SodaStream jatkaa voitokasta kasvuaan Suomen markkinoilla ja käynnistää kuplajuomien vallankumouksen

Kotihiilihapotuslaitteiden valmistaja SodaStream vahvisti markkina-asemaansa maailmanlaajuisesti viime vuoden aikana. Myös Suomen markkinoilla menee lujaa; yrityksen liikevaihto kasvoi vuoden 2012 aikana jopa 62 prosenttia. Menestyksen taustalla ovat tuotteiden ekologisuus ja monipuolisuus sekä Suomesta saatava maailman laadukkain hanavesi. SodaStream julistaa kuplajuomien vallankumouksen alkaneen ja kannustaa kuluttajat mukaan muutokseen. Jatkossa yritys aikoo haastaa myös entistä enemmän virvoitusjuomayhtiöitä miettimään ekologisempia toimintamalleja.

45 maassa toimiva SodaStream teki viime vuonna ennätyksellisen tuloksen ja kasvatti liikevaihtoaan yli 51 prosentilla globaaleilla markkinoilla. SodaStream Suomen kehitys oli globaaleja tuloksiakin kovempi, sillä sen liikevaihto kasvoi vuoden 2012 aikana 8,8 miljoonasta eurosta 14,3 miljoonaan euroon.

SodaStream Suomen vahvan kasvun taustalla on tuotteiden ekologisuus ja monipuolinen valikoima sekä yrityksen lannistumaton tahto uudistaa kotimaan virvoitusjuomamarkkinat. Puhdas suomalainen vesi on kuitenkin yrityksen merkittävin menestyksen tukipilari.

-          Valmiiksi pullotetut vedet kulkevat pitkiä matkoja rekoissa ennen kuin lopulta päätyvät kauppojen hyllyille. Miksi kukaan haluaisi juoda pulloissa viikkoja tai jopa kuukausia seissyttä juomaa, kun suoraan kotihanasta saa maailman parasta vettä. Me ajamme Suomessa eteenpäin hiilihapotettujen juomien vallankumousta. Tavoitteemme on täyttynyt vasta, kun turhien muovipullojen kulutus loppuu. Meidän filosofia onkin kiteytettynä: We don’t ship the water. We don’t ship the cans. We just ship the bubbles, SodaStream Suomen maajohtaja David Solomon haastaa.

SodaStream-hiilihapotuslaitteiden kotitalouspenetraatio oli vuonna 2012 arviolta 15 prosenttia, mikä tarkoittaa yli 370 000 suomalaista kotitaloutta. Laajasta 75 makutiivisteen valikoimasta myytiin viime vuonna yli 1,2 miljoonaa pulloa, joista valmistuu yhteensä 14,4 miljoonaa litraa virvoitusjuomaa. Kun mukaan lasketaan hiilihapotettu vesi, SodaStream-laitteilla valmistetaan vuodessa yli 30 miljoonaa litraa hiilihapotettua juomaa. Korkea oheistuotteiden kulutus kertoo siitä, että SodaStream-laitteet ovat aktiivisessa käytössä suomalaisissa kotitalouksissa. Suomalaiset ovatkin globaalilla tasolla mitattuna kaikkein aktiivisimpia SodaStreamin käyttäjiä.

Uusi markkinointijohtaja mukaan kuplien vallankumoukseen

SodaStream Suomen uudeksi markkinointijohtajaksi nimitetty Thea Forstén on tullut mukaan edistämään yrityksen voitokasta kehitystä. Forstén on vahva brändin rakentamisen ja vastuullisuusviestinnän ammattilainen. Hän on aiemmissa tehtävissään työskennellyt tunnettujen merkkien, kuten Niken ja Lumenen, parissa. SodaStreamille Forstén siirtyi Nanso Groupin markkinointijohtajan tehtävistä.

Uuden markkinointijohtajan mukaan SodaStream tarjoaa kiinnostavan ja mielekkään mahdollisuuden olla mukana uudistamassa virvoitusjuoma-alaa.

-          SodaStreamilla on tällä hetkellä ainutlaatuinen tilanne – kasvuvauhti globaalisti on kova ja tuotteen potentiaali on huikea. Ennakkoluulottomuus ja luova rohkeus ovat osa SodaStreamin työkulttuuria, ja uskon, että näiden tekijöiden avulla meillä on mahdollisuudet toimia entistä uskaliaammin sekä Suomen markkinoilla että globaalisti. Nyt seuraavaksi on aika avata kuluttajien silmät ja haastaa heidät mukaan SodaStreamin vallankumoukseen kohti pullotonta maailmaa, Forstén kertoo.

Yhteystiedot:

Thea Forstén

Markkinointijohtaja, SodaStream Suomi

thea.forsten@sodastream.fi

p. +358 9 77 400 100 / + 358 500 68 77 68

David Solomon

Maajohtaja, SodaStream Suomi

david.solomon@sodastream.fi

p. +358 9 77 400 100 / + 358 40 501 3363

SodaStream on 45 maassa toimiva virvoitusjuoma-alan yritys, joka valmistaa ja markkinoi kotikäyttöön tarkoitettuja hiilihapotuslaitteita ja virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitettuja juomauutteita. SodaStream on alan globaali markkinajohtaja ja yhtiön osake on noteerattu New Yorkin pörssissä. Suomessa SodaStreamilla on noin 700 jälleenmyyjää ja juomavalikoimaan kuuluu noin 75 erilaista virvoitusjuomaa ja makuvettä. SodaStreamilla valmistetun virvoitusjuoman hiilijalanjälki on kansainvälisen mittauksen mukaan 65–80 % pienempi kuin kaupasta ostetun pullotetun virvoitusjuoman. www.sodastream.fi