Specsavers-yrittäjät tuplasivat ja triplasivat liikevaihtojaan - Specsavers Optikko -ketju juhlii ensimmäistä vuottaan Suomessa

Specsavers Optikko -ketju on ravistellut Suomen optisen alan markkinoita nyt vuoden verran. Tänä aikana se palveli yhteensä noin 60 000 suomalaista asiakasta ja myi yli 100 000 paria silmälaseja, mikä tarkoittaa arviolta 12 % osuutta silmälasikaupan volyymista Suomessa. Edullisia ja laadukkaita silmälaseja myyvän ketjun ensimmäisen toimintavuoden liikevaihto oli noin 15 miljoonaa euroa ja markkinaosuus arvossa mitattuna noin 5 %. Silmälasien hintavallankumousta käynnistämässä olleiden suomalaisyrittäjien liikevaihto, asiakasmäärät ja henkilöstö kasvoivat yli odotusten.

Suomen ensimmäiset Specsavers-liikkeet avattiin 2.7.2007. Ketjun ensimmäisen vuoden liikevaihdosta valtaosa muodostuu heinäkuun 2007 ja huhtikuun 2008 välisenä aikana avattujen 19 liikkeen tuloksesta. Huhtikuussa 2008 toteutuneen Tähti Optikko Group Oy:n oston myötä ketju on tuplannut myymäläverkostonsa lyhyessä ajassa. Liikkeitä on nyt 43, ja myymäläverkosto kasvaa ripeästi. Kasvun myötä Specsavers uskoo tuplaavansa nykyisen markkinaosuuden vuoden 2008 loppuun mennessä.

Suomessa myydään vuosittain noin 830 000 paria silmälaseja ja alan yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2007 oli 287 miljoonaa euroa. Specsavers myi ensimmäisen toimintavuotensa aikana yli 100 000 silmälasit, vaikka ketjulla oli kymmenen ensimmäisen kuukauden ajan vasta 19 myymälää.

- Asiakkaat ovat äänestäneet jaloillaan. Myymälämme ovat palvelleet valtavat määrät asiakkaita ja tehneet sen hyvin. Me toimme Suomeen edulliset hinnat, ja nyt ovemme käyvät tiheämmin kuin kenenkään muun. Ensimmäiset 19 liikettä panivat muutoksen alulle, mutta on selvää, että tämä oli vasta alkusoittoa. Myymälöidemme määrä kasvaa lähikuukausina edelleen voimakkaasti ja näillä näkymin tulemme tuplaamaan nykyisen markkinaosuutemme vuoden 2008 loppuun mennessä, summaa Specsaversin maajohtaja Pekka Happonen.

Seuraavat myymälät avataan 7.7. Joensuuhun ja 14.7. Espoon Selloon ja Helsingin Hakaniemeen. Syksyllä ketjun myymäläverkosto laajenee edelleen mm. Lahteen, Mäntsälään, Lappeenrantaan ja Siilinjärvelle.

Asiakaslähtöinen toimintamalli tuo selkeyttä ja vastinetta rahalle

Specsavers toi optiselle alalle myös uutta asiakaslähtöisyyttä. Ketjun toimintamallin kulmakiviä ovat selkeä ja edullinen hinnoittelu ja laadukkaat tuotteet sekä näönhuoltopalvelut asiakkaan tarpeiden mukaan. Ketjun ideologiaan kuuluu, että asiakas tietää, mistä maksaa. Specsavers-myymälöissä kehykset on jaettu selkeisiin hintakategorioihin, ja kehysten hintaan sisältyy aina Pentax-vakioyksiteholinssit. Tällä hetkellä edullisimmat yksitehosilmälasit asiakkaan omilla vahvuuksilla saa jopa 9 eurolla. Muiden linssien ja lisävaihtoehtojen kuten pinnotteiden, värien tai ohennusten hinnat ovat selkeästi myymälöissä esillä.

Asiakaslähtöisyys ohjaa myös ketjun tapaa tarkastella markkinoita. Specsavers korostaa myytyjen silmälasien määrää markkinavertailuissa, koska se kertoo parhaiten, kuinka monta hyvää hankintaa liikkeet ovat pystyneet asiakkailleen tarjoamaan.
- Tyytyväiset asiakkaat ovat meille pääasia. Markkinoille tulomme myötä kuluttajilla on myös varaa vaihtaa laseja tiuhempaan ja omistaa useammat silmälasit, toteaa Specsaversin maajohtaja Pekka Happonen.

Menestys ylitti yrittäjien odotukset

Suomalaisten Specsavers-yrittäjien ensimmäinen vuosi ylitti yrittäjien rohkeimmatkin odotukset. Ketjuun liittymisen myötä yrittäjien liikevaihto, asiakasmäärät sekä henkilöstön määrä ovat kasvaneet roimasti. Yhteensä viittä Specsavers-liikettä yhtiökumppaneidensa kanssa luotsaava oululainen optikkoyrittäjä Harri Halonen toteaa kuluneen vuoden olleen todellinen menestys.
- Vuosi sitten Specsaversiin liittyneet odotukseni olivat varovaisen optimistiset. Nyt liikkeidemme kokonaisliikevaihto näyttäisi kuitenkin kasvavan lähes 150 %. Asiakkaita käy kolme kertaa enemmän aiempaan verrattuna ja myytyjen silmälasien määrä on samaten kolminkertaistunut.

Myös seuraava vuosi näyttää Harrin mukaan lupaavalta.
- Vanhoille asiakkaillemme on löytynyt muodikkaita kehyksiä ja uusia asiakkaita virtaa sisään solkenaan. Tulevaisuus näyttää todella hyvältä. Koskaan ennen ei Suomessa ole ollut jonoa optikkoliikkeeseen, mutta nyt on sekin ihme nähty, summaa Halonen kuluneen vuoden tunnelmia.

Kasvun myötä liikkeet ovat myös työllistäneet lisää henkilökuntaa. Monissa paikoissa henkilöstön määrä on kaksinkertaistunut. Myös ensimmäisten joukossa avatun Vaasan Specsaversin myymälävastaavat Maarit Unkuri ja Riku Rajala yllättyivät positiivisesti. Vaasan Specsavers lähes triplasi liikevaihtonsa verrattuna aikaan ennen Specsaversia, ja kasvu on vaatinut uuden oppimista sekä liikkeen sisäisen logistiikan ja konseptin kehittämistä.
- Kiitos tämän vuoden menestyksestä kuuluu henkilöstölle loistavasta työstä kasvavien asiakasvirtojen palvelemisessa sekä asiakkaille lämpimästä vastaanotosta. Alan kilpailu kiristyy edelleen ja aiomme pysyä sen kärjessä tinkimättömällä asiakaspalvelulla sekä laadukkaalla, edullisella ja laajalla kehysvalikoimalla, summaavat Unkuri ja Rajala.

Lähde: Optisen Alan Tiedotuskeskus, www.optometria.fi