Specsavers Optikko haastoi opiskelijat luomaan uutta kierrätetyistä kehyksistä

Specsavers Optikko halusi löytää hyödyllisiä tapoja kierrättää kehykset. Apuun pyydettiin Lahden muotoiluinstituutin opiskelijat. Ympäristömuotoilun kurssin osallistujat ideoivat myymälöistä ylijääneistä kehyksistä muun muassa sisustustuotteita ja koruja. Parhaita töitä esitellään Specsavers Optikon Facebook-sivulla marraskuun aikana.

-       Haasteeseen olisi voinut osallistua myös 3D-mallilla tai viitteellisellä työllä, mutta opiskelijat lähtivät kunnianhimoisesti rakentamaan oikeasti kestäviä käyttöesineitä. Jos kehyksistä rakensi esimerkiksi tuolin, halusi työn tekijä tehdä siitä oikeasti istumista kestävän. Opiskelijat innostuivat myös keskustelemaan siitä, millaisia kehysten materiaaleista valmistettuja tuotteita voisi oikeasti laittaa tuotantoon, kertoo opettaja Noora Nylander Lahden Ammattikorkeakoulusta.

Haasteeseen osallistui yhteensä 13 opiskelijaa. Viisi parasta työtä tullaan esittelemään marraskuun aikana Specsavers Optikon Facebook-sivulla. Finalistit ja voittajan valitsee raati, johon kuuluu Specsaver Finland Oy:n viestintäjohtajan lisäksi kierrätysmateriaalin hyödyntämisestä tunnetun Globe Hopen toimitusjohtaja Seija Lukkala. Voittaja palkitaan matkalla Kööpenhaminaan tapaamaan Specsaversin pääsuunnittelija Stig Hansenia sekä Bruuns Bazaar -kehysmalliston suunnittelija Bjørn Bruunia. Voittaja valitaan 24.11.2014.

-       Halusimme kierrättää myynnistä poistuneita kehyksiä ja löytää uusia ideoita niiden hyödyntämiseen. Esittelemällä opiskelijoiden luovia töitä haluamme inspiroida myös tavallisia ihmisiä keksimään kehyksille jatkokäyttöä. Tulemme joulukuussa järjestämään aiheesta kuluttajakisan Facebookissa ja Instagramissa, sanoo Specsavers Finland Oy:n viestintäjohtaja Irene Hernberg.

Specsavers kerää myös hyväkuntoisia vanhoja silmälaseja ympäri vuoden. Jokainen suomalainen voi osallistua keräystalkoisiin helposti tuomalla vanhat silmä- tai aurinkolasit lähimpään Specsavers Optikko -liikkeeseen. Tuhannet lasit ovat jo saaneet aiemmilla hyväntekeväisyysmatkoilla uuden elämän.

Tutustu töihin Specsavers Optikon Facebook-sivuilla https://www.facebook.com/SpecsaversOptikko

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 700 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2013 yli 2,3 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun suomalaisten paikallisyrittäjien omistuksessa oleva liikeverkosto kattaa koko maan. www.specsavers.fi