Suomalainen Duell Bike-Center laajentaa Ranskan suurille moottori- ja polkupyörämarkkinoille mittavalla yrityskaupalla

Suomalaisyhtiö Duell Bike-Center on laajentanut toimintaansa vauhdilla viime vuosina Keski-Eurooppaan. Nyt yhtiö on ostanut merkittävän ranskalaisen moottori- ja polkupyörätarvikkeiden maahantuonti- ja tukkuliike Tecno Globen. Tecno Globella on vahva asema Ranskassa, joka on yksi suurimmista moottori- ja polkupyörämarkkinoista Euroopassa. Pohjoismaiden suurin powersports-tuotteiden maahantuoja Duell on muutamassa vuodessa noussut alan markkinajohtajaksi Pohjoismaissa, ja samaa yhtiö tavoittelee nyt Keski-Euroopassa.

Kaupan myötä Tecno Globen kaikki 39 työntekijää siirtyvät Duellille. Vuonna 1995 perustettu  ranskalaisyhtiö on yksi johtavista moottori- ja polkupyörätarvikkeiden maahantuonti- ja tukkuliikkeistä Ranskassa runsaan 21 miljoonan euron liikevaihdollaan (tilikaudella 1-12/2020). Yhtiö on jopa yli tuplannut liikevaihtonsa kuluneen viiden vuoden aikana. Duellin toimitusjohtaja Jarkko Ämmälä kertoo kaupasta:

”Ranska on yksi Euroopan suurimmista moottori- ja polkupyörämarkkinoista ja olemme todella innoissamme juuri toteutuneesta kaupasta. Tecno Globe avaa meille oven uusille markkinoille ja pääsemme samalla hyödyntämään heidän vahvaa paikallista toimialaosaamistaan, pitkiä toimittaja- ja asiakassuhteitaan sekä heidän merkittävää tuotemerkkivalikoimaansa. Yhdessä meillä on entistä paremmat mahdollisuudet menestyä ja kasvaa niin Ranskassa kuin muuallakin Keski-Euroopassa. Odotamme innolla myös uutta aluevaltausta Euroopan alati kasvavilla polkupyörämarkkinoilla.”

Tecno Globen perustaja Fabrice Chrétien kommentoi kauppaa seuraavasti:
”Tecno Globea ja Duellia yhdistää samanlainen vahva strateginen visio ja liiketoimintafilosofia. Vaikka emme aktiivisesti olleetkaan myymässä yritystä, kemia ja yhteistyömahdollisuudet Duellin kanssa olivat heti alusta saakka ilmeiset. Duellin myötä Techno Globe saa vahvan uuden omistajan, jonka avulla voimme jatkaa menestyksekkäästi nykyistä liiketoimintamalliamme ja kehittää sitä aivan uudenlaiselle tasolle.”

Ranska moottori- ja polkupyöräkaupan johtavia maita Euroopassa

Ranska on ollut Euroopan yksi suurimmista kaksipyöräisten markkinoista jo kymmenen vuotta ja siellä rekisteröidään vuosittain arviolta 250 000 moottoripyörää tai mopoa. Myös pyörien kysyntä on kasvanut voimakkaasti pandemian aikana polkupyörien nostaessa suosiotaan kulkuvälineenä.Duell Bike-Center on alansa markkinajohtaja niin Pohjoismaissa kuin Baltiassakin ja yhtiö on laajentanut Keski-Eurooppaan määrätietoisesti. Kesällä 2021 Duell osti hollantilaisen powersports-tukkumyyjä IGM Trading BV:n sekä saksalaisen Grand Canyon GmbH:n liiketoiminnot.

"Ranskan markkinat ovat moninkertaiset Suomen markkinoihin verrattuna, joten potentiaali on valtava. Tecno Globella on jo valmiiksi Ranskassa 4000 asiakasta, kuten suuret kauppaketjut Intersport ja Decathlon sekä lukuisat tärkeät verkkokaupat. Meidän tavoitteenamme on luonnollisesti kasvattaa määrää tulevaisuudessa entisestään ja tuoda omat asiakkaamme yhteen”, Ämmälä sanoo.

Lisätiedot:

Jarkko Ämmälä
p. +358 50 056 5149
jarkko.ammala@duell.eu

Duell Bike-Center Oy on vuonna 1983 perustettu mustasaarelainen maahantuontiyritys, jonka maahantuomien ja valmistamien tuotteiden myynti tapahtuu kattavan jälleenmyyntiverkoston kautta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Hollannissa, Ranskassa, Belgiassa, Saksassa, Englannissa, Irlannissa, Espanjassa, Tsekissä, Romaniassa ja Venäjällä. Duellin maahantuontivalikoimaan kuuluvat kaikki moottoripyöräilyyn, moottorikelkkailuun ja veneilyyn kuuluvat ajovarusteet, tarvikkeet sekä varaosat. Duellin modernit logistiikkakeskukset sijaitsevat Suomessa Mustasaaressa, Ruotsissa Tranåsissa, Hollannissa Hengelossa ja Ranskassa Montpellierissä. Yhtiö työllistää kansainvälisesti tällä hetkellä yli 150 työntekijää.