Suomalaiset pohjoismaiden kondomikansa

– Suomi on kondomin käytön ykkönen naapurimaihinsa verrattuna

Suomalaiset vievät Kondomittari 2013 -tutkimuksen mukaan pohjoismaiden ykkössijan kondomin käytössä. Suomalaiset käyttävät muihin pohjoismaihin verrattuna eniten kondomia harrastaessaan seksiä uuden kumppanin kanssa. Joka neljäs suomalainen käyttää tavallisesti kondomia yhdynnässä. Uudessa suhteessa kondomia käyttää puolet vastaajista. Vaikka suomalaiset ovat pohjoismaisessa mittakaavassa ahkeria kondomin käyttäjiä, 36 prosenttia ei käytä ehkäisyä lainkaan.

Kondomittari 2013 on RFSU:n teettämä tilastollisesti merkitsevä tutkimus pohjoismaalaisten seksi- ja kondomitottumuksista. Suomessa tutkimukseen vastasi 1100 henkilöä iältään 15–65 -vuotiaita. Tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista käyttää jotain ehkäisymenetelmää, joista kondomi (24 prosenttia) on tavallisin ehkäisykeino hormonaalisten ehkäisyn (25 prosenttia) ohella, joita ovat muun muassa e-pilleri, minipilleri, ehkäisykapseli ja ehkäisyrengas.

Kondomin käytön merkittävimmiksi syiksi suomalaiset mainitsevat raskaudelta ja HIV-tartunnalta sekä muilta seksitaudeilta suojautumisen. Suomalaiset painottivat muita pohjoismaita eniten kondomin ensisijaiseksi käytön syyksi seksitaudeilta suojautumisen. Vaikka suomalaiset ovatkin ahkeria kondomin käyttäjiä, silti 36 prosenttia suomalaisista ei käytä lainkaan ehkäisyä. Huoli seksitaudeista on vähentynyt vuoden 2009 Kondomittarista lähtien kaikissa pohjoismaissa.

– ”Suomalaisten kondomin käyttö on toki yleisempää kuin muissa pohjoismaissa, mutta kondomia ensisijaisena ehkäisykeinona käyttävien osuus on kuitenkin ajan myötä huolestuttavasti laskenut. Vaikka odotamme tämän trendin pian kääntyvän, on seksuaalikasvatuksen ja kondomin hyötyjen viestimisen eteen tehtävä pitkäjänteisesti työtä,” sanoo Suomen RFSU Oy:n maajohtaja Tomi Lahtela.

Suomessa nuoret aikuiset (21–35 vuotta) ovat ahkerimpia kondomin käyttäjiä. Joka viides kertoo käyttävänsä aina kondomia ja kuusi kymmenestä käytti kondomia viime kerralla harrastaessaan seksiä uuden kumppanin kanssa. Erityisesti ennakointi ja kondomin helppo saatavuus voivat olla ratkaisevia syitä sen käytölle tai käyttämättä jättämiselle. Suomessa joka kolmas nuori aikuinen vastaa pitävänsä kondomia aina saatavilla. Lisäksi myönteiset reaktiot kondomia ehdottaessa ovat tärkeitä.

Pohjoismaissa vastaajat kohdistivat itseensä kondomin ehdottajana helpommin kielteisiä tuntemuksia. Kondomittari 2013 kuitenkin osoittaa, että enemmistö vastaajista kaikissa maissa pitää kondomia ehdottavaa henkilöä vastuullisena, huomaavaisena ja aikuisena. Suurin osa vastanneista suomalaisista on saanut myönteisen reaktion tehdessään aloitteen kondomin käytöstä. Suomalaisnaiset ilmoittavat kuitenkin miehiä useammin saaneensa kielteisen reaktion.

Kondomittari 2013:

Kondomittari 2013 perustuu tuloksiin tilastollisesti merkitsevästä tutkimuksesta, jonka tutkimusyhtiö NORM (Norm Research & Consulting AB) toteutti RFSU:n toimeksiannosta. Tutkimus toteutettiin internetissä ns. saavutettavuusraadin (access panel) kautta tammikuussa 2013. Otanta käsittää 15–65 –vuotiaat Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa asuvat henkilöt, jotka ovat harrastaneet seksiä vähintään kerran. Tutkimus on valtakunnallisesti edustava ja edustaa kunkin kohderyhmän keskimääräistä väestöä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 4325 henkilöä, joista 1100 olivat Suomesta. Tutkimuksessa kysyttiin taustamuuttujia, joita olivat ikä, sukupuoli, siviilisääty ja kondomin käyttö.

Lehdistömateriaali ja tiedustelut:

Miltton

Fanny Vakkila

P. +358 (0) 44 760 0961

S-posti: fanny.vakkila@miltton.fi

Suomen RFSU Oy

Mari Pallonen, Product Manager

Tel: +358 (0)20 7661766

Matkapuhelin: +358 (0)40 754 6596

Sähköposti: mari.pallonen@rfsu.fi

Tietoa RFSU:sta

RFSU:n kannustin on vuoden 1933 perustamisesta lähtien ollut ihmisten elämän muuttaminen ja parantaminen. Haluamme seksuaalivalistuksen, koulutuksen ja mielipiteenmuodostuksen keinoin rikkoa ennakkoluuloja, ehkäistä tiedonpuutetta ja parantaa seksuaaliterveyttä niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Kun ostat tuotteitamme, liityt jäseneksi, teet yhteistyötä tai tuet RFSU:n työtä, edistät osaltasi ihmisten elämän muuttumista jatkossakin.

RFSU AB:n liikeidea on antaa laadukkaiden tuotteiden avulla miehille ja naisille turvallinen ja nautinnollisempi seksielämä ja parantaa näin myös heidän elämänlaatuaan. Toiminnasta syntyvillä tuotoilla luodaan omistajalle, RFSU-järjestölle, resursseja harjoittaa seksuaaliasioita ja yhteiselämää koskevaa tiedotusta ja valistusta.