Suomalaisyhteisön Grand Old Lady hoputtaa suomalaisyrityksiä liikkeelle kohti Yhdysvaltoja: ”Tällaista myötätuulta ei suomalaisyrityksille Yhdysvalloissa ole ennen ollut”

New York City 15. elokuuta, 2022

Aitiopaikalta New Yorkista suurkaupungin elämää ja liiketoimintaympäristön kehitystä seurannut suomenruotsalainen veroasiantuntija Ann-Christine Westerlund on iloinen, että kaikkien aikojen Suomi-buumi on vihdoin koittanut.

Kun suomenruotsalainen veroasiantuntija Ann-Christine Westerlund lähti vuonna 1990 työkomennukselle New Yorkiin, hänellä oli visio Suomen ja Yhdysvaltain suhteiden tiivistämisestä yrityksiä tukemalla. Pari vuotta myöhemmin hän jätti työpaikkansa suuressa firmassa ja perusti yrityksensä Westmusan palvelemaan kotimaasta tulijoita.

”Suomen näkyvyys Yhdysvalloissa on tällä hetkellä valtava, ja tapa, jolla Suomi on otettu vastaan Natoon, on suorastaan sydämellinen”, Westerlund sanoo.

Hänen mukaansa suomalaisten yritysten olisi syytä toimia nopeasti ja etabloitua Yhdysvaltoihin, koska olosuhteet ovat niin otolliset. Samoin investointeja Suomeen etsivien tahojen on helppo avata ovia. Suomalaisten osaaminen kyberturvallisuudessa ja esimerkiksi 6G-kehittelyssä on haluttua.

”Myötätuuli ei kuitenkaan kestä ikuisesti”, hän muistuttaa.

Ann-Christine Westerlund on tuttu näky kaikissa New Yorkin pohjoismaisissa verkostoissa mutta myös joogatunneilla ja maratoneilla. Parhaillaan hän on viettämässä kesää Suomessa chihuahuansa Bondin kanssa.

Westmusan 30-vuotista taivalta juhlitaan 19. elokuuta Tammisaaressa transatlanttisissa merkeissä. Illan teema liittyy siihen, miltä seuraavat 30 vuotta voisivat Suomen ja Yhdysvaltain suhteissa näyttää, ja mitä se itse kultakin edellyttää.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Ann-Christine Westerlund