Seppälä siirtyy kotimaiseen perheomistukseen – toimitusjohtaja Eveliina Melentjeffistä omistaja

Stockmann on allekirjoittanut aiesopimuksen tytäryhtiönsä Seppälä Oy:n myynnistä Seppälän nykyiselle toimitusjohtajalle Eveliina Melentjeffille ja hänen miehelleen Timo Melentjeffille. Suomen laajimman muotiketjun liiketoimintaa kehitetään jatkossa kotimaisin voimin. Tavoitteena on kääntää Seppälä uuteen nousuun uudistamalla tarjontaa ja keskittymällä kotimarkkinoihin.

Yksi Suomen perinteikkäimmistä vaateliikkeistä kääntää historiassaan jälleen uuden sivun. Seppälän omistava Stockmann on allekirjoittanut aiesopimuksen tytäryhtiönsä myynnistä management buyout -kauppana Seppälän nykyiselle toimitusjohtajalle Eveliina Melentjeffille ja hänen miehelleen Timo Melentjeffille. Kauppa tapahtuu 1.4.2015 ja se kattaa Seppälän 82 myymälää Suomessa ja 20 myymälää Virossa.

Yrityskaupalla varmistetaan, että Seppälällä on sitoutunut omistaja, jonka on mahdollista keskittyä täysin Seppälän toiminnan kehittämiseen. Eveliina Melentjeff on toiminut Seppälän toimitusjohtajana joulukuusta 2013 lähtien. Hänellä on 20 vuoden kokemus johtotason tehtävistä Stockmannilla niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Melentjeffin johdolla yli 80-vuotiaan Seppälän tarjontaa uudistetaan ja toiminnan keskiöön nostetaan suomalainen asiakas.

Muotiketju siirtyy kaupan myötä perheomistukseen, sillä Eveliina Melentjeff ostaa yrityksen yhdessä rahoitusalalla toimivan miehensä Timo Melentjeffin kanssa.

”Olen vakuuttunut, että Seppälä on mahdollista kääntää nousuun ja teen kaikkeni sen eteen. Nyt pystymme täysin keskittymään ketjun kehittämiseen kotimarkkinoilla. Kotimaisuudessa on Seppälän voima: tarjoamme suomalaisten suunnittelijoiden tekemää muotia, joka näyttää ja tuntuu hyvältä päällä”, Seppälän toimitusjohtaja Eveliina Melentjeff toteaa.

Seppälän myymäläverkostossa jatkossa 82 myymälää Suomessa ja 20 Virossa

Joulukuussa 2014 päättyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen Seppälä päätti 41 myymälän sulkemisesta Suomessa vuoden 2015 aikana. Myymälöiden henkilöstömäärä vähenee noin 200 työntekijällä. Lisäksi Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä sijaitsevat myymälät suljetaan.

”Henkilöstön ja myymälöiden vähentäminen oli raskas päätös, mutta se oli edellytys sille, että voimme turvata Seppälän toiminnan jatkamisen. Meillä on Suomessa ja Virossa yli 100 myymälää ja työllistämme näissä kahdessa maassa 600 henkilöä. Yhdessä näiden työlleen sitoutuneiden muodin ja suomalaisen tyylin asiantuntijoiden kanssa viemme Seppälää eteenpäin”, toimitusjohtaja Eveliina Melentjeff sanoo.

Kutsu lehdistötilaisuuteen

Seppälä ja Stockmann järjestävät lehdistötilaisuuden tänään 2.2.2015 klo 13.00 alkaen Seppälän myymälässä kauppakeskus Jumbossa (1. krs) Vantaalla. Tilaisuudessa Seppälän toimitusjohtaja Eveliina Melentjeff kertoo Seppälän tulevaisuuden suunnitelmista ja Stockmannin strategiajohtaja Kjell Sundström päätöksen taustoista. Ilmoittaudu tilaisuuteen sähköpostitse osoitteeseen info@stockmann.com tai puhelimitse (09) 121 3089.

Eveliina Melentjeff, toimitusjohtaja, Seppälä, puh. (09) 121 7280
Nora Malin, viestintäjohtaja, Stockmann, puh. (09) 121 3558

Lehdistökuvat: www.flickr.com/stockmanngroup

Seppälä on Suomen laajin muodin myymäläketju, joka myy naisten, miesten ja lasten vaatteita, asusteita ja kosmetiikkaa. Seppälän oma suunnittelijatiimi suunnittelee kauniita ja käytännöllisiä mallistoja kaiken kokoisille ja -ikäisille suomalaisille. Seppälän liikevaihto vuonna 2014 oli 93 miljoonaa euroa. Yli 80-vuotias Seppälä on toiminut valmisvaateliikkeiden edelläkävijänä Suomessa, ja vuoden 2014 aikana Seppälän Suomen liikkeissä oli 15,3 miljoonaa kävijää.