Suomalaiset lahjoittaneet ennätysmäärän silmälaseja

Maailman Näköpäivänä 11.10. halutaan muistuttaa erityisesti lasten näönhuollosta

Vision For All -yhdistys ja optikkoketju Specsavers käynnistivät syyskuussa silmälasikeräyksen Sri Lankaan. Neljä viikkoa sitten avattu keräys on saanut suomalaiset liikkeelle ennätyksellisen ahkerasti – keräykseen on lahjoitettu eri puolella Suomea sadoittain silmälasipareja ja 5 000 keräyslasin tavoite on saavutettu ennätysajassa.  Maailman Näköpäivänä 11.10. halutaan kannustaa suomalaisia lahjoittamaan erityisesti lasten ja nuorten laseja, sillä Sri Lankan yhtenä avustuskohteena ovat myös paikalliset koulut.

Maailman Terveysjärjestö WHO:n 11.10. järjestettävä Maailman Näköpäivä pyrkii lisäämään ihmisten tietoisuutta näönhuoltoon liittyvistä ongelmista, sokeudesta sekä näkövammaisuudesta. Arviolta 19 miljoonaa lasta ympäri maailmaa kärsii näköön liittyvistä ongelmista[1], ja siksi Vision For All -yhdistyksen ja Specsaversin keräyksessä huomioidaan tänä vuonna erityisesti myös lapset. Osana avustusmatkaa Sri Lankaan suuntaavan optikkoryhmän suunnitelmana on järjestää näönhuoltopäivä paikallisessa koulussa. Tavoitteena on löytää mahdollisimman monelle lapselle sopivat lasit auttamaan heitä koulunkäynnissä. Myös muita silmälaseja sekä aurinkolaseja vastaanotetaan mielellään keräykseen mukaan.

- On hienoa, että suomalaiset ovat ottaneet keräyksen omakseen. Olen saanut olla mukana jo kolmella avustusmatkalla ja vaikeista olosuhteista huolimatta tunnelma kohdemaissa on aina innostunut ja juhlallinen. Paikalliset tulevat usein jonottamaan laseja pyhävaatteissaan ja kiitollisuuden voi todella aistia. Olemme tyytyväisiä suomalaisten aktiivisuuteen myös tänä vuonna, mutta mukaan keräykseen toivotaan vielä paljon laseja, sillä avun tarve on suuri, silmälääkäri ja Vision For All -yhdistyksen hallituksen jäsen Maija Vannas kannustaa.

Tänä vuonna lasinsa keräykseen ovat innostuneet lahjoittamaan myös julkisuuden henkilöt, kuten muusikko ja tv-persoona Mikko Kuustonen. Silmälasikeräys Sri Lankaan jatkuu 25.10. saakka kaikissa Specsavers Optikko -liikkeissä. Hyväkuntoisia ja ehjiä silmälaseja ja aurinkolaseja otetaan vastaan myös varsinaisen keräyksen jälkeen tulevia avustusmatkoja varten.

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@specsavers.com
Toiminnanjohtaja Irina Haahtela, Vision For All Finland, 040 413 1222, irina.haahtela@gmail.com

Kuvapyynnöt:
Viestintätoimisto Miltton, Satu Pusa, 040 771 0650, satu.pusa@miltton.fi

TAUSTATIETOA:

Tietoa näköongelmista kansainvälisesti
- 284 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa kärsii näköön liittyvistä ongelmista, heistä 245 miljoonalla on heikko näkökyky ja 39 miljoonaa on sokeita[1]
- 90 % näköongelmista kärsivistä asuu ihmisistä kehitysmaissa[1]
- 80 % kaikista näköongelmista olisi estettävissä, hoidettavissa tai parannettavissa[1]
- 65 % näköongelmaisista ihmisistä on yli 50-vuotiaita, vaikka tämä ikäryhmä kattaa vain 20 % maailman väestöstä[1]
- 145 miljoonalla ihmisellä on huono näkö korjaamattoman taittovirheen takia. Suurimmalla osalla normaali näkö voitaisiin palauttaa silmälasien tai piilolinssien avulla[2]
- Maailman näköongelmien ennustetaan lisääntyvän räjähdysmäisesti elintasosairauksien, kuten diabeteksen lisääntyessä[2]

Taustatietoa Sri Lankasta
- Sri Lanka on Intian valtameressä sijaitseva saarivaltio. Sri Lankassa asuu noin 21,5 miljoonaa ihmistä, joista suurin osa kuuluu singaleeseihin (74 %) ja tamileihin (18 %). Etnisten ryhmien väliset jännitteet kiristyivät pitkäksi sisällissodaksi vuosina 1983–2009. Vuonna 2009 päättyneen sisällissodan jälkeen alkanut jälleenrakennus on yhä kesken.
- Maantieteellisen sijainnin vuoksi maa on altis luonnonkatastrofeille. Vuonna 2004 saaren itä- ja etelärannat kärsivät pahasti tsunamin aiheuttamista hyökyaalloista. Sri Lankan tsunamissa kuoli yli 35 000 ihmistä ja loukkaantui yli 10 000 ihmistä. Lähes puoli miljoonaa asukasta joutui lähtemään kodeistaan pakolaisleireihin eri puolille saarta.
- Taloudellinen epätasa-arvo on Sri Lankassa vaikea ongelma, sillä maaseudun ja kaupunkien tuloerot ovat hyvin suuret.
- Sri Lankan itärannikolla sijaitseva avustuskohde Batticaloa kuuluu maan köyhimpiin seutuihin. Kyseisellä alueella on käyty tuhoisia taisteluita yli kahdenkymmenen vuoden ajan, minkä lisäksi se vahingoittui myös vuoden 2004 tsunamissa. Sodan ja luonnonkatastrofien vuoksi seudun väestö on joutunut jättämään kotinsa useasti. Paluun jälkeen moni on joutunut aloittamaan uuden elämän lähes tyhjin käsin.

Vision For All on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys, joka toimii jo useissa Euroopan maissa. Yhdistys kerää käytettyjä silmälaseja ja organisoi näöntarkastuksia sekä kerättyjen silmälasien jakelua kehitysmaissa. Suomessa toimii Vision For All Finland (VFA Finland). www.visionforall.info

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2011 1,7 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut noin yhdeksänkymmentä Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa.
_____________
[1] WHO. Vision 2020 Global Facts.
[2] Cibavision. Global Statistics on Blindness & Vision Impairment.