SEB:n Kiinan talousindeksi: pohjoiseurooppalaiset yritykset vahvistuvat

Asiakaskysyntä kasvanut ja tulosodotukset korkeammalla

Kiinan talous tasaantui vuoden 2012 toisella puoliskolla, ja yhä useampi indikaattori osoittaa liiketoiminnan olosuhteiden parantuneen. Hallituksen elvytystoimet, suhteellisen vapaa rahatalous ja positiiviset vientiluvut ovat edistäneet liiketoimintaympäristön kohentumista. Kiinassa toimivien pohjoiseurooppalaisten yritysten ylimmistä johtajista puolet näkee alueen markkina- ja tulosodotukset positiivisina. Kolmen edellisen tutkimuksen tulokset ovat osoittaneet jatkuvasti laskevia näkemyksiä, mutta nyt julkaistu SEB:n Kiinan talousindeksi on kasvanut syyskuun 56,1:sta 60,8:aan.

Vain hieman yli 40 % tutkituista yrityksistä näkee matalamman asiakaskysynnän suurimpana huolenaiheenaan. Luku on laskenut selvästi, sillä aiemmin jopa 70 % yrityksistä vastasi samoin. Yritysten laajentumissuunnitelmat Kiinassa ovat lisääntyneet hieman, ja kaksi kolmesta vastaajasta suunnittelee lisäinvestointeja. 15 % yrityksistä suunnittelee merkittäviä investointeja, mikä on saman verran kuin syyskuussa 2012. Hieman yli puolet yrityksistä suunnittelee lisäksi rekrytointeja, mikä on myös enemmän kuin viime kyselyssä.

”Yritysten optimismi on lisääntynyt verrattuna edelliseen tutkimukseen, ja tilauskannat näyttävät selvästi paremmilta kuin viime syyskuussa. Investointisuunnitelmat ovat myös lisääntymässä, vaikkakin vain marginaalisesti, sillä joillain tuotantoyrityksillä on Kiinassa edelleen ylikapasiteettia, ja he odottavat vielä lisämerkkejä talouden vakaasta toipumisesta. Yritykset eivät myöskään hidastaneet investointisuunnitelmiaan viime vuonna talouden negatiivisista signaaleista huolimatta”, kertoo Fredrik Hähnel, SEB:n Shanghain johtaja ja raportin kirjoittaja.

Kiinan talous kasvoi 7,9 % vuoden 2012 viimeisen neljänneksen aikana. Kolmannella neljänneksellä kasvua oli 7,4 %. Useat indikaattorit Kiinassa osoittavat talouden toipuvan kohtuullisesti, ja vuoden 2013 kokonaiskasvu näyttää nousevan paremmaksi kuin vuonna 2012. SEB:n ekonomistit odottavat Kiinan talouden kasvavan 8,1 %.

Yhä positiivisemmat signaalit Kiinasta ovat saaneet pohjoiseurooppalaiset yritykset optimistisemmiksi alueen tulevaisuuden näkymistä. Noin puolilla vastaajista on positiiviset näkemykset tulevasta puolivuotisesta, kun taas negatiivisesti tulevaisuuteen suhtautuvien yritysten määrä on laskenut kolmasosasta vain kymmeneen prosenttiin. Lopuilla 40 prosentilla on tulevasta kuudesta kuukaudesta neutraalit näkemykset. Hieman vajaa puolet yrityksistä odottaa liikevoiton kasvavan, mikä on enemmän kuin viime tutkimuksessa. Vain hyvin harva yritys uskoo, että liikevoitto laskee tulevan puolen vuoden aikana.

”Huolimatta siitä, uskotaanko Kiinan nykyisen kasvumallin olevan kestävä vai ei, on selvää, että hallituksen kannustimet infrastruktuuriin ja muihin projekteihin viime vuoden lopussa vaikuttavat positiivisesti teollisuusyritysten liiketoiminnan olosuhteisiin. Samaan aikaan yksityisen kulutuksen pitäisi kasvaa Kiinassa vielä monta vuotta. Yritykset, jotka myyvät suoraan kiinalaisille kuluttajille ovatkin yleisesti toiveikkaampia kuin teollisuusyritykset”, sanoo Hähnel.

44 % vastaajista näkee matalamman asiakaskysynnän suurimmaksi huolenaiheekseen. Luku on laskenut selvästi edellisen tutkimuksen 70 prosentista. 16 % näkee kilpailun suurimmaksi huolenaiheekseen. Muita merkittäviä huolenaiheita ovat monimutkainen sääntelysysteemi ja pätevien työntekijöiden puute.

”Se että entistä harvempi yritys on huolissaan asiakaskysynnästä, vahvistaa edelleen kuvaa siitä, että tilauskanta on paranemassa. Tutkimuksesta käy myös selvästi ilmi kasvanut huoli kilpailun kasvusta, kun ulkomaiset sijoittajat näkevät kiinalaisten kilpailijoiden nousevan arvoketjussa ja ottavan markkinaosuutta”, Hähnel toteaa.

Puolet vastaajista uskoo, että renminbi vahvistuu suhteessa Yhdysvaltain dollariin. Seitsemän kymmenestä yrityksestä ennakoi korkeampia korkokantoja. Kolmasosa yrityksistä myös odottaa palkkojen kasvavan 7–8 % vuonna 2013, kun neljä kymmenestä arvioi kasvun olevan 9–10 % tai enemmän. Taso on selvästi enemmän kuin Kiinan 2 % vuotuinen inflaatiotaso tammikuussa.

”Kilpailu osaamisesta on ankaraa ja työntekijät ovat edelleen nopeammin liikkuvia verrattuna rekrytointiin kehittyneimmillä markkinoilla”, kertoo Hähnel.

Tämä on yhdeksäs versio SEB:n Kiinan talousindeksistä, joka toteutetaan puolivuosittain. Tutkimus kuvastaa muutoksia pohjoiseurooppalaisten Kiinassa toimivien yritysten odotuksissa, ja sen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä Kiinan talouden kehityksestä. Tutkimus tehtiin 18.–22. helmikuuta ja se sisältää yhteensä 12 kysymystä koskien liiketoimintailmastoa, investointi- ja rekrytointisuunnitelmia sekä näkemyksiä valuutasta ja korkotasoista. Yli 50:n indeksitaso viestittää yleisesti positiivisesta mielialasta. Koko raportti on ladattavissa osoitteessa www.sebgroup.com/press.

Kalle Mäkinen, Client Executive, SEB Shanghai
kalle.makinen@seb.fi

Anna Helsén, Press Officer, SEB-konserni
anna.helsen@seb.se

SEB on 20 maassa toimiva ja 16 500 työntekijää työllistävä finanssipalvelukonserni. Yhtiö panostaa henkilökohtaiseen palveluun sekä asiakaskohtaisiin ratkaisuihin, oli kyse sitten isosta pörssiyhtiöstä tai yksityisestä sijoittajasta. Yli 150 vuoden kokemuksella SEB-konsernissa ymmärretään vakavaraisuuden ja pitkäjänteisen työskentelytavan merkitys. Lue lisää SEB-konsernista osoitteesta www.sebgroup.com.

Suomessa SEB:llä työskentelee 400 ammattilaista yritys- ja investointipankkitoiminnan sekä omaisuudenhoidon ja korttiliiketoiminnan parissa. Lue lisää SEB:stä osoitteesta www.seb.fi.