Sinkut osaavat hemmotella itseään ystävänpäivänä - vain 5 % naisista odottaa kumppaniltaan lahjoja, mutta yllätyksiä on luvassa

Tuleva ystävänpäivä ei tuo mukanaan suuria odotuksia suomalaispariskunnilta selviää Klarnan teettämästä tutkimuksesta*, mutta ostodata indikoi, että yllätyksiä saattaa olla luvassa – Sinkut sen sijaan suunnittelevat ottavansa päivästä ilon irti.

Shoppailupalvelu Klarnan teettämän tutkimuksen perusteella suomalaisilla sinkuilla on seurustelevia verrokkejaan enemmän ystävänpäiväsuunnitelmia. Lähes joka kolmas sinkku (30 %) kertoo ostavansa itselleen lahjoja, kuten kukkia, suklaata kenkiä tai asusteita, viettävänsä aikaa ystävien ja tuttujen kanssa, tai hemmottelevansa itseään muulla tavoin ystävänpäivänä. Luku on vielä suurempi nuorempien vastaajien (18-29-vuotiaat) keskuudessa, joista jopa 39 % sinkuista kertoo hemmottelevansa itseään tulevana ystävänpäivänä.  “Näyttää siltä, että suomalaiset todistavat jälleen, että meillä asiat tehdään hieman eri tavalla”, nauraa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Yllätyksiä saattaa olla luvassa

Suomalaispariskunnilla on varsin maltilliset odotukset ystävänpäivää kohtaan. Kyselyyn vastanneista naisista esimerkiksi vain 5 % kertoi odottavansa kumppaniltaan hemmottelua ystävänpäivänä. Yllätyksiä saattaa kuitenkin olla tiedossa, sillä kyselyyn vastanneista miehistä 31 % aikoo hemmotella kumppaniaan ystävänpäivänä.

Klarnan shoppailudata viime vuodelta näyttää, että suomalaismiehet lisäsivät korujen ja asusteiden osuutta ystävänpäivänä 19 % tavanomaiseen päivään verrattuna vuonna 2020, ja keskimääräinen ostoksen arvo kohosi 43 %. Miehet ostivat myös enemmän erotiikkatuotteita (+16 % osuus kaikista ostoksista) ystävänpäivänä verrattuna tavalliseen päivään.

“Tämä antaa hyvin osviittaa siitä, mitä suomalaisnaiset voivat odottaa kumppaneiltaan ystävänpäivänä. Vaikka odotukset eivät ole korkealla, yllätyksiä saattaa olla luvassa!” Nyman jatkaa.

Kuka maksaa ensitreffeillä?

Suomalaisten suosima tasa-arvon ihanne näkyy myös ensitreffien laskun jakamiseen liittyvissä periaatteissa. Mikäli ystävänpäivänä on tiedossa treffit, yli puolet (54 %) suomalaissinkuista kannattaa ensitreffien laskun jakamista puoliksi, kun ruotsalaisista vain 44 % ja norjalaisista 39 % kokee samoin. Kyselyyn vastanneista suomalaisista sinkkunaisista 0 % kokee kuitenkin, ettei heidän kuulu maksaa lasku kokonaan. Kolmasosa (34 %) miehistä kertoo taas kokevansa, että laskun maksamisen kuuluisi olla heidän tehtävänsä.

*Tutkimus toteutettiin YouGovin toimeksiannosta 29.1.2021 ja 1.2.2021 välisenä aikana ja siihen vastasi yhteensä 696 suomalaista, 652 norjalaista sekä 637 ruotsalaista.

Klarna Press Office, press@klarna.com

Klarnasta

Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 200 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä. Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu 10,65 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta Euroopan arvokkaimman finctech-yrityksen ja yhden maailman suurimmista yksityisistä fintech-yrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 3 500 työntekijää ja se toimii 17 maassa. Lue lisää: klarna.com