Suo silmillesikin kesäloma

Anna katseesi vaeltaa Suomen kesäisessä luonnossa ja tee silmillesi hyvää

Suomalaiset nauttivat parhaillaan kesälomistaan pitkän työrupeaman jälkeen. Kehon ja mielen lisäksi myös silmien kannattaa antaa levätä, sillä ne ovat joutuneet vuoden aikana kovan kuormituksen alaisiksi; saamme näköaistin kautta jopa 80 prosenttia päivittäisestä informaatiosta.

Silmälihaksiemme jokapäiväinen työskentely on verrattavissa urheilusuoritukseen, jonka jälkeen on tärkeää rentoutua ja palautua. Silmien rentouttaminen virkistää ja edistää sekä hyvinvointia että työtehoa, ja saattaa ehkäistä jopa likinäköisyyttä. Silmät joutuvat kovan kuormituksen alaisiksi päivittäin niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Näyttöpäätteen ja television katselu sekä lukeminen vaativat silmälihaksilta aktiivista työskentelyä.

- Nykypäivän työskentely- ja rentoutumiskulttuuri on silmille raskas. Tietokoneen, television, kirjan tai kännykän ääressä silmä joutuu akkommodoimaan, eli tarkentamaan lähelle lähes tauotta. Silmälihaksille olisi kuitenkin luontevampaa katsoa vuorotellen sekä lähelle että kauas, ja välttää näin ollen tuijottamasta vain samaa kohdetta. Jos mitä tahansa lihasta jännittää liian pitkään samassa asennossa, seurauksena voi olla särkyä tai kramppeja, kertoo Specsaversin optikko ja tuotepäällikkö Tanja Korteniemi.

Yleensä silmät antavat varoitusmerkkejä, kun ne ovat altistuneet liian kovalle rasitukselle. Silmiä tai päätä alkaa särkeä, silmät kuivuvat, tarkennuskyky tai yleinen vointi heikkenee. Pahimmillaan silmien liiallisesta kuormituksesta voi seurata akkommodaatiokramppeja, niska- ja hartiakipuja tai jopa likinäköisyyttä.

- Silmien rentoutuksella ei voida parantaa silmäsairauksia tai lihaskuntoa. Näköongelmat on aina hoidettava silmälääkärin tai optikon kanssa. Rentoutuksen vaikutuksia voi verrata esimerkiksi liikunnan jälkeiseen palautumiseen, joka on sekin välttämätöntä hyvinvoinnin kannalta. Jos silmiä rentouttaa edes muutaman minuutin päivässä, hyödyt tulevat nopeasti esiin: olo on virkeämpi, keskittyminen ja työteho parantuvat, Korteniemi muistuttaa.

Korteniemen mukaan kesä on silmille ihanteellista aikaa, kun silmä saa näyttöruudun ja oppikirjojen tilalle muitakin virikkeitä: katse saa vaeltaa vapaasti pitkin Suomen kaunista luontoa. Silmien rentoutuksen ohella lomalaisen ei silti kannata unohtaa kokonaisvaltaisen kehonhuollon merkitystä, sillä molempien yhteisvaikutukset näkyvät parempana jaksamisena pitkälle syksyyn.

Optikko Tanja Korteniemen päivittäinen silmien rentoutusohjelma

Toistaessasi jokaista liikettä muutaman minuutin ajan, elvytät silmälihaksiasi ja aineenvaihduntaa. Liikkeet vapauttavat myös mykiön, eli silmän linssin akkommodaatiosta aiheuttaman jännityksen.

1. Aamulla: aseta sormet luomien päälle ja hiero silmäluomia kevyesti. Huomaat virkistyväsi!
  2. Päivän aikana: lukemisen, TV:n katselun tai kevyen lähityön lomassa pyörittele silmiä ylös, alas, oikealle, vasemmalle – kaikki suunnat ovat sallittuja. Ota sileä rantakivi tai muu esine käteen, ja liikuta sitä silmiesi läheltä oikein kauas. Seuraa kiveä katseellasi.
  3. Illalla: jo tuhansia vuosia sitten kiinalaiset tutkivat silmien rentouttamista. Kiinalainen lääketiede antaa seuraavan ohjeen: illalla nukkumaan mennessä on hyvä katsoa tähtitaivasta ja rentouttaa silmät. Myös vaalea kesätaivas ajanee saman asian.

Optikko, tuotepäällikkö Tanja Korteniemi, Specsavers Finland,
040 670 6240, tanja.korteniemi@specsavers.com
Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2012 1,6 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun liikeverkosto kattaa koko maan.