SUOMALAISIA KIINNOSTAVAT NYT VÄHEMMÄN TUNNETUT KANARIANSAARET

Suomalaiset ovat jo vuosikymmenten ajan valinneet matkakohteensa seitsemän Kanariansaaren kirjavasta joukosta. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi analysoi suomalaisten lentohakuja viimeisen vuoden ajalta ja selvitti, mitkä Kanariansaarten kohteista tällä hetkellä kiinnostavat suomalaisia matkailijoita eniten. Tuloksissa korostuvat vanhat suosikit, mutta myös vähemmän tunnetut La Palman ja La Gomeran saaret ovat nostaneet suosiotaan vahvasti.

Monipuolisia aktiviteetteja, kuten sukellusta ja snorklausta tarjoava
Teneriffa on yhä suomalaisten haetuimpia kohteita Kanarialla, mutta vähemmän tunnetut kohteet ovat nostaneet suosiotaan voimakkaasti. Kuva © Tavis Beck / Unsplash

Ensimmäinen tilauslento Suomesta Kanariansaarille lennettiin jo vuonna 1956, mutta varsinaiseksi kansanhuviksi etelänmatkailu alkoi muodostua suomalaisten keskuudessa vasta 1960-luvulla. Vuosikymmenien ajan Kanariansaaret ovat säilyttäneet asemansa suomalaisten suosikkikohteina, ja Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 Kanariansaarille matkusti 310 000 suomalaista.

Kanariansaarten suosio näkyy myös momondon hauissa. Saarista suomalaisia selvästi eniten kiinnostavat pääsaari Gran Canaria ja tulivuori Teidestä tunnettu Teneriffa. Haut molempiin kohteisiin ovat kuitenkin viimeisen vuoden aikana hieman laskeneet. Samalla kaksi vähemmän tunnettua kohdetta nousi viiden haetuimman Kanariansaaren kohteen listalle: saarista vehrein La Palma, jonka haut ovat lisääntyneet viime vuoteen nähden 37 prosenttia, sekä Guache-kulttuurin vihellyskieltä vaaliva La Gomera, jonne suomalaisten haut ovat lisääntyneet jopa 50 prosenttia.

”Kanariansaaret ovat loistava esimerkki siitä, miten monelle tuttu lomakohde voi pienellä vaivalla paljastaa jatkuvasti uusia puolia itsestään. Suomalaiset ovatkin hakujemme perusteella löytäneet hyvin tunnettujen pääsaarten lisäksi myös hieman vähemmän turistiset Kanariansaaret”, kertoo Jenna Perus, momondon Suomen markkinointipäällikkö. ”Nämä pienemmät saaret kiinnostavat erityisesti seikkailunhaluisia matkailijoita, sillä niille ei vielä järjestetä samoissa määrin turistimatkoja kuin suuremmille saarille.”

HISTORIALLINEN LA GOMERA ON PATIKOIJAN UNELMAKOHDE

Muodoltaan lähes pyöreää La Gomeraa halkovat syvät rotkot, jotka tekevät saarella matkustamisesta aikaa vievää. Ennen puhelimen keksimistä tehokkain viestintätapa La Gomeran kaltaisessa vaikeakulkuisessa ympäristössä oli viheltäminen. Saarella vaalitaan edelleen tätä tarvetta varten kehittynyttä vihellyskieltä silboa, jonka opiskelu on ollut 2000-luvulta asti pakollista saaren peruskouluissa. Lähes kaikki La Gomeran asukkaat ymmärtävät silbo gomeroa ja suuri osa saaren asukkaista myös käyttää sitä arjessaan.

La Gomeran haastava ja upea maasto on ihanteellinen patikoinnille, ja sitä pidetäänkin yhtenä Euroopan parhaista talvipatikointikohteista. Saaren keskellä sijaitsee Unescon maailmanperintökohde Garajonay, muinainen laurisilva eli laakerimetsä. Kostean sademetsän lisäksi La Gomeran maisemia kehystävät palmut, joiden mahlasta eli guaraposta valmistetaan hunajaa.

KAUNIISSA LA PALMASSA ON LATINALAISAMERIKKALAISTA TUNNELMAA

Henkeäsalpaavien kontrastien saari La Palma on sekä luonnoltaan että kulttuuriltaan ainutlaatuinen. La Palman pääkaupunki Santa Cruz tunnetaan myös pikku-Havannana, jonka pääkatua hallitsee siirtomaa-aikainen, värikäs ja pittoreski arkkitehtuuri. Kuubalaisesta kulttuurista muistuttavat myös saaren oma rommi sekä saarella kasvatetusta tupakasta käsin käärityt sikarit.

Saarella sijaitsee La Caldera de Taburiente, joka on yksi maailman suurimmista eroosion synnyttämistä kraatereista. La Palma on myös luokiteltu yhdeksi maailman parhaista paikoista tähtien tutkimiseen. Kanariansaarten maantieteellinen sijainti suotuisalla pasaatituulten virtausalueella estää raskaiden pilvien syntymisen ja lisäksi valosaasteen määrä on tietyillä alueilla tarpeeksi alhainen linnunradan näkemiseen myös paljain silmin.

HAKUDATASTA:
Hakutiedot perustuvat momondo.fi kautta tehtyihin hakuihin, jotka tehtiin vuoden 2017 lokakuun 1. päivän ja vuoden 2018 huhtikuun 10. päivän välillä ja joiden matkustusajankohta oli tammikuun 1. ja kesäkuun 30. päivän välillä vuonna 2018.

Lisätiedot:

Ona Aula
Miltton
ona.aula@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on