SUOMALAISET VALITSEVAT LOMAKOHTEENSA KAVEREIDEN KOKEMUSTEN PERUSTEELLA

Ellei satu kuulumaan niihin harvoihin, jotka valitsevat seuraavan matkakohteensa karttapallon ja siihen sattumanvaraisesti tökätyn sormen avulla, on lomainspiraatiosi todennäköisesti peräisin jostakin muualta. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä tutkimuksessaan, mistä suomalaiset hakevat ja löytävät ideoita ja inspiraatiota lomiensa suunnitteluun.

Kuva ©
Simon Matzinger / Unsplash

Vaikka mainonnalla on suuri rooli erilaisten matkakohteiden esittelyssä, suomalaiset imevät inspiraatiota lomasuunnitelmiinsa momondon vuosittain toteuttaman matkailututkimuksen mukaan yhä ennen kaikkea ystävien ja perheen kokemuksista ja suosituksista sekä matkailuun liittyviltä verkkosivuilta. Enemmän kuin joka kolmas (38 %) suomalainen ilmoittaa etsivänsä ideoita joko matkasivustoilta tai läheisiltään. Seuraavana listalla ovat sosiaalinen media (28 %) ja mainonta (20 %) sekä omat harrastukset (20 %).

Eri-ikäisten vastaajien suosimissa inspiraationlähteissä näkyy jonkin verran eroja. Lähes puolet (46 %) tutkimuksen 18–22-vuotiaista suomalaisista ilmoittaa löytävänsä innoitusta lomasuunnitelmiin somesta, kun taas yli 56-vuotiaista vain noin joka seitsemäs (14 %) selaa somea lomaa suunnitellessaan. Yli 56-vuotiaat ovat puolestaan aktiivisimpia matkailusivujen selailijoita (47 %).

”Reissujen suunnittelu on aina yhtä kutkuttavaa, mutta idea lähteä johonkin tiettyyn kohteeseen syntyy harvoin itsestään. Tutkimus osoittaa, että suomalaiset inspiroituvat ystävien, perheen, somen ja mainonnan kautta välittyvistä tarinoista, kokemuksista ja kuvista”, kommentoi momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus. ”Erot sukupolvien välillä näkyvät vahvimmin niiden määrässä, jotka ilmoittivat saavansa matkaideoita blogeista. 18–35-vuotiaiden parissa joka viides ilmoitti inspiroituvansa blogeista, kun yli 56-vuotiaista vain joka kahdeskymmenes mainitsi blogien inspiroivan heitä matkansa suunnittelussa.”

LENNOLLA HINTA TÄRKEINTÄ, WI-FISTÄ EI HALUTA MAKSAA

Lomakohteen valinnan lisäksi lomasuunnitelmien tekoon kuuluvat myös matkojen vertailu ja suunnittelu. Hinta on suomalaisille kaikkein tärkein kriteeri lomalentoa varatessa. Yli puolet (54 %) kaikista vastaajista ilmoitti lennon hinnan ja hieman alle puolet (44 %) lennon sopivan päivämäärän ja ajan yhdeksi kolmesta tärkeimmästä kriteeristään lentovarausta tehdessä. Seuraavaksi tärkeimpinä pidettiin sitä, että lento on suora (35 %) ja että matkatavaramaksu sisältyy lentolipun hintaan (18 %), joskin nuoremmille vastaajille nämä olivat hieman vähemmän tärkeitä ominaisuuksia.

Vaikka erityisesti pitkällä lentomatkalla aika käy helposti pitkäksi ja tekisi mieli nettiin, ovat suomalaiset hyvin yksimielisiä siitä, että he eivät halua maksaa lennolla toimivasta wi-fi-yhteydestä lisämaksuja. Neljä viidestä (82 %) suomalaisesta ei maksaisi ekstraa internet-yhteydestä. Ikä vaikuttaa vastauksiin jonkun verran, ja alle 23-vuotiaista melkein puolet (42 %) olisikin halukas maksamaan netistä myös lennon aikana.

TIETOA
TUTKIMUKSESTA:

Lento- ja hotellihakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Cint-paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–17. tammikuuta 2018, ja siihen osallistui 1015 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava. Suomen lisäksi kysely toteutettiin 26 muussa maassa: Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Turkissa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Brasiliassa, Kiinassa ja Australiassa.

Lisätiedot:

Ona Aula
Miltton
ona.aula@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.

LIITE 1.

Suomalaiset inspiroituvat lomasuunnitelmissaan ystävien ja perheen tarinoista ja kokemuksista sekä matkailusivustoista:

•  Suomalaisista 38 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun ystäviltä tai perheeltä
  •  Suomalaisista 38 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun matkasivustoilta
  •  Suomalaisista 28 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun sosiaalisesta mediasta
  •  Suomalaisista 20 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun mainoksista
  •  Suomalaisista 20 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun omista harrastuksistaan
  •  Suomalaisista 18 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun matkatoimistoilta
  •  Suomalaisista 14 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun blogeista
  •  Suomalaisista 14 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun painetuista lehdistä ja uutisista
  •  Suomalaisista 14 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun verkkolehdistä ja -uutisista
  •  Suomalaisista 14 prosenttia saa inspiraatiota lomasuunnitteluun TV:stä ja radiosta

Suomalaisille tärkein kriteeri lentolippujen valinnassa on hinta:

•  Suomalaisista 54 prosenttia kertoo hinnan olevan tärkein asia heille kun he ostavat lentoloppuja
  •  Suomalaisista 44 prosenttia kertoo lennon ajan ja päivämäärän olevan tärkein kriteeri lentolippuja ostettaessa
  •  Suomalaisista 35 prosenttia kertoo suoran lennon ilman välipysähdyksiä olevan tärkein lennon valintaan vaikuttava kriteeri
  •  Suomalaisista 18 prosenttia kertoo tärkeimmäksi kriteeriksi lentojen ostossa sen, että matkatavarat on sisällytetty lentolipun hintaan.

Suomalaiset eivät halua maksaa wi-fistä ylimääräistä lennolla:

• Suomalaisista 82 prosenttia ei halua maksaa lennolla erikoishintaa wi-fi-yhteydestä
  •  Suomalaisista 18 prosenttia olisi valmis maksamaan lisähinnan wi-fin eteen
  • Alle 23-vuotiaista vastaajista 42 prosenttia olisi valmis maksamaan wi-fistä lennon aikana.