Suomalaisten silmälasit matkasivat optikkoryhmän mukana Ecuadoriin

”Mahtavinta oli ilo ihmisten kasvoilla, kun maailma kirkastui uudella tavalla”

Tuhannet suomalaiset lahjoittivat ennen joulua vanhoja silmälasejaan Vision For All -yhdistyksen ja Specsaversin silmälasikeräykseen, joka suunnattiin Ecuadorin köyhille vuoristoseuduille. Avustusmatkalla tammikuussa tehtiin lähes kahdeksansataa näöntutkimusta ja lahjoitettiin kahdet tuhannet silmälasit.

Kahdeksanhenkinen optikko- ja silmälääkäriryhmä lähti Ecuadorin avustusmatkalle uuden vuoden päivänä, jokaisella reilu kymmenen kiloa suomalaisten lahjoittamia laseja matkalaukuissaan. Kahdeksan työpäivän aikana vapaaehtoisryhmä ehti työskennellä kuudessa eri vuoristokylässä ja auttaa satoja ihmisiä.

Näöntarkastuksia tehtiin vaihtelevissa oloissa esimerkiksi paikallisissa sairaaloissa, jonne organisoimme tutkimuspisteet ja lasien luovutuspisteen. Väkeä tarkastuksiin riitti jokaisessa kylässä tungokseen asti, sillä tällaista apua ei ole ennen viety kyseiselle alueelle. Voimakkaan UV-säteilyn takia ihmisillä oli myös paljon silmätulehduksia sekä kaihia ja muita silmäsairauksia. Onneksi ryhmässämme oli myös silmälääkäri ja silmätippoja, joita hän pystyi antamaan sairaimmille. Kaihisilmät ovat hyvin valonherkät, joten kaihista kärsiviä ihmisiä pystyttiin auttamaan jonkin verran antamalla heille aurinkolasit, kertoo toista kertaa avustusmatkalla ollut keravalainen optikko Anna Fjällström.

Vapaaehtoisryhmä vastaanotettiin joka puolella lämpimästi, sillä näönhuoltoon ei 4 500 metrin korkeudella sijaitsevissa vuoristokylissä ole juuri muuten mahdollisuuksia. Kylien kouluista tuli näöntarkastukseen paljon koululaisia ja jopa kokonaisia koululuokkia. Suomalaisten lahjoittamat silmälasit muuttivat monen tarkastukseen tulleen elämän.

Mahtavin kokemus oli se hämmennyksensekainen ilo, joka kuvastui ihmisten kasvoilta heidän saadessa silmälasit ja nähdessään hyvin ehkä ensi kertaa elämässään. Mieleenpainuvin tapaus oli koulupoika, joka sai lasit noin –14:n voimakkuudella. Pojalla ei ollut ollut laseja koko elämänsä aikana ja hän oli oppinut selviämään ilman. Nimikirjoituksensakin poika teki pää kiinni paperissa. Onneksi lahjoitetuista laseista löytyi lasten lasit lähes täydellisesti sopivilla voimakkuuksilla. Uusien lasien avulla pojan koulunkäynti helpottuu huomattavasti, Fjällström iloitsee.

Avustusryhmä kiersi matkan aikana useita kaupunkeja ja kyliä, joissa maan varallisuuserot selvisivät paremmin kuin hyvin. Salinasin seudun asukkaiden virallinen minimipalkka on 250 dollaria kuussa, kun taas silmälasit maksavat paikallisille monta sataa dollaria.

- Yksi mieleen jäänyt tapaus on 20-vuotias autonkuljettaja erittäin köyhästä La Palman kylästä. Miehellä oli ollut kerran aikaisemminkin lasit, mutta ne menivät rikki puolitoista vuotta sitten, eikä hänellä ole ollut mahdollisuutta matkata satojen kilometrien päähän Quitoon hankkimaan uusia. Hän tarvitsi erittäin voimakkaat –11:n voimakkuuksilla olevat lasit. Onneksi sellaiset löytyivätkin lahjoituslasien joukosta. Koko avustusryhmä oli järkyttynyt siitä, miten nuorimies on pystynyt ajamaan autoa mutkaisilla ja huonokuntoisilla vuoristoteillä, sillä hän ei nähnyt juuri mitään ilman laseja. Mies kertoi elämänsä muuttuvan täysin uusien lasien myötä, Fjällström muistelee.

Hyväkuntoisia ja ehjiä silmälaseja ja aurinkolaseja otetaan jatkossakin vastaan kaikissa Specsavers Optikko -liikkeissä tulevia avustusmatkoja varten. Keräykseen voi tuoda sekä lasten että aikuisten laseja kaikilla vahvuuksilla.

Viestintäjohtaja Marjo Halonen, Specsavers Finland, 050 598 7046, marjo.halonen@fi.specsavers.com
Toiminnanjohtaja Irina Haahtela, Vision For All Finland, 040 413 1222, irina.haahtela@gmail.com

Kuvapyynnöt:
Viestintätoimisto Miltton, Satu Pusa, 040 771 0650, satu.pusa@miltton.fi

TAUSTATIETOA:

Tietoa näköongelmista kansainvälisesti
- 284 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa kärsii näköön liittyvistä ongelmista. Heistä 245 miljoonalla on heikko näkökyky ja 39 miljoonaa on sokeita.[1]
- 90 % näköongelmista kärsivistä ihmisistä asuu kehitysmaissa.[1]
- 80 % kaikista näköongelmista olisi estettävissä, hoidettavissa tai parannettavissa.[1]
- 65 % näköongelmaisista ihmisistä on yli 50-vuotiaita, vaikka tämä ikäryhmä kattaa vain 20 % maailman väestöstä.[1]
- 145 miljoonalla ihmisellä on huono näkö korjaamattoman taittovirheen takia. Suurimmalla osalla normaali näkö voitaisiin palauttaa silmälasien tai piilolinssien avulla.[2]
-Maailman näköongelmien ennustetaan lisääntyvän räjähdysmäisesti elintasosairauksien, kuten diabeteksen lisääntyessä.[2]

Taustatietoa Ecuadorin Salinasin kunnasta
- Köyhyys on alueella merkittävä ongelma. Vuonna 2010 köyhyydessä eli 33,1 prosenttia väestöstä. Salinasin kunta sijaitsee vuoristoalueella, joka on maan köyhintä aluetta. Siellä köyhyyslukemat ovat vielä suurempia.
- Kaikilla ihmisillä ei ole varaa lääkkeisiin tai esimerkiksi silmälaseihin, jotka maksavat Ecuadorissa useamman sata dollaria. Virallinen minimipalkka on 250 dollaria kuussa, ja se jakautuu usean perheenjäsenen kesken.
- Silmälasien lahjoitusmatka tehdään Salinasin kuntaan, joka sijaitsee 3500 metrin korkeudessa Andeilla. Salinasissa asuu alkuperäisväestöä ja mestitsejä.
- Ecuadorin väestöstä noin 45 % eli noin viisi miljoonaa ihmistä on alkuperäiskansojen jäseniä.
_____________
[1] WHO. Vision 2020 Global Facts.
[2] Cibavision. Global Statistics on Blindness & Vision Impairment.

Vision For All on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhdistys, joka toimii jo useissa Euroopan maissa. Yhdistys kerää käytettyjä silmälaseja ja organisoi näöntarkastuksia sekä kerättyjen silmälasien jakelua kehitysmaissa. Suomessa toimii Vision For All Finland (VFA Finland). www.visionforall.info

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä. Specsaversilla on yhteensä yli 1 400 optikkomyymälää Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketju on tähän mennessä avannut 92 Specsavers Optikko -liikettä, joista suurin osa on paikallisten yrittäjien omistuksessa. www.specsavers.fi