Suomalaisten suosikkikahveja paahdetaan pian uudella koneella – Meiran paahtokoneinvestointi useita miljoonia euroja

Helsingin Vallilassa nähdään mittava nosto-operaatio, kun Meiran uuden paahtokoneen osia aletaan siirtää tehtaaseen asennusta ja käyttöönottoa varten. Operaatio takaa sen, että suomalaiset saavat jatkossakin suosikkikahvejaan - Meira valmistaa noin neljänneksen Suomessa myydystä kahvista.

Meiralle tärkeä neljän miljoonan euron paahtokonehanke etenee vauhdilla Vallilassa syyskuun alusta alkaen. Uuden paahtokoneen osien nosto Meiran kahvipaahtimon tiloihin alkaa syyskuun alusta ja koneen varsinainen käyttöönotto etenee asennustöiden jälkeen marras-joulukuussa 2023. Uusi paahtokone on toiminnallisesti Meiran muita paahtokoneita monipuolisempi. Se mahdollistaa laajat paahtoprofiilit kahville sekä parantaa Meiran paputuotannon kapasiteettia.

Kysynnän monipuolistuessa Meiralla on valmisteltu paahtokoneinvestointia jo muutaman vuoden. Investointitarvetta nopeutti vuoden 2021 lopulla sattunut tulipalo, jossa Meira menetti yhden paahtokoneen. Tulipalon aiheuttamien vaurioiden takia kahvia paahdettiin puolen vuoden ajan yhteistyökumppaneilla.

Kahvi paahtuu Vallilassa aiempaa tehokkaammin

Osana Meiran YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin perustuvaa vastuullisuusohjelmaa yritys on asettanut Pariisin ilmastosopimuksen kanssa linjassa olevat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Meiran omassa toiminnassa ilmastotyö kiteytyy energiatehokkuuden parantamiseen ja uusiutuvan energian lisäämiseen. Meiran tavoitteena on vähentää toiminnan päästöjä 80 % vuoteen 2028 mennessä. Meira on tehostanut energiankulutusta, siirtynyt käyttämään uusiutuvaa ja CO2-vapaata sähköä, sekä luonut tiekartan uusiutuvaan kaukolämpöön siirtymisestä ja maakaasun korvaamisesta biokaasulla.

Meiran vastuullisuusohjelman tavoitteisiin kuuluu myös se, että vuosittain hankittava määrä raakakahvia, noin 13 miljoonaa kiloa, on vuoden viivästymän jälkeen nyt tämän vuoden loppuun mennessä 100 % vastuulliseksi sertifioitua. Parhaillaan Meira kehittää ja testaa pakkauksia. Tavoitteena on, että ne ovat 100 % kierrätettäviä sekä valmistettu uusiutuvista ja kierrätetyistä materiaaleista vuoteen 2030 mennessä. Itse tehtaalla Vallilassa on pidetty jätteiden kierrätysaste tavoitteen mukaisesti 80 % tasossa viime vuoden lopusta lähtien.

”Vallilan rakentuvalla alueella olemme huomioineet toimintamme ympäristövaikutukset tarvittavalla tavalla jo tähänkin asti. Nykyisissä paahtokoneissamme on poistoilmahormiin liitetyt katalysaattorit savu- ja tuoksuvaikutusten minimoimiseksi. Tämän lisäksi uusi paahtokone tuottaa vähemmän ääntä, tuoksuja ja mahdollistaa tasalaatuisen paahtamisen”, sanoo Meiran tuotantojohtaja Antti Koski.

Paahtokoneen osien nostaminen Meiran tehtaalle alkaa maanantaina 4.9.2023 Satamaradankadun varressa. Nostoja varten Satamaradankadun molemmat autokaistat on suljettu kokonaan 28.8. alkaen ja avataan näillä näkymin 15.10. Paahtokone saadaan asennuksen jälkeen käyttöön marras-joulukuussa.

Lisätiedot:

Heidi Päiväniemi

heidi.paivaniemi@meira.fi

Meira on vilpittömän hyvä maustetalo ja kahvipaahtimo, jo vuodesta 1914. Alueen maamerkkinäkin tunnettu tehtaamme sijaitsee Helsingin kantakaupungissa, osana naapurustoa, jossa usein leijailee ihana tuoreen kahvin tuoksu. Tehtaallamme paahdetaan noin neljännes suomalaisten juomasta kahvista; Kulta Katriinaa, Segafredoa ja Saludoa. Täällä päätyvät pakkauksiinsa myös rakastetut Meiran ketsupit, sinapit, maustamis- ja leivontatuotteet, suolat sekä pähkinät. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 100,1 milj. euroa, ja työllistimme 188 henkeä. Meiran tuotteissa ja tavassa toimia ihmisten hyvä yhdistyy ympäristön hyvään. Olemme hyvä työpaikka meiralaisille, vastuullinen naapuri vallilaisille ja tarjoamme kestäviä, maistuvia valintoja kuluttajille. Sitoudumme tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin ja sitoutamme kumppaneitamme ilmastotyöhön. Meira on osa italialaista Massimo Zanetti Beverage -konsernia, joka on yksi Euroopan suurimmista kahvialan yrityksistä. Päämäärämme on luoda asiakkaillemme, työntekijöillemme ja kumppaneillemme reilusti parempia hetkiä.