Sannan Ruokakassi tarjoaa täsmäaterioita ­– Palvelua käyttämällä ruokahävikki pienenee jopa 54 000 kiloa vuodessa

Jokainen suomalainen heittää ruokaa roskiin vuosittain keskimäärin 20–30 kiloa. Sannan Ruokakassi toimittaa kotiin sekä aterian ainekset että reseptit, joten ruokakassin annoskoot on tarkkaan mietitty. Tämän johdosta ruokahävikki voi supistua jopa 54 000 kiloa vuodessa.

Ruokahävikki on merkittävä ympäristöongelma, sillä kotitalouksista vuosittain roskiin päätyvän ruokajätteen päästöt vastaavat jopa 100 000 auton ilmastovaikutusta. Roskiin heitetty ruoka verottaa myös kukkaroitamme sadoilla miljoonilla joka vuosi.

Vuonna 2011 perustettu Sannan Ruokakassi -palvelu toimittaa kotiin erilaisia ruokakasseja, joissa on mukana raaka-aineet ja reseptit ruokien valmistusta varten. Sannan Ruokakassin toinen perustaja ja yksi omistajista, Sanna Lindroos, laatii monipuoliset ja terveelliset reseptit neljälle hengelle. Kassista riittää kolmesta viiteen illalliseen.

Koska Ruokakassin raaka-ainemäärät ja annoskoot ovat tarkkaan mietittyjä, palvelua käyttämällä

illallisen ruokahävikki on lähellä nollaa. Kun Sannan Ruokakassi toimittaa noin 3 000 ruokakassia viikossa, palvelun avulla ruokahävikkiä on mahdollista vähentää jopa 54 000 kiloa vuodessa. Ruokahävikkiä vähentää myös se, että palvelua käyttäessä ruoan heräteostokset vähenevät.

Sannan Ruokakassi laajenee uusiin kaupunkeihin

Sannan Ruokakassi on aiemmin toiminut ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Kasvu on kuitenkin ollut ripeää ja kysyntä kovaa erityisesti kaupungeissa, joissa vastaavia palveluja ei juuri ole. Sannan Ruokakassi avasi 3. lokakuuta Tampereella, jossa se on otettu vastaan innostuneesti. Seuraavat laajentumiskohteet ovat Turku 24.10. ja Lahti muutamaa viikkoa myöhemmin. Loppuvuonna avataan vielä Vaasassa, Pietarsaaressa ja Jyväskylässä.

Sannan Ruokakassin tavoite on tehdä ruoanlaitosta helppoa, stressitöntä ja hauskaa.

Se aika, jonka normaalisti käyttäisit ruokaostoksiin ja reseptien miettimiseen, jää nyt ruoanlaittoon ja yhdessä syömiseen. Sannan Ruokakassi sopii kenelle tahansa, sillä Sannan laatimat reseptit ovat helposti toteutettavia.

Sannan mielestä jokaisella on oikeus syödä terveellisesti, ja siksi hän haluaa auttaa siinä myös asiakkaitaan. Ravitsemusneuvonantajaksi kouluttautunut Sanna pitää huolen siitä, että Ruokakassissa on monipuolisia aineksia oikeassa suhteessa. Sanna laatii reseptit omassa keittiössään ja käyttää niitä kokatessaan omalle, viisihenkiselle perheelleen.

Ruokakassi täytetään usein sesonkituotteilla sekä mahdollisuuksien mukaan lähi- ja luomuruoalla. Yksi Sannan yhteistyökumppaneista, helsinkiläinen tuorepastan valmistaja Pasta Factory, myy tuotteensa loppuun joka viikko Sannan Ruokakassin tilausten ansiosta.

Sanna Lindroos, Sannan ruokakassi

sanna@sannanruokakassi.fi

Ilona Haahtela, Miltton

ilona.haahtela@miltton.fi

Sannan Ruokakassi

Sannan Ruokakassin perustivat kaksi ystävystä, Sanna Lindroos ja Markus Haakana, jotka huomasivat, että ruoan ostamiseen sekä aterian suunnittelemiseen ja valmistamiseen jää perheellisellä harmittavan vähän aikaa. Sanna ja Markus halusivat helpottaa muidenkin arkea perustamalla ruokakassipalvelun, joka tuo Sannan tarkkaan valitsemat raaka-aineet ja terveelliset reseptit suoraan kotiovelle. Vuoden 2016 alussa ruotsalainen ruokakassijätti Linas Matkasse, joka on Lina Gebackin ja Niklas Aronssonin perustama, sijoitti Sannan Ruokakassiin. Suosio on ollut huimaa, ja Sannan Ruokakassi on yksi nopeimmin kasvavista verkkopalveluista Suomessa.