Specsavers lanseerasi uuden hinnoittelumallin

Uusi pakettihinta haastaa koko markkinan selkeyttämään hinnoittelua

Optikkoketju Specsavers uudistaa silmälasiensa kuluttajahinnoittelua. Ketju laskee silmälasien kuluttajahintoja ja tuo markkinoille 79 euron pakettihinnan, joka sisältää kehykset, linssit ja pinnoitteen tai ohennuksen. Hintauudistuksen tavoitteena on vastata asiakkaiden tarpeisiin, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista kokee silmälasien hinnat yhä liian korkeiksi ja hinnoittelun sekavaksi [1]. Specsaversin Suomeen tulon jälkeen silmälasiostoksen keskihinta on laskenut 19%.

Valitse 2, maksa 1 -hinnoittelun Suomeen tuonut Specsavers laskee silmälasiensa kuluttajahintoja 10–15 % ja tuo markkinoille suomalaisten kuluttajien toiveita vastaavan pakettihinnan. Uuden hinnoittelumallin tavoitteena on selkeyttää ja helpottaa silmälasien ostamista, sillä kehysten hintaan sisältyvät linssien lisäksi myös pinnoite tai ohennus vaihtoehtona veloituksettomalle kehysparille. Edullisimmillaan asiakas saa hintauudistuksen myötä 79 eurolla hyvin varustellun silmälasipaketin.

Suomalaiset kokevat, että silmälasien hinnoittelu on yleisesti ollut epäselvää. Uuden pakettihinnan tavoitteena on tehdä ostaminen helpommaksi niille asiakkaille, jotka haluavat laseihinsa täydet toiminnallisuudet, mutta eivät halua maksaa niistä satoja euroja, kertoo Specsaversin maajohtaja Riku Kuusisto.

Specsavers laskee myös linssien pinnoitteiden ja ohennusten hintoja jopa 30 prosenttia, mikä alentaa silmälasien loppuhintaa ja mahdollistaa entistä toiminnallisempien silmälasien oston. Normaalisti pinnoitteet ja ohennukset tuovat silmälasiostokseen merkittävästi lisähintaa, vaikka suurin osa silmälasien ostajista tarvitsee laseihinsa juuri näitä ominaisuuksia.

Kolme neljästä silmälasien käyttäjästä on sitä mieltä, että linssien pinnoitteista, ohennuksista ja linssien värjäyksestä koostuvat hintalisät nostavat silmälasien loppuhintaa kohtuuttomasti. Laskemalla lisäominaisuuksien hintaa saamme silmälasien kokonaishinnan entistä kohtuullisemmalle tasolle. Esimerkiksi ohennetut linssit ovat välttämättömyys suurempia vahvuuksia käyttäville asiakkaille, mutta ohennuksen kustannus on aiemmin jopa tuplannut lasien hinnan, toteaa Kuusisto.

Specsaversin hintaetu perustuu suureen volyymiin, suoriin ostoihin ja omissa käsissä olevaan tuotantoketjuun. Suomeen vuonna 2007 rantautunut ketju myi helmikuussa miljoonannen silmälasiparinsa Suomessa ja myy kansainvälisesti 12 miljoonaa silmälasiparia vuosittain kymmenessä eri maassa. Perheomistuksessa oleva Specsavers on markkinajohtaja Iso-Britanniassa, Australiassa ja Norjassa. Suomessa ketju on noussut kakkoseksi silmälasien määrissä mitattuna ja kolmossijalle liikevaihtoa mitattaessa. Specsaversilla on Suomessa 92 liikettä ja lähes sata paikallisyrittäjää.
____________________
[1] TNS Gallup, tutkimus. Silmälasien käyttäminen, hintamielikuvat ja asenteet optisen alan kilpailua kohtaan. Tammikuu 2012. Tutkimukseen osallistui 1 346 yli 18-vuotiasta silmälaseja käyttävää suomalaista.

Maajohtaja Riku Kuusisto, Specsavers Finland, 040 771 7000, riku.kuusisto@fi.specsavers.com

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä. Specsaversilla on yhteensä yli 1 400 optikkomyymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut 92 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.