Suomalaiset yöpyvät mieluiten neljän tähden hotellissa – suosituin kohde on Helsinki

Matkahakukone momondo.fin hakujen kautta tehdyistä viimeaikaisista hotellivarauksista selviää, että suomalaiset haluavat matkustaessaan asua mukavuuksien keskellä, sillä he valitsevat useimmiten neljän tähden hotellin. Myös naapurimme ruotsalaiset ja norjalaiset hakeutuvat neljän tähden majapaikkoihin, mutta tanskalaiset majoittuvat mieluiten hieman vaatimattomampiin 3 tähden paikkoihin.

Matkahakukone momondon tilastoista käy ilmi, että lähes neljä kymmenestä suomalaisten hotellivarauksista tehtiin neljän tähden hotelleihin. Kolmen tähden hotelleja alemman tähtiluokituksen saaneet olivat kaukana niitä suosituimpien luokitusten takana. Vain viisi prosenttia suomalaisista valitsi yöpaikakseen kaikista ylellisimmän vaihtoehdon, viiden tähden hotellin.

”Suomalaiset haluavat asua mukavasti matkustaessaan, mutta ovat kuitenkin sen verran säästäväisiä, etteivät tuhlaa kaikista kalleimpiin hotelleihin. Neljän ja kolmen tähden hotellit tarjoavat suomalaisten kaipaamia mukavuuksia viemättä kuitenkaan koko matkabudjettia”, selventää momondon edustaja Julie Pedersen.

Myös muiden pohjoismaalaisten hotellivaraukset noudattavat samaa kaavaa tähtiluokitusten suhteen – paitsi tanskalaiset nuukailevat vähän muita enemmän ja valitsevat mieluummin kolmen kuin neljän tähden hotellin.

Suomalaisten hotellivaraukset tähtien mukaan luokiteltuna:*

4 tähteä: 38 % varauksista

3 tähteä: 37 % varauksista

2 tähteä: 11 % varauksista

5 tähteä: 5 % varauksista

0 tähteä: 3 % varauksista

1 tähti: 3 % varauksista

*Loput kolme prosenttia koostuu puolentoista, kahden ja puolen, kolmen ja puolen sekä neljän ja puolen tähden hotellivarauksista.

SUOMALAISTEN HOTELLIÖIDEN KÄRJESSÄ HELSINKI JA LONTOO

Suomalaiset matkustavat paljon kotimaassa ja lähiseuduilla, mikä näkyy myös momondon tilastoissa. Ylivoimaisesti suosituin kohde hotellivarausten perusteella on Helsinki. Pääkaupunkimme perässä listalla tulevat ikisuosikki Lontoo ja kolmanneksi on noussut tuttu Tallinna.

1.             Helsinki

2.             Lontoo

3.             Tallinna

4.             Vantaa

5.             Barcelona

6.             Berliini

7.             Tukholma

8.             New York

9.             Kööpenhamina

10.          Budapest

Kun tarkastellaan varauksia yksittäisiin hotelleihin, puolet kärkikymmenikön hotelleista sijaitsee Helsingissä ja yhdeksän kymmenestä pääkaupunkiseudulla. Ulkomaisista hotelleista suosituimpien listalle on noussut vain Lontoon Hyde Park Executive Apartments Hotel.

1.             Sokos Hotel Presidentti, Helsinki

2.             Rantasipi Airport, Vantaa

3.             GLO Hotel Art, Helsinki

4.             Airport Hotel Bonus Inn, Vantaa

5.             GLO Hotel Kluuvi, Helsinki

6.             Best Western Airport Hotel Pilotti, Vantaa

7.             Hilton Helsinki Airport, Vantaa

8.             Hotel Arthur, Helsinki

9.             Original Sokos Hotel Helsinki, Helsinki

10.          Hyde Park Executive Apartments Hotel, Lontoo

Tietoa tilastoista

Tiedot perustuvat yli 35 000 pohjoismaalaisen momondon hakujen kautta aikavälillä 16.1.–20.4.2014 tekemiin hotellivarauksiin.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry -laitteisiin.