Suomalaisten suosikkilomat suuntautuvat kaupunkeihin - New York ykkönen

Tunnet varmasti ainakin yhden kaverin tutun, joka on lähtenyt reppureissaamaan Aasiaan? Tai sen sukulaisen, joka suuntaa aina talvilomalla rinteeseen tai hiihtoladuille? Lomanviettotapoja on monia, mutta suomalaisten enemmistöltä kysyttäessä yksi on ylitse muiden: kaupunkilomat. Matkahakukone momondo.fin kansainvälinen kysely paljastaa suomalaisten ja 11 muun maan asukkaiden matkailumieltymykset.

Kysely toteutettiin 12 maassa – Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Hollannissa, Englannissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Kyselyn mukaan suomalaiset suosivat kaupunkikohteita: 61 prosenttia suomalaisista valitsi kaupunkiloman, kun heiltä kysyttiin, millaisesta lomasta he pitävät eniten. Kansainvälisessä vertailussa suomalaisten kaupunki-innostus on kärkiluokkaa, sillä vain norjalaisten (69 %) ja italialaisten (68 %) keskuudessa kaupunkilomat ovat suositumpia kuin meillä Suomessa.

RISTEILYT JA RENTOUTUMINEN MYÖS SUOSIOSSA

Kaupunkilomien lisäksi suomalaiset nauttivat myös rannalla lekottelusta. Lähes puolet (46 %) suomalaisvastaajista mainitsi pitävänsä rantalomista. Kolmanneksi suosituin lomatyyppi suomalaisten keskuudessa on kylpyläloma: kolmannes (33 %) vastaajista valitsi kylpylän ja rentoutumisen suosikkiensa joukkoon.

Suomalaiset ovat myös risteilykansaa. Muista maista poiketen risteilyt ylsivät suomalaisten lomien kärkeen neljänneksi suosituimmaksi lomatyypiksi. Yli neljännes (28 %) suomalaisista lähtee mielellään risteilemään, kun taas muissa pohjoismaissa risteilylomista pitää alle viidennes. Vain italialaiset (29 %) ja amerikkalaiset (31 %) ovat ahkerampia risteilijöitä kuin suomalaiset! Kyselyssä oli mahdollista valita useampi kuin yksi suosikkilomatyyppi.

”Kyselymme mukaan suomalaiset kuuluvat aktiivisimpien kaupunkilomailijoiden joukkoon. Heitä selvästi viehättää kaupunkien tarjoama monipuolisuus ja tekemisen määrä. Suomalaiset ovat mökkikansaa, joten rentoutuminen on varattu kesämökille ja ulkomaille lähdetään kokemaan uusia asioita”, toteaa momondon edustaja Julie Pedersen.

”Kaupungeissa pääsee myös helpommin sisälle paikalliseen kulttuuriin kuin muunlaisilla lomilla. Osa suomalaisista selvästi hakee kaupunkilomillaan kosketusta paikallisten arkeen: loma New Yorkissa on samalla matka newyorkilaisten elämään”, jatkaa Pedersen.

ISO OMENA ON SUOMALAISTEN SUOSIKKI

Kyselyssä selvisi myös, että yli puolet suomalaisista on viimeisen vuoden aikana käynyt vähintään kerran kaupunkilomalla. Mieluisimpia kaupunkilomakohteita kysyttäessä suomalaiset suosivat Euroopan klassisia kaupunkeja – tosin kaikkein suosituin kaupunki sijaitsee Pohjois-Amerikassa. Lähes puolet (48 %) suomalaisvastaajista valitsi New Yorkin suosikikseen. Kolmen kärkeen mahtuivat myös Pariisi (43 %) sekä jaetulla kolmannella sijalla Lontoo (42 %) ja Rooma (42 %).

Suomalaisten suosikkikaupunkien top 10:

1. New York (48 % vastaajista)
2. Pariisi (43 %)
3. Lontoo (42 %) ja Rooma (42 %)
5. Barcelona (33 %) ja Venetsia (33 %)
7. Berliini (29 %) ja Amsterdam (29 %)
9. Ateena (24 %) ja Firenze (24 %)

Suomen pääkaupunki Helsinki oli myös mukana kyselyssä, mutta se ei saanut suurta suosiota vastaajien keskuudessa. Tosin lähes neljäsosalle (23 %) italialaisista pääkaupunkimme on kiinnostava matkakohde! Myös kuusi prosenttia suomalaisista valitsi Helsingin suosikkiensa joukkoon.

TIETOA TUTKIMUKSESTA:

Matkahakukone momondo toteutti kansainvälisen kyselyn ihmisten matkailutottumuksista ja matkailun trendeistä online-tutkimuksena Research Now -paneelin kautta. Kysely toteutettiin 9.–19. tammikuuta 2014, ja siihen osallistui 1 032 iältään 18–65-vuotiasta suomalaista. Kysely on maantieteellisesti sekä ikä- ja sukupuolijakaumaltaan väestöedustava.

Lisätiedot:

Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondo
Matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertailee lentojen, hotellien ja matkatarjousten hintoja miljardeista hakutuloksista. Vuonna 2006 perustettu momondo on voittanut lukuisia lentovertailutestejä, ja yritystä ovat suositelleet lukuisat arvostetut kansainväliset mediat, kuten New York Times, CNN, NBC, CBS, Frommer's ja The Daily Telegraph. momondon ilmainen mobiilisovellus on saatavilla iPhone, Android ja Blackberry -laitteisiin.