Suomalaiset tubettajat perustavat yhdistyksen – nousevat jättitapahtuma Tubeconin suurimmaksi yksittäiseksi omistajaksi

Joukko suomalaisia tubettajia perustaa yhdistyksen, jonka tavoitteena on alan suurimman tapahtuman Tubeconin järjestämisen ohella edistää onlinevideokulttuuria ja vastustaa nettikiusaamista. Yhdistys omistaa Tubeconista 40% ja on siten sen suurin yksittäinen omistaja. Kaikki onlinevideoita säännöllisesti julkaisevat henkilöt ovat oikeutettuja liittymään yhdistyksen toimintaan joko kannatus- tai aktiivijäseninä.

Ensimmäistä Tubeconia perustamassa ollut joukko tubettajia perustaa nyt yhdistyksen ja kutsuu koolle kaikki Tubeconia kehittämään ja omistamaan halukkaat tubettajat. Yhdistyksen perustajajäsenet ovat Jonna Paananen eli Wildeem, Sonja Hämäläinen alias Soikkuu, Juuso Karikuusi eli Herbalisti, Joona Leppälä eli ZoneVD, nettiguru Toni Nummela, Biisonimafian Kaitsu Rinkinen, Veronica Verho eli Mariieveronica sekä Sami Harmaala Justimusfilmsistä.

Tubecon Oy:n hallituksen puheenjohtaja Elise Pietarila lahjoittaa kaikki osakkeensa yhdistykselle, jonka valitsema hallitus vastaa tulevaisuudessa vuosittaisen alan päätapahtuman Tubeconin ja kaikille tubettajille avoimen studion Tubecon Creator Spacen toiminnan ohjauksesta. Yhdistys omistaa Tubeconista tällöin 40% ja on siten sen suurin yksittäinen omistaja.

“Reilut kaksi vuotta sitten lähdimme näiden onlinevideoita julkaisevien nuorten kanssa perustamaan kaikille avointa ja turvallista tapahtumaa. Syntyi ilmiö joka on saanut valtavat mittasuhteet ja merkityksen. Muutaman vuoden ajan olemme hautoneet Tubeconia yhdessä ja nyt tapahtuma on taloudellisesti vakaa ja nuorten tekijöiden ammattitaito sekä kokemus sen verran kovalla tasolla, että olen iloinen voidessani luovuttaa Tubeconin heidän käsiinsä”, Elise Pietarila kertoo.

Yhdistys laatii jäsenilleen säännöt ja kaikki nämä säännöt allekirjoittavat onlinevideoita säännöllisesti julkaisevat henkilöt ovat oikeutettuja liittymään yhdistyksen toimintaan joko kannatus- tai aktiivijäseninä. Yhdistyksen tavoitteena tapahtuman järjestämisen ohella on edistää onlinevideokulttuuria ja vastustaa nettikiusaamista.

Tubecon Oy vastaa edellisten vuosien tapaan tapahtuman toteutuksesta ammattilaisvoimin ja tulouttaa Tubecon ry:lle sen toiminnasta syntyneistä mahdollisista liikevoitoista huomattavan osan yhdistyksen päättämiin tarkoituksiin.

Lisätiedot:

Elise Pietarila