Savonlinnassa kerätään silmälaseja Sri Lankaan

Nyt on taas hyvä aika kierrättää tarpeettomat silmälasit hyötykäyttöön, sillä Savonlinnan Specsavers Optikko -liike kerää jälleen tänä vuonna tarpeettomaksi jääneitä silmälaseja. Keräys järjestetään yhteistyössä Vision For All -yhdistyksen kanssa, ja tämän vuoden avustuskohteena on Sri Lanka. Savonlinnan optikkoyrittäjä haastaa paikallisia yrityksiä mukaan keräykseen ja lahjoittaa jokaisesta optikkoliikkeeseen tuodusta silmälasiparista euron Sri Lankan matkakassaan.

Specsaversin ja Vision For All -yhdistyksen tempauksen avulla halutaan kannustaa suomalaisia lahjoittamaan vanhoja ja käytöstä poistettuja silmälasejaan keräykseen, jossa ne hyödyttävät apua tarvitsevia. Kuusihenkinen optikko- ja avustajaryhmä lähtee marraskuussa paikan päälle Sri Lankaan viemään laseja ja tekemään näöntarkastuksia. Vanhat silmälasit voivat helpottaa tuhansien ihmisten elämää ja olla samalla tie pois köyhyydestä, sillä hyvä näkökyky on edellytys työntekoon, lukutaitoon ja opiskeluun.

Savonlinnan Specsavers-yrittäjä Tommi Lohman haastaa paikkakuntalaiset mukaan keräykseen, jotta silmälasikeräys jatkuisi vauhdikkaana avustusmatkan alkuun asti. Lohman lupaa lahjoittaa jokaisesta keräykseen 20.10 mennessä tuodusta ehjästä silmä- tai aurinkolasiparista euron Vision For All -yhdistyksen avustusmatkaa varten.

-
Keräykseen on tullut slmälaseja jo mukavasti. Haastamme nyt mukaan tempaukseen myös kaikki paikkakuntalaiset, sillä tämä on erinomainen tapa saada tarpeettomat silmälasit hyötykäyttöön auttamaan muita, Lohman kannustaa.

Marraskuussa matkaan lähtevä avustusryhmä suuntaa Sri Lankan itärannikolla sijaitsevaan Batticaloan kaupunkiin ja sen lähiseuduille. Sodassa ja tsunamissa vaurioitunut Batticaloa on yksi Sri Lankan köyhimmistä alueista. Tiet ovat huonossa kunnossa, joten terveydenhoito- ja näönhuoltopalvelut ovat vaikeasti saatavilla.

-
Keräyskohteessamme tarvitaan kaikenlaisia laseja, mutta erityisesti lasten silmälaseista ja suurista vahvuuksista on pulaa. Kaikki lasit ovat tervetulleita aurinkolaseja myöten  ainoana vaatimuksena on, että silmälasit ovat ehjiä, Lohman opastaa.

Silmälasikeräys jatkuu lokakuun 25. päivään saakka Savonlinnan Specsavers Optikko -liikkeessä.
Hyväkuntoisia ja ehjiä silmälaseja ja aurinkolaseja otetaan vastaan myös tämän jälkeen tulevia avustusmatkoja varten.

Optikkoyrittäjä Tommi Lohman, Specsavers Optikko Savonlinna, 044 5311 112 tommi.lohman@st.fi.specsavers.com

MITEN KIERRÄTÄT SILMÄLASISI?

1. Tarkista, että lahjoitettavat lasit ovat ehjät ja hyväkuntoiset.
2. Silmälasit voi toimittaa optikkoliikkeeseen sellaisenaan tai muovipussissa. Silmälasikoteloita ei viedä Sri Lankaan, vaan näköarvojen mittauksen jälkeen lasit lajitellaan läpinäkyviin muovipusseihin yksitellen.
3. Kaikenlaiset silmälasit ovat tarpeellisia. Tällä hetkellä pulaa on varsinkin lasten silmälaseista, laseista suurilla voimakkuuksilla sekä kaihilaseista.
4. Aurinkolaseja ja aurinkosuojia kannattaa myös tuoda keräykseen. Ne suojaavat silmää ja silmänympärysihoa auringon haitalliselta UV-säteilyltä. Lisäksi ne helpottavat erityisesti kaihista kärsiviä ihmisiä, joilla silmät ovat usein valonarat.

TAUSTATIETOA SRI LANKASTA
- Sri Lanka on Intian valtameressä sijaitseva saarivaltio. Sri Lankassa asuu noin 21,5 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa kuuluu singaleeseihin (74 %) ja tamileihin (18 %). Etnisten ryhmien väliset jännitteet kiristyivät pitkäksi sisällissodaksi vuosina 1983–2009. Vuonna 2009 päättyneen sisällissodan jälkeen alkanut jälleenrakennus on yhä kesken.
- Maantieteellisen sijainnin vuoksi maa on altis luonnonkatastrofeille. Vuonna 2004 saaren itä- ja etelärannat kärsivät pahasti tsunamin aiheuttamista hyökyaalloista. Sri Lankan tsunamissa kuoli yli 35 000 ihmistä ja loukkaantui yli 10 000 ihmistä. Lähes puoli miljoonaa asukasta joutui lähtemään kodeistaan pakolaisleireihin eri puolille saarta.
- Taloudellinen epätasa-arvo on Sri Lankassa vaikea ongelma, sillä maaseudun ja kaupunkien tuloerot ovat hyvin suuret.
- Sri Lankan itärannikolla sijaitseva avustuskohde Batticaloa kuuluu maan köyhimpiin seutuihin. Kyseisellä alueella on käyty tuhoisia taisteluita yli kahdenkymmenen vuoden ajan, minkä lisäksi se vahingoittui myös vuoden 2004 tsunamissa. Sodan ja luonnonkatastrofien vuoksi seudun väestö on joutunut jättämään kotinsa useasti. Paluun jälkeen moni on joutunut aloittamaan uuden elämän lähes tyhjin käsin.

Vision For All on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys, joka toimii jo useissa Euroopan maissa. Yhdistys kerää käytettyjä silmälaseja ja organisoi näöntarkastuksia sekä kerättyjen silmälasien jakelua kehitysmaissa. Suomessa toimii Vision For All Finland (VFA Finland). www.visionforall.info

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2011 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut noin yhdeksänkymmentä Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.