Suomalaiset matkustavat eniten kesällä – Barcelona tämän kesän suosikki

Kesälomiaan viettäneet suomalaiset pakkasivat matkalaukkujaan aktiivisesti kesäkuukausina. Suosituimpien matkakohteiden kärkeen nousivat jälleen Euroopan suurkaupungit. Pitkistä kesälomistaan huolimatta suomalaiset ovat lomahaaveilun ahkeria harrastajia: matkahakukone momondo.fin tutkimuksen mukaan peräti 77 prosenttia haaveilee lomasta ympäri vuoden ja vertailee matkojen hintoja, vaikkei suunnittelisikaan konkreettista lomamatkaa.

Matkahakukone momondon haetuimpien ulkomaankohteiden listan kärjessä ovat jo kestosuosikeiksi muodostuneet Barcelona, Berliini ja Lontoo. Myös kaksi pohjoismaista pääkaupunkia ylsi mukaan listalle: Tukholma neljännelle ja Kööpenhamina kuudennelle sijalle. Yksi suomalaisten suosikkimaista on jo pitkään ollut Espanja, ja Barcelonan lisäksi listalle viidennelle sijalle ylsikin Malaga.

Kesän 2014 kymmenen haetuinta ulkomaankohdetta:

1. Barcelona
  2. Berliini
  3. Lontoo
  4. Tukholma
  5. Malaga
  6. Kööpenhamina
  7. Amsterdam
  8. Pariisi
  9. Pristina
  10. Rooma

Ehkä yllättävintä suomalaisten kesän 2014 matkahauissa on New Yorkin putoaminen kärjestä. Muina vuodenaikoina Iso Omena keikkuu haetuimpien kohteiden kärjessä, mutta tänä kesänä New York mahtui mukaan kymmenen haetuimman matkakohteen listalle vain elokuussa.

Kesäkuun haetuimmat: 1. Barcelona, 2. Berliini, 3. Lontoo, 4. Tukholma, 5. Malaga, 6. Kööpenhamina, 7. Pristina, 8. Amsterdam, 9. Pariisi, 10. Rooma

Heinäkuun haetuimmat: 1. Barcelona, 2. Berliini, 3. Lontoo, 4. Pristina, 5. Tukholma, 6. Malaga, 7. Pariisi, 8. Rooma, 9. Kööpenhamina, 10. Budapest

Elokuun haetuimmat: 1. Lontoo, 2. Barcelona, 3. Berliini, 4. Tukholma, 5. New York, 6. Amsterdam, 7. Malaga, 8. Kööpenhamina, 9. Pariisi, 10. Budapest

SUOMALAINEN HAAVEILEE MATKUSTAMISESTA LÄPI VUODEN

Suomalaisten suosituin matkustusajankohta on heinäkuussa, jolloin kaksi viidestä (37 %) suomalaisesta pakkaa matkalaukkunsa ja suuntaa reissuun. Heinäkuun jälkeen seuraavaksi suosituimmat matkustuskuukaudet ovat kesä- ja elokuu, joiden aikana noin viidennes (27 %) suomalaisista kertoo matkustavansa. Vähiten matkustetaan vuoden pimeimpään aikaan: tammikuussa (9 %), joulukuussa (10 %), marraskuussa (12 %) ja helmikuussa (12 %).

Vaikka kesä onkin matkailun sesonkiaikaa suomalaisille, valtaosa haaveilee lomamatkasta ympäri vuoden. Kolme neljästä (77 %) suomalaisesta myöntää katselevansa joskus matkojen hintoja, vaikkei varsinaisesti suunnittelisikaan lomamatkaa. Suomalaiset ovatkin momondon tutkimuksessa mukana olleiden maiden kärkikastissa, kun verrataan lomahaaveilua: vain espanjalaiset yltävät suomalaisten edelle muutamalla prosenttiyksiköllä (80 %) ja venäläiset kanssamme tasoihin (77 %).

FAKTAT LYHYESTI:

Suomalaiset matkustavat eniten kesäkuukausina:

• 37 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten heinäkuussa
  • 27 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten kesäkuussa
  • 27 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten elokuussa
  • 17 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten syyskuussa
  • 16 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten toukokuussa
  • 16 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten lokakuussa
  • 15 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten maaliskuussa
  • 13 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten huhtikuussa
  • 12 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten helmikuussa
  • 12 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten marraskuussa
  • 10 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten joulukuussa
  • 9 prosenttia suomalaisista matkustaa useimmiten tammikuussa
  • 14 prosenttia suomalaisista ei osaa sanoa, koska matkustaa useimmiten

Suomalaiset haaveilevat lomamatkoista useammin kuin monet muut kansallisuudet:

• 77 prosenttia suomalaisista katselee joskus matkojen ja lentojen hintoja, vaikkei erityisesti suunnittelekaan lomaa
  • Vastaava osuus espanjalaisten keskuudessa on 80 prosenttia
  • Vastaava osuus venäläisten keskuudessa on 77 prosenttia
  • Vastaava osuus norjalaisten keskuudessa on 75 prosenttia
  • Vastaava osuus tanskalaisten keskuudessa on 69 prosenttia
  • Vastaava osuus italialaisten keskuudessa on 68 prosenttia
  • Vastaava osuus englantilaisten keskuudessa on 66 prosenttia
  • Vastaava osuus ruotsalaisten keskuudessa on 64 prosenttia
  • Vastaava osuus saksalaisten keskuudessa on 61 prosenttia
  • Vastaava osuus amerikkalaisten keskuudessa on 57 prosenttia
  • Vastaava osuus ranskalaisten keskuudessa on 57 prosenttia
  • Vastaava osuus hollantilaisten keskuudessa on 54 prosenttia

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Research Now -paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–19. tammikuuta 2014, ja siihen osallistui 1 032 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 11 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.

Lisätiedot:
Maiju Meriläinen
Miltton
maiju.merilainen@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry -laitteisiin.