Stadium ja MLL haluavat palauttaa ilon ja leikin urheiluun

Palautetaan ilo urheiluun on kampanja, jolla Stadium ja MLL haluavat muistuttaa meitä aikuisia siitä, miten paineet ja vaatimukset kuormittavat lapsia ja saavat heidät jättämään urheilun aivan liian aikaisin.

Monet lapset lopettavat nykyään urheiluharrastuksensa jo 11-vuotiaana – usein syynä ovat ympäristön paineet ja vaatimukset. Tämän kampanjan tarkoitus on toimia silmien avaajana ja keskustelun käynnistäjänä. Stadium ja MLL:n haluavat kääntää tämän trendin ja palauttaa ilon ja leikin urheiluun.

Kampanja kuvaa urheilevia lapsia, joiden korvissa kaikuvat aikuisten vaativat kommentit lisäten heidän suorituspaineitaan.

Kampanjan päävideo kertoo nuoresta tytöstä, joka aikoo juuri hypätä ponnahduslaudalta, mutta päättää sittenkin jättää hypyn tekemättä. Sosiaalisen median kanavissa näemme erilaisia harjoitustilanteita lapsen näkökulmasta. Liian ankarien ja vaativien kommenttien takia lapsi päättää jättää suorituksensa kesken ja lopettaa koko lajin.

Kampanjaan kuuluu tiedotusmateriaalia joukkueiden ja ryhmien vetäjille ja valmentajille, ja lisäksi tunnetut vaikuttajat kertovat, miten leikki ja ilo ovat kantaneet heitä eteenpäin ja innostaneet elämään aktiivista elämää. Tasosta riippumatta.

Stadiumin tavoitteena on aina ollut, että mahdollisimman moni saisi kokea aktiivisen elämän tuoman hyvinvoinnin ja ilon.  Tänä aikana, kun lapset lopettavat urheilemisen yhä nuorempina, tämän syksyn teema on ajankohtaisempi kuin koskaan:

”Missiomme on innostaa ihmisiä elämään aktiivista elämää – se on aina ollut liikkeellepaneva voimamme. Koska niin monet lapset lopettavat urheilun paineiden ja vaatimusten takia, halusimme kiinnittää siihen huomiota yhdessä kumppaneidemme kanssa. Haluamme kaikkien lasten ja nuorten voivan urheilla ja liikkua kannustavassa ympäristössä”, sanoo Pino Roscigno, Stadiumin Commercial & Brand Director.

Ruotsissa Stadium ja Friends ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään, aina vuodesta 2004. Tämä kampanja on heidän ensimmäinen yhteinen isompi kampanjansa. Suomessa kampanja on Stadiumin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton ensimmäinen yhteistyöprojekti.

”Onnellisuus on yksi MLL:n keskeisistä arvoista. Lapsen tulee saada nauttia liikkumisesta. Siksi urheilu ja liikunta tulee pitää iloisena ja leikkisänä. On tärkeää, että lapsi saa käyttää mielikuvitusta, kokeilla uusia asioita ja testata omia rajojaan. Lapset haluavat oppia uutta ja olla ryhmässä mukana – myös ilman suorituspaineita”, sanoo Anna Puusniekka, Mannerheimin Lastensuojeluliiton vanhemmuuden tuen asiantuntija.

Kampanja on toteutettu yhteistyössä Stadiumin Inhouse Agencyn ja mainostoimisto Åkestam Holstin kanssa. Kaiken liikkuvan kuvan on tuottanut Camp David ja ohjaajana on toiminut Oskar Wrangö. Valokuvat on ottanut Therese Öhrvall.

Kampanja alkaa 22.8., ja se näkyy niin televisiossa, ulkomainonnassa kuin sosiaalisessa mediassa Suomessa ja Ruotsissa. Kampanja tulee näkymään myös Stadiumin seurayhteistyössä, johon kuuluu jopa 1600 seuraa.

Työryhmä:

Stadium

Malin Agné, AD
Erik Brusse, Copywriter
Mersina Karlsson, projektipäällikkö
Isabelle Kraupp, tuotantopäällikkö
Jessica Dage, graafinen suunnittelija
Leena Kylmänen, Copywriter, Suomi
Annika Trangius, Creative Lead

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Anne Johansson, yritysyhteistyöpäällikkö
Paula Aalto, päällikkö, kouluyhteistyö ja digitaalinen nuorisotyö