Suomalainen tekstiilialan yritys Pure Waste julkaisee malliston, jonka valmistuksessa on käytetty ensimmäistä kertaa kuluttajapoistotekstiilejä

Teollisuuden leikkuujätteen hyödyntämiseen erikoistunut Pure Waste julkaisee Post Waste -vaatemalliston, jonka kankaassa on käytetty ensimmäistä kertaa kuluttajien loppuun käyttämiä ja pois heittämiä tekstiilejä. Yrityksen tavoite on siirtää kuluttajapoistotekstiilejä hyödyntävää tekstiilituotantoa jatkossa myös Suomeen.

Suomessa heitetään pois keskimäärin 90 miljoonaa kiloa käytettyjä tekstiilejä joka vuosi. Käytetyt tekstiilit päätyvät kaatopaikoille, vaikka ne kelpaisivat kierrätettynä materiaaleiksi uusiin lankoihin ja kankaisiin. Vuodesta 2025 alkaen tekstiilijätteen käsittelyyn puututaan Euroopan unionin direktiivillä, joka tekee tekstiilien erilliskeräyksen pakolliseksi kaikissa EU-maissa.

Post Waste on Suomen ensimmäinen vaatemallisto, jonka valmistuksessa on käytetty loppuun käytettyjä ja pois heitettyjä tekstiilejä. Post Waste -malliston kankaasta 20 prosenttia on kuluttajapoistotekstiilejä, 40 prosenttia tekstiiliteollisuuden ylijäämänä syntynyttä leikkuujätettä ja 40 prosenttia PET-pulloista kierrätettyä polyesteria.

Ensimmäisen tuotantoerän kuluttajapoistotekstiilit ovat peräisin Euroopasta ja käsitelty sekä valmistettu Intiassa. Pure Wasten tavoite on tuoda vastaava keräys- ja valmistusinfrastruktuuri jatkossa myös Suomeen.

Uusi kestävämpi kangas ja tapa suhtautua vaatteisiin

Pure Wasten tuotanto ei elä muotivirtausten mukana, vaan se suunnitellaan kestämään aikaa. Post Waste -malliston vaatekappaleet ovat samat kuin Pure Wasten pysyvässä mallistossa, mutta ne on valmistettu kuluttajapoistotekstiilejä sisältävästä kankaasta. Mallisto sisältää aikuisten t-paidan, collegepaidan, kauluspaidan sekä kangaskassin.

“Tässäkään mallistossa ei ole kyse yksittäisistä vaatekappaleista, vaan aiempaa kestävämmästä valmistusmateriaalista ja suhtautumistavasta. Vaatteemme eivät ole kertakäyttöisiä, vaan niiden tekstiilit voi kierrättää ja käyttää uudelleen. Post Waste -mallistolla näytämme, että kuluttajapoistotekstiilien hyödyntäminen on mahdollista kaupallisessa vaatetuotannossa jo nyt”, kertoo Pure Wasten perustajaosakas Hannes Bengs

Tavoite tuoda tekstiilijätettä hyödyntävä tuotanto Suomeen

Kuluttajapoistotekstiilien hyödyntämiseen liittyvä teknologiakehitys voi tuoda alalle muitakin muutoksia. Pure Waste suunnittelee siirtävänsä omaa tuotantoaan kuluttajapoistotekstiilien alkuperämaihin, siis myös Suomeen.

“Tavoitteemme on, että kuluttajilta kerätty tekstiilijäte käsitellään ja hyödynnetään siellä, missä se on syntynyt. Olemme vakuuttuneita siitä, että Suomesta löytyy tulevaisuudessa osaamista tämänkaltaiselle tuotannolle”, sanoo Pure Wasten tuotekehityksestä vastaava perustajaosakas Jukka Pesola.

Pure Wasten pitkän aikavälin tavoite on tulevaisuus, jossa käytetyt tekstiilit eivät päädy jätteeksi kaatopaikoille, vaan ne kerätään ja kierrätetään materiaaleiksi uusiin tuotteisiin.

“Tekstiiliteollisuudessa on odotettavissa murros, joka tarkoittaa koko valmistusprosessin kääntymistä päälaelleen. Esimerkiksi vaatteiden väri voi määräytyä tulevaisuudessa kerätyn tekstiilijätteen perusteella, ei muotivirtausten mukaan. Tämä vaatii täydellistä muutosta niin tekstiiliteollisuuden kuin kuluttajien perspektiivistä”, Pesola sanoo.

Post Waste -malliston tuotteet ovat saatavilla Pure Wasten kivijalkamyymälässä ja verkkokaupassa. Malliston kangasta tarjotaan jatkossa materiaalivaihtoehtona myös yritysasiakkaiden tilaustuotteisiin.

Hannes Bengs, perustaja, Pure Waste
hannes@purewaste.com

Jukka Pesola, perustaja, Pure Waste
jukka@purewaste.com

Pure Wasten päämäärä on vähentää neitseellisten materiaalien, kuten puuvillan viljelyä tekstiiliteollisuuden tarpeisiin ja tarjota kuluttajille vastuullisia vaihtoehtoja pikamuodille. Yrityksen liiketoimintaideologian keskiössä ovat tekstiilituotannon ylijäämämateriaalien hyödyntäminen ja tuotteet, jotka kestävät aikaa. Post Waste -mallisto on osoitus siitä, että systeeminen muutos kohti tekstiilien kiertotaloutta on jo käynnissä kaupallisessa mittakaavassa. Pure Waste on perustettu vuonna 2013 ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 2,2 miljoonaa euroa.