Suomalaiset tytöt tavoittelevat rohkeasti unelmiaan

Planin ja BoD:n Mikä minusta tulee isona? -kirjoituskilpailun parhaista koottiin kirja

Kehitysyhteistyöjärjestö Plan Suomi ja kirjanjulkaisupalvelu BoD™ - Books on Demand GmbH - julkaisevat kirjoituskilpailun Mikä minusta tulee isona? parhaat tekstit kirjana. Nuorille tytöille suunnatun kirjoituskilpailun tarkoituksena oli kuulla, mistä tytöt unelmoivat ja miten erilaiset lähtökohdat vaikuttavat ammatinvalintaan. Parhaista teksteistä koottu kirja osoittaa nuorten tyttöjen tavoittelevan haaveitaan peräänantamattomasti, vaikka lähtökohdat eivät Suomessa ole yhdenvertaiset.

Kirjoituskilpailu ja sen parhaimmistosta koottu kirja ovat osa Planin maailmanlaajuista Koska olen tyttö -kampanjaa.

Suomalaistytöistä löytyy tahtoa ja itseluottamusta

Kirjoituskilpailuun osallistui 104 9–20-vuotiasta tyttöä ympäri Suomea. 15 parasta tekstiä valittiin Mikä minusta tulee isona? -kirjaan. Tekstien tärkeimmiksi teemoiksi nousivat usko itseensä ja unelmoimisen sekä pettymyksistä selviämisen taito.

Perhetaustan merkitys välittyy useasta tekstistä selkeästi. Kirjoituskilpailun voittaja Ida Aarnion teksti Elämänkokemuksesta ammatiksi? kuvaa oivallisesti, miten haasteellisista perhetaustoista tulevilla on enemmän kannettavanaan kuin eheistä perheistä ponnistavilla.

Kirjoituskilpailun lähettiläät näyttelijä Amanda Pilke sekä Nelliinan Vaatehuone -blogin Niina Tapojärvi kertovat omissa puheenvuoroissaan, miten unelmien seuraaminen on johdattanut heidät mielekkään tekemisen pariin myös päivätyössä.

BoD:n Suomen aluevastaava Elina Peltola iloitsee hedelmällisestä kirjoituskilpailusta: ”Aktiivinen kilpailuosallistuminen osoitti, että suomalaiset tytöt ovat innokkaita kirjoittajia.”

Tyttöjen hyvinvoinnin kansainvälinen kehittäminen

Mikä minusta tulee isona? ilmestyy kauppoihin 11.10., jolloin vietetään maailman ensimmäistä kansainvälistä tyttöjen päivää. YK hyväksyi päivän vieton Planin aloitteesta. Sen tarkoituksena on kiinnittää maailmanlaajuista huomiota tyttöjen asemaan ja oikeuksiin.

”Sekä tyttöjen päivän vietolla että tällä kirjalla haluamme muistuttaa, että tytöt pystyvät vaikka mihin, kun heihin uskotaan ja investoidaan. Kirjan tuotoilla tuetaan kehitysmaiden tyttöjen koulutusta, joka on tehokkain keino poistaa pysyvästi köyhyyttä”, kertoo Plan Suomen markkinointijohtaja Kirsi Mettälä.

Mikä minusta tulee isona? saatavilla verkkokaupoista ja kirjakaupoista

Mikä minusta tulee isona? on saatavilla kaikista kirjakaupoista ja verkkokirjakaupoista. Sen voi ostaa myös BoD:n verkkokaupasta osoitteessa www.bod.fi, ja kirja löytyy myös BoD:n messuosastolta Helsingin Kirjamessuilla 25.–28.10.2012.

Kirjan myynnistä saadut tuotot tukevat Planin Koska olen tyttö -kampanjaa, joka parantaa kehitysmaiden tyttöjen asemaa.

Kirjoituskilpailun järjestämisessä olivat yhteistyössä mukana myös Suosikki, Opettaja ja SinäMinä.

Yhteydenotot: Miltton, Eveliina Nieminen, eveliina.nieminen@miltton.fi, 040-5705818

Lisätietoja BoD:sta
BoD™ - Books on Demand GmbH - on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Euroopassa ja tarjoaa kirjailijoille ja kustantamoille ammattimaisia kirjojen julkaisu- ja painopalveluita. BoD:n liikeidea perustuu moderniin print-on-demand -teknologiaan: Kirjoja painetaan vasta tilauksesta, eikä asiakas näin joudu rahoittamaan kirjasta tiettyä painosmäärää. BoD on kansainvälinen yritys, joka on ollut vuodesta 2007 alkaen Suomen markkinoilla ja sen toiminta on vahvassa kasvussa. BoD:n palvelimella on yhteensä noin 420 000 nimikettä, ja yrityksellä on näin ollen vahva asema kirja-alalla. Lisätietoja: www.bod.fi

Lisätietoja Planista
Plan on kansainvälinen kehitysyhteistyöjärjestö, joka parantaa kehitysmaiden lasten elämää pysyvästi. Plan työskentelee 69 maassa yhdessä lasten ja heidän yhteisöjensä kanssa. Työ tähtää lasten oikeuksien toteutumiseen ja keskittyy auttamaan kaikkein syrjityimpiä: tyttöjä, etnisiä vähemmistöjä, vammaisia lapsia ja katulapsia.

Kilpailu on osa Planin maailmanlaajuista Koska olen tyttö -kampanjaa, joka parantaa erityisesti maailman köyhimpien tyttöjen koulutusta ja suojelua. Kampanja edistää kehitysmaissa asuvien 500 miljoonan nuoren tytön mahdollisuuksia käyttää kykyjään ja toteuttaa unelmiaan.

BoD