kaupungissa liikkuvien käyttöön. Sähköpotkulaudoissa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin sähköautoissa, ja niiden avulla pyritään vähentämään päästöjä kaupunkialueilla. VOI Scooters -sähköpotkulaudat ovat jo käytössä Ruotsissa, Espanjassa, Portugalissa, Norjassa, Tanskassa ja Ranskassa.

Monen suurkaupungin tavoitteena on luoda kaupunkilaisille monimuotoisia liikkumisen tapoja, mutta toisaalta pitää liikkumisesta syntyvät päästöt minimissä alueilla, jossa lukemat ovat jo muutenkin koholla. Sähköllä toimivat ja yhteiskäyttöiset kulkuvälineet ovat yksi ratkaisu ongelmaan.

Ruotsalainen start-up VOI on kehittänyt viimeisen vuoden ajan päästöttömän liikkumisen tapoja aktiivisesti ja tuo nyt Helsingin sisällä matkustamiseen ensimmäistä kertaa sähköiset potkulaudat. Kuka tahansa voi käyttää sähköpotkulautaa kertamaksua vastaan ja jättää sähköpotkulaudan käytön jälkeen seuraavan henkilön käyttöön. Ihmiset voivat halutessaan osallistua myös sähköpotkulautojen lataamiseen.

”Haluamme muuttaa tapaa, jolla ihmiset liikkuvat kaupungeissa ja tehdä päästöttömästä matkanteosta entistä helpompaa. Tämä on mahdollista vain, jos pystymme tuomaan yksityisautoilun tilalle aidosti toimivan vaihtoehdon. Olen todella iloinen, että pääsemme tarjoamaan sähköpotkulaudat vihdoin myös helsinkiläisten käyttöön. Helsinki on pystynyt vähentämään autoilua jo esimerkiksi kaupunkipyörien avulla, ja sähköpotkulaudat ovat luonnollinen jatke entistä monimuotoisempaan liikkumiseen”, sanoo Fredrik Hjelm, VOI:n perustaja ja toimitusjohtaja.

VOI:n toiminnan keskiössä on autojen, liikenneruuhkien ja päästöjen vähentäminen Euroopan suurkaupungeissa. Yritys perustettiin Ruotsissa vuonna 2018, ja se mullistanut nopeasti tavan, jolla ihmiset liikkuvat. VOI Scooters -sähköpotkulautoja käyttää jo noin 500 000 ihmistä 15 eri kaupungissa Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Espanjassa, Portugalissa ja Ranskassa.

Helsingin kaupunki suhtautuu myönteisesti sähköpotkulautojen saapumiseen. VOI:n tavoitteena on laajentaa toimintaa Helsingin jälkeen myös muualle Suomeen.

Sähköpotkulaudoissa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin sähköautoissa. Niiden litiumiakuista syntyy tuotantovaiheessa tavallista akkuja vähemmän päästöjä, ne kestävät pitkään ja ovat elinkaarensa lopussa täysin kierrätettävissä. Litiumakut ladataan tavallisesta sähkövirrasta.

Lanseerausviikolla sähköpotkulautoja löytyy Helsingissä todennäköisimmin ydinkeskustasta ja Kalliosta. Helsinkiläiset saavat käyttöönsä yhteensä 120 sähköpotkulautaa.

Lanseerauspäivänä 18.3. sähköpotkulautoja esitellään klo 11 alkaen osoitteessa Keskuskatu 3 Stockmannin ja la Famiglian välisellä kävelykadulla.

Näin sähköpotkulaudat toimivat:

• Kuka tahansa voi etsiä ja ottaa sähköpotkulaudan käyttöönsä VOI-mobiilisovelluksen avulla.
  • Sähköpotkulaudan käyttöönotto maksaa yhden euron. Tämän jälkeen käyttäjä maksaa 0,25 euroa jokaisesta minuutista, jolloin sähköpotkulauta on käytössä. Esimerkiksi 10 minuutin käyttö kustantaa yhteensä 3,5 euroa.
  • Sähköpotkulaudalla voi ajaa maksimissaan 20km/h.
  • Liikenteessä sillä tulee matkata pyöräkaistoilla ja muutenkin pyöräilyn sääntöjä noudattaen.
  • Vain yksi ihminen saa ajaa sähköpotkulaudalla kerrallaan.
  • Sähköpotkulauta tulee jättää käytön jälkeen paikalle, josta toinen käyttäjä voi jatkaa sen käyttöä.
  • Sähköpotkulaudat ladataan VOI:n toimesta öisin. Myös sähköpotkulautojen käyttäjät voivat ryhtyä ”VOI Huntereiksi” ja ladata potkulautoja sähköllä. Työstä maksetaan korvaus.
  • Sähköpotkulautoja voivat käyttää vain yli 18-vuotiaat.

Lisätiedot:

Fredrik Hjelm, toimitusjohtaja ja perustaja, VOI, fredrik.hjelm@voiapp.io
Kristina Nilsson, viestintäjohtaja, VOI, press@voiapp.io

VOI  is a Scandinavian green mobility company offering electric scooter sharing in partnership with cities and local communities. We believe e-scooters can play a central role in changing how people move in our cities in the future. And we want to make sure that the transformation happens the right way - through real innovative technology, open and transparent dialogue with cities and Governments and by adapting our product to local needs. Jump on a scooter whenever and ride wherever in the city in just minutes - completely emission free.