Suomalaisten pääsiäissuosikit: laskettelua Levillä ja kaupunkilomailua Euroopan metropoleissa

Pääsiäisen pitkä viikonloppu tuo monelle suomalaiselle mahdollisuuden irrottautua arjesta matkustamalla esimerkiksi Eurooppaan. Pääsiäisen matkahauissa korostuvatkin Euroopan perinteiset kaupunkikohteet, mutta niiden lisäksi suomalaiset haluavat suunnata vielä Kittilään keväthangille. Matkahakukone momondo.fi listasi suomalaisten suosituimmat lentohaut pääsiäiseksi.

Aurinkoinen päivä Levillä. Kuva: Anna B

Viime vuoteen verrattuna pääsiäisviikonlopun kymmenen kärkeen on noussut yksi uusi kaupunki: kotimainen laskettelukohde Kittilä. Muuten haetuimpien pääsiäiskohteiden listan kärki on pysynyt suhteellisen samanlaisena, ja vain kaupunkien keskinäiset sijoitukset ovat muuttuneet hieman.

Tänä vuonna sekä pääsiäisviikonlopun lomien että pidempien pääsiäislomien suosikit löytyvät Euroopasta. Tutut suurkaupungit kuten Berliini, Lontoo ja Barcelona vetoavat suomalaisiin pääsiäisenäkin. Pidempien lomien listalle on yltänyt Euroopan kohteiden lisäksi New York.

”Pääsiäisen aikoihin Keski- ja Etelä-Euroopassa on kevät jo pitkällä, joten suomalaiset suuntaavat nauttimaan eurooppalaisista klassikkokohteista kevätauringossa. Toisaalta osa kaipaa eteläisen suomen vähälumisen talven vuoksi vielä lasketturinteisiin, mikä näkyy Kittilän suosion nousuna”, sanoo momondon Suomen markkinointipäällikkö Petteri Jalonen.

Niukasti kymmenen haetuimman kohteen ulkopuolelle jäivät lyhyempien lomien listalla Istanbul ja pidennettyjen lomien listalla Dubai.

”Istanbul ja Dubai ovat hyviä pääsiäiskohteita niille, jotka haluavat pakoon Euroopan pääsiäiskarnevaaleja ja viettävät pääsiäisensä mieluummin vaikka shoppaillen. Nämä kohteet tarjoavat myös taattua lämpöä aurinkoa kaipaaville”, kertoo Jalonen.

Koko maan haetuimmat kohteet lyhyille pääsiäislomille (2.–6.4.):
  1. Berliini
  2. Lontoo
  4. Amsterdam
  5. Pariisi
  8. Budapest
  10. Kittilä
Koko maan haetuimmat kohteet pitkille pääsiäislomille (27.3.–6.4.):
  1. Barcelona
  5. Berliini
  6. New York
  8. Pariisi
  9. Praha
  10. Lissabon

TUKHOLMA KIEHTOO PÄÄKAUPUNKISEUDUN ULKOPUOLELLA

Suomalaisten pääsiäislomahauissa on huomattavissa myös alueellisia eroja. Turkulaisia, tamperelaisia ja oululaisia kiinnostaa pääsiäiskohteena Tukholma, kun taas pääkaupunkiseutulaisten haetuimpien kohteiden listalle naapurimme ei mahtunut.

Lisäksi kullakin alueella on omat erikoissuosikkinsa, joita ei muiden alueiden kärkisijoilta löydy. Pääkaupunkiseutulaiset mielivät New Yorkiin, turkulaiset Gdanskiin, tamperelaiset Bremeniin ja Milanoon ja oululaiset Varsovaan.

Lyhyet lomat Helsinki-Vantaalta:
  7. Pariisi
  9. Teneriffa
  10. Berliini

Tiedot perustuvat momondo.fin kautta haettuihin lentoihin, joiden matkustusajankohta on lyhyille pääsiäislomille huhtikuun 2. ja 6. päivän välillä sekä pidemmille pääsiäislomille maaliskuun 27. ja huhtikuun 6. päivän välillä.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta:

momondo.fi on ilmainen ja riippumaton kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee miljardeja lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia 30 markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone-, Android- ja Blackberry-laitteille.