Suomalaiset suosivat kontaktittomia kotiinkuljetuksia – lähes 50 % Budbeen kotiinkuljetuksista tehdään ilman ihmiskontaktia

Ruotsin verkkokaupan kotiinkuljetusten markkinajohtaja Budbee kasvattaa toimintaansa Suomessa ja laajentaa Vantaan logistiikkakeskustaan vastatakseen verkkokaupan räjähdysmäiseen suosioon. Yksi vuoden trendeistä on ollut kontaktittomien kotiinkuljetusten lisääntyminen: jo lähes puolet kuljetuksista tehdään suomalaisten toiveesta ilman minkäänlaista ihmiskontaktia.

Budbee on ruotsalainen startup, joka on lyhyessä ajassa saavuttanut markkinajohtajan aseman paikallisesti verkkokauppa-pakettien kotiinkuljetuksessa ja todistanut, että kotiinkuljetus on ihmisten suosima vaihtoehto silloin, kun se tehdään aina mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Yritys tahtoo mullistaa verkkokauppatoimitusten viimeisen vaiheen ja pyrkii pakettien kotiinkuljetuksissa myös Suomen markkinajohtajaksi.

“Verkkokauppa on kasvanut räjähdysmäisesti kuluneena vuotena ja myös kotiinkuljetusten määrä on vahvassa kasvussa. Vaikka suomalaiset eivät ole perinteisesti pitäneet kotiinkuljetuksista, mennyt vuosi on opettanut monet uusien tapojen äärelle. Verkkokauppapakettien kotiinkuljetukset ovat yksi näistä - ja uskomme, että tämä tapa on tullut jäädäkseen”, sanoo Budbeen Suomen operatiivinen johtaja Aleksi Poropudas.

Osoituksena sitoutumisestaan Suomen markkinalle Budbee avasi Vantaalle uuden, moninkertaisesti edeltäjäänsä suuremman logistiikkakeskuksen, jossa on Suomen ensimmäinen automaattinen lajittelukone. Automaattinen lajittelukone voi lajitella yli 50 000 verkkokauppatilausta päivässä. Toimintaa on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja Oulussa, joissa kotiinkuljetuksia on tehty jo satoja tuhansia.

Suomalaisten valinta on kotiintoimitus ilman ihmiskontaktia

Budbeen asiakkaat saavat pakettinsa kotiovelleen päästökompenoituna ja henkilökohtaisella asiakaspalvelulla – asiakas voi esimerkiksi valita erityisen hiljaisen toimituksen, ja hän saa tietää paketin saapumisajan minuutin tarkkuudella Budbeen teknologian avulla.

Suomalaisille tyypilliseen tapaan jo lähes puolet (48 %) kuljetuksista halutaan ottaa vastaan ilman ihmiskontaktia. Vielä viime vuonna samaan aikaan kontaktittoman kotiinkuljetuksen valitsi 27 prosenttia suomalaisista.

“Suomalaisten suosikki on ehdottomasti juuri kontaktiton toimitus – näin on aina ollutkin, mutta kulunut syksy on kasvattanut kontaktittoman toimituksen suosiota entisestään. Ennustamme, että kontaktittomien toimitusten määrä tulee vain kasvamaan vuonna 2021. Tapamme tehdä kontaktittomia kotiintoimituksia poikkeaa täysin muista alan toimijoista”, kertoo Poropudas.

Kontaktittomassa kotiinkuljetuksessa Budbee turvaa paketin toimituksen asiakkaalle noudattamalla huolellisesti suunniteltuja toimintaohjeita. Asiakkaalle viestitään jatkuvasti toimituksen vaiheista ja kuljettajan ajoa voi jopa seurata reaaliajassa kartalta. Lopuksi kuljettaja ottaa kuvan paketista, ja lähettää sen asiakkaalle, kun se on saavuttanut sovitun määränpäänsä.

Toimitukset kotiovelle kestävämmin

Budbee on pyrkinyt jo ensimmäisestä kuljetuksestaan lähtien vähentämään verkkokauppa-alan aiheuttamia päästöjä, ja tahtoo jatkuvasti viedä pakettien toimitusta kestävämpään suuntaan. Budbeen ensimmäisestä kotiinkuljetuksesta saakka, jokainen kuljetus on ollut päästökompensoitu ja yritys on hyvin määrätietoinen alan kestävän kehityksen edistämisessä myös tulevaisuudessa.

Budbee käyttääkin reittisuunnittelua, jossa pyritään valitsemaan aina ekologisesti optimaalisin ajoreitti. Tämän lisäksi jo lähes 50 prosenttia yrityksen kotiinkuljetuksista Helsingissä tehdään fossiilivapaasti ja kuljetukset myös päästökompensoidaan 110-prosenttisesti. Budbeen tarkoituksena on kuitenkin siirtyä ajan myötä päästökompensoinnista täysin päästöttömiin kuljetuksiin.

Aleksi Poropudas, Head of Operations, Finland

aleksi.poropudas@budbee.com

+358 400 922 301

Rita Kerola, Head of Commercial, Finland