Suomalaiskyky Janne Palovuori kahdeksan parhaan joukkoon maailmanlaajuisessa Electrolux Design Lab -suunnittelukilpailussa

Suomalainen Janne Palovuori on yltänyt kansainvälisen Electrolux Design Lab -suunnittelukilpailun kahdeksan finalistin joukkoon.  Lähes 2000 opiskelijaa yli 60 maasta otti osaa johtavaan kansainväliseen muotoilukilpailuun, jossa etsittiin ratkaisuja tulevaisuuden koteihin. Kilpailun voittaja valitaan Tukholmassa 16. lokakuuta järjestettävässä finaalissa.

Electrolux Design Lab 2013 -suunnittelukilpailun finalistit on nyt valittu yli 1700 osallistujan joukosta. Kovatasoisessa finaalissa kilpailee myös helsinkiläisen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelija Janne Palovuori Nutrima-konseptillaan. Erittäin ajankohtaisen, ruokien ja raaka-aineiden ravinto- ja toksiinipitoisuuksia mittaavan laitteen kehittänyt Palovuori on innoissaan finaalipaikastaan:

”Tuntuu hienolta nähdä oma ideansa kahdeksan parhaan joukossa. Nyt kun kaikki kisan vaiheet on käyty läpi ja edessä on enää varsinainen lopputapahtuma, ei voi muuta kuin keskittyä oman esitelmän hiomiseen ja pitää sitten peukkuja pystyssä paikan päällä.”

Tänä vuonna kilpailussa etsittiin kekseliäitä konsepteja ”Inspired Urban Living ” -teemasta. Aihealueina olivat sosiaalinen ruoanlaitto, vaivaton siivous sekä luonnollinen ilma.

Finalistit urbaanin tulevaisuuden visionääreinä

Finaaliin valitut kahdeksan konseptia edustavat hyvin erilaisia luovia lähestymistapoja kilpailun teemaan: brasilialaisen Luiza Silvan 3D-ruokaprintteri, kolumbialaisen Adrian Perez Zapatan pieniä lentäviä nano-robotteja sisältävä siivooja, suomalaisen Janne Palovuoren ravintoainevaaka ja kartta-applikaatio, ranskalaisen Germain Verbrackelin muotoaan muuttava imuri, korealaisen Jeabyun Yeonin henkittävä ilmanpuhdistusseinä, singaporelaisen Wei Kiat Law:n ilmaa puhdistava ja hajustava kaulakoru, espanjalaisen Francisco Barboza Grasan ruokavarasto- ja ruokavaliomanageri sekä ruotsalaisen Dawid Fawodin hologrammi-ruoanvalmistuslaite.

”Tämän vuoden Electrolux Design Lab -kilpailun ”Inspired Urban Living” -teeman kautta halusimme nostaa esille visioita, jotka parantaisivat tulevaisuuden asumisen laatua ja toisivat iloa arkeen. Kilpailutöiden joukosta valitut kahdeksan finalistityötä edustavat hyvin erilaisia näkemyksiä ruoanlaittoon, siivoamiseen ja ilmanpuhdistukseen. Finalistityöt tarjoavat todellisiin tarpeisiin vastaavia ratkaisuja, mutta samalla yllättävät visioillaan tulevaisuuden elämistavoista”, kommentoi Electroluxin muotoilujohtaja sekä tuomariston puheenjohtaja Stefano Marzano.

Palkinnot ja #FutureHome-kilpailu

Kilpailun voittaja palkitaan 5000 eurolla sekä kuuden kuukauden palkallisella harjoittelulla Electroluxin kansainvälisessä muotoilukeskuksessa Milanossa. Kilpailussa toinen palkinto on 3000 euroa ja kolmas 2000 euroa. Eniten yleisön ääniä saanut nimetään People’s Choice Awards -palkinnon ja 1000 euron rahapalkinnon voittajaksi.

Yleisö voi äänestää suosikkiaan finalistikonsepteista Design Lab -nettisivuilla ja osallistua samalla Twitter-kilpailuun, jossa mahdollisuutena on voittaa ainutlaatuinen kulinaristinen elämys. Kilpailussa yleisö jakaa oman suosikkinsa Twitterissä kertomalla, miksi juuri tämä konsepti sopisi tulevaisuuden kotiin. Luovimmilla ja vakuuttavimmilla twiiteillä on mahdollisuus voittaa ainutlaatuinen elämys Electroluxin laittein varustetussa ravintolassa joko Madridissa, Singaporessa tai São Paolossa.

Lue lisää Design Lab 2013 -finalisteista, katso videoita, äänestä People’s Choice -palkinnosta ja ota osaa #FutureHome -kilpailuun osoitteessa www.electroluxdesignlab.com

Videot finalisteista katsottavissa Electroluxin Youtube-kanavalla: www.youtube.com/user/electrolux

Korkearesoluutiokuvat ladattavissa Flickrista: www.flickr.com/photos/electrolux-design-lab

Electrolux Design Lab 2013 Top 8 finalistia