Stockmann ja Finlayson juhlistavat pitkää liittoaan – ajaton ja romanttinen Kiseleff-mallisto hakee aiheensa ja nimensä historiasta

Finlayson ja Stockmann juhlistavat lähes 150 vuotta jatkunutta yhteistyötään julkistamalla uuden laadukkaan kodintekstiilimalliston. Romanttisen Kiseleff-malliston aiheet on haettu Finlaysonin arkiston vanhoista kuoseista ja päivitetty tähän päivään.

Stockmannin ja Finlaysonin yhteinen historia alkaa vuodesta 1867, jolloin kauppias G. F. Stockmann ryhtyi Finlaysonin asiamieheksi. Seuraavina vuosikymmeninä Suomen talous kasvoi ja kodintekstiilit löysivät tiensä yhä useamman koteihin. Finlaysonin ja Stockmannin nyt yhdessä julkaiseman Kiseleff-malliston kuosit on valikoitu 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta, jolloin Stockmannin tavaratalo toimi Kiseleffin talossa Helsingin Senaatintorin laidalla.

Kiseleff-malliston kuoseissa näkyvät kuviot on valikoitu huolella Finlaysonin arkiston kymmenien tuhansien kuosien joukosta. Alkuperäisten kudottujen kankaiden kuosit on päivitetty nykypäivään yksinkertaistamalla sekä kuvion kokoa ja asettelua muuttamalla. Kuosiin kudotut kankaat tekevät mallistosta juhlavan ja arvokkaan. Malliston myötä painokuoseistaan tunnettu Finlayson palaa juurilleen kuosiin kudottuihin kankaisiin.

Huhtikuussa julkaistavaan Kiseleff-mallistoon kuuluu neljä kuosia. Romanttiset ja ornamenttimaiset Ikuisuus- ja Kosketus-kuosit on luotu samasta alkuperäiskuosista, ja niiden pohjalta on suunniteltu Lupaus-aluslakanoissa, -tyynyliinoissa ja -kylpylakanoissa toistuva brodeeraus. Uskollisuus-kuosi on muita kolmea graafisempi ja geometrisempi ja toistaa eniten alkuperäistä kuosia. Mallistoon kuuluu laadukkaita kampapuuvillasta valmistettuja pussilakanoita, tyynyliinoja, aluslakanoita ja kylpytekstiilejä sekä puuvillaisia koristetyynynpäällisiä ja torkkupeittoja. Historiasta modernilla tavalla ammentava romanttinen mallisto sopii erinomaisesti lahjaksi sekä tuoreille että jo vanhemmille aviopareille.

”Stockmann ja Finlayson ovat olleet yhdessä osa suomalaisten arkea jo yli sadan vuoden ajan. Halusimme juhlistaa pitkää yhteistä taivaltamme tuomalla markkinoille Suomen romanttisimman kodintekstiilimalliston”, kertoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

”Finlaysonia ja Stockmannia yhdistää pitkä historia sekä kyky uudistua ja vastata kuluttajien muuttuviin toiveisiin. Ajaton, romanttinen ja tyylikäs Kiseleff-mallisto on hyvä esimerkki tästä”, kommentoi Stockmann Retailin toimitusjohtaja Jouko Pitkänen.

Kiseleff-mallisto tulee myyntiin Stockmann-tavarataloihin ja -verkkokauppaan sekä Finlayson-myymälöihin ja -verkkokauppaan 22.4.

Lisätiedot:
Jukka Kurttila, toimitusjohtaja, Finlayson Oy
p. 040 715 5760 tai sähköposti jukka.kurttila@finlayson.fi

Pirjo Hästbacka, PR & Community Manager, Stockmann
p. 050 356 8359 tai sähköposti pirjo.hastbacka@stockmann.com

Kuvat:

www.finlayson.fi

Instagram: Finlayson_est.1820
Facebook: Finlayson
Twitter: Finlaysonsuomi
Snapchat: finlayson_1820

Vuonna 1820 perustettu Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä. Tänä päivänä se elää uutta elämää ja on vakuuttunut, että paras tapa kunnioittaa sen pitkää historiaa on rohkeus, ennakkoluulottomuus ja jatkuva halu kehittää uusia mielenkiintoisia sisustustekstiilejä. Finlaysonilla on Suomessa yhteensä 14 omaa myymälää ja kolme shop-in-shopia. Myymälöistä uusin sijaitsee Tukholmassa. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 23 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 130 henkilöä.