Suomalainen TV-formaatti Martina ja hengenpelastajat myytiin Ranskaan

Aito Median kehittämä formaatti Martina ja hengenpelastajat on myyty Euroopan suurimmalle kaupalliselle kanavalle TF1:lle Ranskaan. Ohjelmasta tehdään ranskankielinen versio, joka esitetään Ranskassa vuonna 2015. Kauppa on merkittävä saavutus suomalaiselle TV-tuotannolle.

Aito Median kehittämä formaatti Martina ja hengenpelastajat on myyty Ranskaan TF1-yhtiön kanavalle. TF1 on Euroopan suurin kaupallinen kanava, jolla on maailmanlaajuinen ranskankielinen yleisö.

Eilen alkaneilla Cannesin MIPCOM TV-messuilla solmitun sopimuksen mukaan ohjelman ranskankielinen versio esitetään TF1-yhtiön NT1-kanavalla vuonna 2015. Ranskan TV-markkina on perinteisesti ollut vaikea suomalaiselle TV-sisällölle.

"Tämä on suomalaisittain todella merkittävä kauppa. Ranska on suuri televisiomaa, ja ranskankielistä TV:tä seurataan ympäri maailman. Se, että pääsemme tuotantoon ensimmäiseksi juuri Ranskassa, on täysin poikkeuksellista", sanoo Aito Median luova johtaja Eero Hietala

Martina ja hengenpelastajat on ohjelma, joka haastaa kymmenen kilpailijaa mittelemään taitojaan hengenpalastusaiheisissa tehtävissä. Ohjelma kuvataan Thaimaassa. Myös ranskalainen TF1-kanava tuottaa ohjelman Thaimaassa Aito Median järjestämässä tuotantokeskittymässä. Suomessa syyskuussa alkanut ohjelma pyörii parhaillaan JIM-kanavalla. Ohjelmaa markkinoidaan kansainvälisesti nimellä All-Star Lifeguards.

Aito Media tuo Cannesin punaiselle matolle myös Joulupukin. Ylen ja Small Worldin kanssa kehitetty lastendraama Kadonnut: Joulupukki - kansainväliseltä nimeltään Rescuing Santa - esitetään tiistaina TV-messujen virallisessa katselutilanteessa.

"Tavoitteena on, että saisimme ulkomaisia tuotantoyhtiöitä tuottamaan jouluseikkailusarjaa Suomeen. Heidän tarvitsee vain tuoda näyttelijät, ja me huolehdimme lopusta. Seikkailu tapahtuu joulumaassa, joka luodaan todelliseksi virtuaalilavastuksen avulla.", sanoo Aito Median toimitusjohtaja Ilkka Hynninen

Aito Media on Suomen nopeimmin kasvava TV-tuotantoyhtiö, jonka kansainvälistymiskehitys on voimakasta. Aito Median sisältöjä näytetään nyt 40 maassa. Tänä vuonna käynnissä on 19 eri tuotantoa, yli 200 tuntia fakta-, viihde- ja draamaohjelmistoa. Tunnetuimpiin tuotantoihin kuuluvat mm. Poliisit, Suomen huutokauppakeisari, Toisenlaiset Äidit ja Ville Haapasalon matkailusarjat.

Aito Median kansainvälisyyttä lisää TV- ja elokuvayhtiö Content Media Corporationin tekemä sijoitus, joka kattaa 50 prosenttia yrityksen arvosta. Vuonna 2014 Aito Median liikevaihto on yli 6 miljoonaa euroa.

Lisätiedot, kuvat ja haastattelut:

Eero Hietala, Aito Media
eero.hietala@aitomedia.fi