Suomalaiset lähettävät avustusryhmän mukana tuhansia silmälasipareja Tansaniaan

Lasien lisäksi paikallisille lahjoitetaan Crocs-jalkineita

Optikkoketju Specsaversin ja Vision For All -yhdistyksen valtakunnallinen silmälasikeräys päättyi 2.11.2014. Keräyksen aikana Specsavers-liikkeisiin ympäri Suomen lahjoitettiin tuhansia silmälasipareja. Vapaaehtoinen optikkoryhmä lähtee marras-joulukuun vaihteessa Tansanian Morogoroon tekemään näöntarkastuksia ja lahjoittamaan laseja niitä tarvitseville. Merkittävä osa maailman näköongelmista olisi korjattavissa pelkillä silmälaseilla.

Suomalaisten käytettyjä laseja kerättiin Specsavers Optikko -liikkeissä 9.10.–2.11.2014. Suomalainen optikkoryhmä lähtee marras-joulukuun vaihteessa viemään lahjoitettuja laseja Tansanian Morogoroon, jolla on yhteys Suomeen myös Vaasan ystävyyskaupunkina. Lasien vahvuudet ja kunto tutkitaan Suomessa, ja avuntarvitsijoille tehdään näöntarkastus, jotta lasien joukosta löytyy uudelle omistajalle sopivat silmälasit. Tuhannet lasit ovat jo saaneet aiemmilla hyväntekeväisyysmatkoilla uuden elämän.

Specsaversin viestintäjohtaja Irene Hernberg on mielissään lahjoitusten määrästä ja ihmisten auttamisen halusta.

Tämän kaltainen hyväntekeväisyysprojekti on helppo ja vaivaton tapa auttaa, mutta yhdelläkin lahjoitetulla silmälasiparilla voi olla suuri merkitys. Silmälaseja voi tuoda Specsavers-liikkeisiin myös ympäri vuoden. Huolehdimme, että lasit pääsevät mukaan tuleville hyväntekeväisyysmatkoille. Tansaniassa laseille on enemmän käyttöä kuin kotona kaappien perällä, Irene Hernberg toteaa.

Lasien puute ja heikko näkö hankaloittavat tansanialaisten elämää

Tansaniassa on suuri tarve näönhuoltopalveluille. Heikko näkö vaikeuttaa paikallisten koulunkäynti- ja työntekomahdollisuuksia. Maailman terveysjärjestö WHOn mukaan 90 % näköongelmista kärsivistä asuu kehitysmaissa, ja merkittävä osa maailman näköongelmista olisi korjattavissa pelkillä silmälaseilla¹ ². Silmälasien hankinta on kuitenkin syrjäisillä esikaupunkialueilla usein erittäin hankalaa.

Viime vuosina suomalaiset ovat lahjoittaneet Specsavers Optikko -liikkeisiin yhteensä lähes 30 000 silmälasiparia. Vision For All -yhdistyksen aikaisemmat avustusmatkat ovat suuntautuneet Ecuadoriin, Bangladeshiin, Peruun, Sri Lankaan, Malawiin sekä edellisvuonna Tansanian Arushaan. Tänä syksynä ryhmä palaa Tansaniaan, tällä kertaa suurkaupunki Dar es Salaamin läheisyydessä sijaitsevaan Morogoron kaupunkiin, jonka köyhillä alueilla tarve silmälaseille on suuri.

Avustusmatkoja on tehty Ruotsin ja Suomen Vision for All -järjestön ja Specsaversin toimesta Tansaniaan useamman kerran, joten siellä on kontaktit jo valmiina. Silmälasikeräys on saanut ihmiset liikkeelle, ja silmälaseja on tullut keräykseen runsaasti kuluttajilta ja eri yhteistyökumppaneilta, Vision For All Finland -yhdistyksen toiminnanjohtaja Niina Vuorenmaa iloitsee.

Silmälasien lisäksi matkalaukkuihin pakataan Crocs-jalkineita

Runsaiden silmä- ja aurinkolasilahjoitusten lisäksi avustusmatkalle lähtee mukaan myös matkalaukullinen jaloille helliä Crocs-jalkineita.

Crocs Nordic lahjoittaa kenkiä sekä matkalle lähteville avustustyöntekijöille että avun kohteina oleville.

Crocs Nordic on todella innoissaan tästä. Halusimme lähteä mukaan siltä istumalta, kun kuulimme asiasta! Tämä on hieno mahdollisuus saada kenkiämme niitä tarvitseville. Lahjoitus on meiltä pieni asia, mutta toivomme sen tuovan ison ilon, Heidi Pitkämäki Crocs Nordicin markkinoinnista kertoo.

Seuraa lahjoittamiesi kehysten matkaa toimituksesta Tansaniaan

Mikäli haluatte seurata lasienne matkaa toimituksestanne hyväntekeväisyyskohteeseen, voimme tarjota teille tietoa ja kuvamateriaalia matkasta sekä lasien vastaanottajasta. Jos haluatte osallistua silmälasiseurantaan, jättäkää yhteystietonne Specsavers Optikko -liikkeeseen lasien luovutuksen yhteydessä.

Jos lasit eivät ehdi tälle matkalle, pidetään ne tallessa tulevia avustusmatkoja varten. Hyväkuntoisia ja ehjiä silmä- ja aurinkolaseja otetaan vastaan ympärivuotisesti kaikissa Specsavers Optikko -liikkeissä. Pulaa on varsinkin lasten laseista ja kehyksistä, joissa on suuret voimakkuudet.

1WHO. Vision 2020 Global Facts

²http://www.who.int/blindness/data_maps/VIFACTSHEETGLOBALDAT2010_1.pdf

TAUSTATIETOA TANSANIASTA

• Tansania on Itä-Afrikassa sijaitseva valtio, jossa asuu noin 47 miljoonaa ihmistä. Tansania on yksi maailman köyhimmistä maista. Human Development Index -sijoitus vuodelta 2011 oli 152. Tansanialaisten keskimääräiset vuositulot ovat 1 500 euroa vuodessa.
  • Pääosa maan väestöstä (noin 98 prosenttia) on bantuihin lukeutuvia afrikkalaisia, jotka jakaantuvat yli 120 eri etniseen ryhmään.
  • Väestö on jakaantunut hyvin epätasaisesti maan eri osiin. Ilmastoltaan ja maaperältään suotuisat alueet ovat tiheämmin asuttuja, kun taas maaperältään köyhät ja kuivat alueet esimerkiksi maan sisäosissa ovat harvaan asuttuja.
  • Korruptio on Tansaniassa vaikea ongelma, joka ulottuu kaikille yhteiskunnan tasoille. Viranomaisten lahjontavaateet ja epävirallisten palvelumaksujen periminen on yhä tavallista julkisten palvelujen saamiseksi. Korruptiosta kärsivät erityisesti köyhät ja vähän koulutetut.
  • Tansanian armeijan mukaan (TPDF) erityisesti pakolaisvirrat konfliktialueilta, salametsästys, käsiaseiden räjähdysmäinen kasvu, poliittinen fundamentalismi, monikansallinen terrorismi ja ympäristön pilaantuminen uhkaavat maan sisäistä turvallisuutta.
  • Lähde: Ulkoasiainministeriö, maatiedosto: Tansania

Hyväntekeväisyysmatka

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com Toiminnanjohtaja Niina Vuorenmaa, Vision For All Finland, niina.vuorenmaa@gmail.com

Specsavers Optikko -liikkeet, www.specsavers.fi