Suomalaiset käyttävät kesäloman viettoon enemmän rahaa kuin muihin lomiin

Millainen matkabudjetti suomalaisilla on lomailua varten käytössä? Entä mihin rahaa käytetään lomamatkoilla? Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä matkailututkimuksessaan suomalaisten rahankäyttötapoja lomailuun liittyen. Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että kesäloma on monille olennaisin rahankäytön kohde kaikista vuoden lomista.

Cairns, Australia. *

Yleisimmin suomalaiset aikovat käyttää tänä vuonna lomiin 501–2 000 euroa. Kyselyyn vastanneista suomalaisista 19 prosenttia arvioi, että heidän kotitaloudessaan käytetään tänä vuonna rahaa lomiin 501–1 000 euroa ja vain hieman suurempi vastaajaryhmä (20 %) kertoo vastaavasti käyttävänsä 1 001–2 000 euroa.

”Neljännes suomalaisvastaajista arvioi, että heidän taloudessaan käytetään kesälomaan tänä vuonna 501–1 000 euroa. Tämä kertoo siitä, että kesäloma on monille olennainen matkarahojen käyttökohde – on tavallista, että siihen käytetään koko vuoden lomiin varattu budjetti. Viidennes suomalaisista kertoo käyttävänsä kesälomaan 201–500 euroa ja lähes yhtä moni 1 001–2 000 euroa. Useimmat pitävät pisimmän lomansa kesällä ja siihen kuluu useimmiten jonkin verran rahaa, etenkin jos lomaan kuuluu matkailua”, kertoo momondo.fi:n edustaja Mikala Riis Bagger.

Suomalaiset säästävät edelleen mielellään lomailuun, sillä viime vuoden tapaan 41 prosenttia vastaajista kertoo laittavansa rahaa sivuun sitä varten. Säästäminen on yleisin lomabudjetin kerryttämisen tapa myös muissa tutkimuksessa mukana olleissa maissa. On myös tavallista, että kassan kartutusta ajatelleen suomalaiset vähentävät shoppailua (31 % vastaajista) sekä ulkona syömistä (20 % vastaajista). Lomaa varten keksitään myös ylimääräisiä tulonlähteitä, kuten lisätyöt ja omaisuuden myyminen, ja tämän vaihtoehdon nimeää noin neljäsosa suomalaisvastaajista. Jopa kolmannes (32 %) suomalaisvastaajista kertoo, ettei tee mitään erityistä pystyäkseen kustantamaan lomansa.

Suomalaiset käyttävät lomalla kaikista maista eniten rahaa ulkona syömiseen lomalla

Yöelämä ei ole suomalaisille tärkein rahankulutuskohde lomalla ollessa: lähes puolet vastaajista (46 %) kertoo olevansa valmiita säästämään siitä. Tässä erotumme muista tutkimuksen kohteena olleista maista: suomalaiset olivat selvästi vähiten innokkaita yöelämän viettäjiä lomillaan. Lähes yhtä moni (44 %) suomalainen kertoi säästävänsä myös shoppailusta loman aikana. Kuitenkin lähes joka viides suomalaisvastaajista kertoo, ettei mieti rahaa ollessaan lomalla.

Lomalla on tärkeää syödä hyvin. Tätä mieltä ovat myös suomalaiset, sillä 61 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi käyttävänsä ulkomailla lomaillessaan eniten rahaa ulkona syömiseen ravintoloissa ja kahviloissa. Tämä oli korkein prosenttiosuus kaikista tutkimuksen kohteena olleista maista. Ruokaa ja juomaa ostetaan myös paikallisista ruokakaupoista, ja niihin rahaa sanoo kuluttavansa 38 prosenttia vastaajista. Vaikka shoppailusta ollaankin valmiita säästämään, on myös niitä, jotka haluavat käyttää siihen rahaa. Noin kolmannes (32 %) vastaajista kertoi kuluttavansa ostosten tekemiseen.

Faktat lyhyesti:

19 % suomalaisvastaajista arvioi käyttävänsä tänä vuonna rahaa lomiin 501–1 000 euroa

20 % suomalaisvastaajista arvioi käyttävänsä tänä vuonna rahaa lomiin 1 001–2 000 euroa

2 % suomalaisvastaajista ei aio käyttää lomiin ollenkaan rahaa

25 % suomalaisvastaajista käyttää kesälomaan 501–1 000 euroa, 20 % 201–500 euroa ja 17 % 1 001–2 000 euroa

41 % suomalaisista laittaa rahaa sivuun lomia varten

26 % suomalaisvastaajista keksii lisätulonlähteitä (tavaroiden myyminen, ylimääräiset työt) kustantaakseen lomansa

32 % suomalaisvastaajista ei tee mitään erityistä sitä varten, että olisi varaa lähteä lomalle

61 % suomalaisvastaajista käyttää ulkomaanlomalla eniten rahaa ulkona syömiseen

17 % suomalaisvastaajista ei mieti rahaa ollessaan lomalla

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen matkailututkimuksen sähköisenä kyselynä Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 3.–10.1.2019, ja siihen osallistui 1 011 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 21 muussa maassa: Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa, Itävallassa, Alankomaissa, Puolassa, Italiassa, Portugalissa, Espanjassa, Romaniassa, Venäjällä, Iso-Britanniassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Meksikossa, Argentiinassa, Chilessä, Kolumbiassa, Brasiliassa ja Australiassa.

* Kuva on mukana havainnollistamassa tiedotetta. Sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi, ladattavaksi tai jaettavaksi.

Lisätiedot:
Ulla Helander
Miltton
ulla.helander@miltton.fi
040 741 961

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten  CNN, Frommer’s,  The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc: in (NASDAQ: BKNG) itsenäinen tytäryhtiö.