Suomalainen unisensori valloittaa maailmaa Applen avulla — designyhteistyö mahdollisti pienen firman nousun kansainvälisille markkinoille

Unisensoreita valmistava Beddit on päässyt ensimmäisenä suomalaisena, ja kansainvälisestikin toisena yrityksenä osaksi elektroniikka- ja ohjelmistojätti Applea, kun Apple osti Bedditin tiistaina. Apple on tunnettu tinkimättömästä designistaan ja erinomainen suunnittelu oli myös Beddit-kaupassa avainasemassa.

Beddit on pieni, suomalainen yritys, joka aloitti taipaleensa kymmenen vuotta sitten unen kliinisestä tutkimuksesta. Lakanan alle laitettavan, unen laatua mittaavan Beddit 3 -sensorin yritys julkaisi viime lokakuussa. Unisensorista tuli välittömästi paitsi huikea arvostelumenestys myös kuluttajien keskuudessa niin suosittu, että se on ollut julkaisunsa jälkeen toistuvasti loppuunmyyty. Keväällä 2017 Beddit 3 voitti myös Innovatiivisin digitaalinen palvelu -sarjan pääpalkinnon digitaalisen median Grand One -kilpailussa.

Bedditin voitokkaan suunnittelun taustalla on vahva design-yhteistyö tuote-, palvelu- ja liiketoiminnan muotoiluun erikoistuneen Nordkappin kanssa. Käytännössä pienen suomalaisfirman maailmanvalloitus ei olisi ollut mahdollista ilman Nordkappin design-osaamista.

Bedditin ja Nordkappin tiiviimpi yhteistyö alkoi jo vuonna 2015 Apple Watchille suunnitellun unisovelluksen myötä. Yhdessä kehitetty Sleep Score -konsepti muunsi monimutkaisen unidatan helposti ymmärrettävään muotoon, käytännössä yhdeksi numeroksi kuluttajan ranteeseen. Apple Watch -sovellus on laajennus lakanan alle laitettavaan unisensoriin ja siihen liittyvään älypuhelinsovellukseen.

Nordkappissa iloitaan yhteistyön hedelmistä ja unisensorin maailmanvalloituksesta.

“Nostimme Bedditin innovatiivisen teknologian kansainväliselle tasolle, selkeäksi ja myyväksi kuluttajatuotteeksi. Yhteistyö mahdollisti sen, että Beddit pystyi keskittymään täysillä itse tuotteeseen, teknologiaan ja päivittäiseen asiakastyöhön” kertoo Nordkappin luova johtaja Sami Niemelä.

Tulokset puhuvat puolestaan.

“Tuote on edelleen sama Beddit, mutta hyvin suunniteltu ja toteutettu design auttaa asiakkaita löytämään ja ymmärtämään Bedditin tarkoituksen”, Bedditin edustaja kommentoi.

Apple-kauppa on osoitus paitsi yhteistyön toimivuudesta myös suomalaisen designin huikeasta tasosta.

“Tämä on esimerkki siitä, että designimme on maailman huippua. Bedditin menestys toimii inspiraationa ja suunnannäyttäjänä koko alalle ja kirittää sitä uusiin korkeuksiin”, Nordkappin Niemelä iloitsee.

Yhteystiedot:
Sami Niemelä
Luova johtaja, perustajaosakas
sami@nordkapp.fi
050 528 9265

Englanninkielinen blogiartikkelimme:  https://blog.nordkapp.fi/apple-to-acquire-our-partner-beddit-9e6c35fe005f

Beddit 3 Case Study: https://nordkapp.fi/work/beddit-3/

Uutisissa: